Hemmagjord Pesto

Alltid kul att pröva nya recept!

Underbart doftande örter i köket.

Jag har haft mer tid för händerna nu i och med att jag inte varit på datorn lika mycket. Jag har läst tidningar med recept och drömt om en STOR lön så att jag kan köpa massa goda ingredienser och laga roliga, fina maträtter och tillbehör.

Idag fick jag lön så att jag kunde skaffa lite färska örter! Jag älskar färska örter, de sprider sån härlig doft i köket. Köpte basilika, persilja, koriander och mint.

Med så fina örter, och lite nötter och grejer, bestämde jag mig för att laga pesto. Jag älskar pesto, men har aldrig lagat det själv. Det var ju super enkelt. Och SÅ gott!

 

Så här gjorde jag:
Jag krossade pinjenötter och cashew nötter tillsammans med färsk basilika. Jag ger er inga mått för smaken är som baken. =o)

Basilika, pinjenötter och cashew nötter som bas i peston.

Jag blandade den första peston med feta ost, parmesan ost, vitlök, oliv olja och salt. En härlig, krämig basilika pesto med feta ost. Mmm… Använde dock lite för mycket vitlök, så tänk på det när ni lagar pesto. Börja med en klyfta och smaka er fram för vitlökens styrka blir bara starkare ju längre peston står.

Jag har ingen matberedare, så jag hackade alla ingredienser innan jag använde stavmixern för att få ihop en "pesto".

Till den andra peston använde jag oxå pinjenötter och cashew nötter och lite mindre basilika. Sen hackade jag marinerade soltorkade tomater. Jag ”rostade” två röda paprikor i ugnen, tog av skinnet, hackade det och krossade alltsammans till en fin röra. Jag blandade ner parmesan ost, lite, lite lök, vitlök, oliv olja och salt.

Oliv olja och parmesan är viktiga ingredienser i en pesto. Feta ost är "optional". =o)

Hackade soltorkade tomater och röd paprika gjorde susen i peston!

Den andra peston blev bättre än den första. Det var nog vitlöken som gjorde det.

Det var så lätt att göra pesto och nu fundera jag på vad för slags pestos man kan göra. Typ en svart oliv pesto med…kanske feta ost tillsammans. Eller en lite mer syrlig pesto med citron och nån annan ingrediens. Hmm…

Det blev två mindre "burkar" med pesto, men mer än om jag skulle köpa det. Varför är de godaste grejerna alltid så dyra? =o)

Jag tyckte att pinjenötterna var lite för dyra för att jag ska göra min egna pesto varje gång jag behöver det. Men man kan ju använda bara cashewnötter, eller varför inte lite jordnötter, eller valnötter och andra sorter? Borde ju oxå bli gott! Jordnötter borde ju ge en kul smak till en pesto!

Nästa gång jag lagar pesto ska jag få till ett video recept oxå. =o)
Har ni lagat pesto? Vad hade ni för ingredienser?

6 thoughts on “Hemmagjord Pesto

  1. Det såg SÅ godt ut TIne!
    Lagade pesto en gån, tillgången till råvaror är ju inte precis omedelbar här ute… Men en gång alltså, tror jag hade valnötter iaf. Blev Så god!
    Ser fram till video inlägg, Kramar

    • Valnötter och vitlök! =o) En familj här i NZ kom på ett recept med valnötter och vitlök (de gror båda själva) och oliv olja (NZ såklart). De säljer hur mycket som helst av det! SOm en pesto aktig grej liksom. Man kan ha det på brödet, i maten, som dipp… De använder oxå rökt vitlök och valnötter. Himla gott i alla fall!
      =o)

  2. Hej Tine!
    Vilket härligt inlägg! Så gott det låter!!!
    Vi är just hemkomna efter en vecka i solen. Möttes av 12 grader på kastrup- Härligt! Får ta och laga egen pesto någon dag.
    Tack för trevliga inlägg på min blogg!
    Ha en skön söndag!
    Kram Anna

    • Vad underbart det låter med en vecka i solen!!
      Hoppas ni fick suga upp massa sol nu innan sommaren kommer till Svealand. =o)
      Tack för dina trevliga kommentarer oxå, Anna!
      Kram

Kommentera

