Tornado i Auckland

Allt fler naturkatastrofer slår till i Nya Zeeland.

Det här gången är det Nya Zeelands största stad, Auckland, som drabbats. En tornado slog till i området i eftermiddags, lokal tid.
Det var i förorten Albany som den destruktiva tornadon skyndade fram, och dödade 1 person medan flera blev skadade.

Tornado slår till i Nya Zeeland. (bild lånad från internet)

Det var runt 15.00 som tornadon slog till, lyfte upp bilar och förstörde byggnader. Träd ryktes upp med rötterna och förödelsen fortsatte från Albany till förorterna Rosedale, Birkenhead och Beach Haven.

Metrologerna varnar nu för att fer tornados kan uppkomma på Nordön, i synnerhet i områdena Waikato, Coromandel och Bay of Plenty. Som tur är, ligger Wellington en bit därifrån, ungefär lika långt som det är mellan Stockholm och Östersund, runt 6-7 timmar. Men jag känner mig ändå inte så säker…

Tornado i Albany, förort till Auckland, NZ. (bild lånad från internet)

Det står på TVNZ News websida att man behöver varm, fuktig luft och åsk oväder för att tornados ska uppstå. Vi har haft mycket dimma i huvudstaden idag, och trots sol och värme, har det varit mycet fuktigt i luften. men det var en ”cold pool” som kom in och klashade med lågtrycket som låg över Auckland området. Varm och kall luft som mixats samman och orsakat tornadon.

Det står oxå att åsk ovädret rört sig bort från landet, så de tror inte att fler tornadon kommer att formas, men som sagt…man kan inte vara helt säker.

Vad kommer att hända härnäst i detta landet av Hobbits?

4 thoughts on “Tornado i Auckland

  1. Usch, nu börjar det bli mycket…förstår om du blir rädd, jag skulle nog vara mer än så…Så nu ska jag sluta klaga på att vi hade lite lätt snöfall i morse och bara +3 just nu…(klockan är 09,20 här ).
    Jag läste ditt inlägg om bin Ladin. Jag kommenterade inte då, för jag var tvungen att tänka, och jag gör det fortfarande. Funderade på också när nyheten kom varför de var så snabba att begrava honom till sjöss, förklaringen var att det inte skulle finnas nå´n plats att vandra till för ev fanatiker. Men…är det så? Jag känner mej osäker, och skulle det visa sej att detta är ett sätt att skaffa plus i kanten för Obama, och det uppdagas, då svajar nog Usa´s flagga väldigt…Såg ett nyhetsprogram igårkväll när en vanliga amerikan intervjuades, han var inte lika fullt överlycklig, mest bedrövad, nu börjar helvetet igen med rädsla för nya terrordåd menade han, och han var nog sanningen närmast.
    Ha´det nu så gott, jag tar på mej halsbandet och tar en tur till jobbet ikväll…
    Kram

    • Det blev inga fler tornados, men idag är det kraftiga vindar, upp emot stormstyrka, här i huvudstaden.
      Ja, du…kanske de begravde Bin Laden till sjöss för att fanatiker inte skulle ha nån plats att ”dyrka” honom, eller för att folk inte skulle gräva upp honom, plundra hans grav. Men jag tror det har lite att göra med en ”cover up”. Eller läser jag för mycket in i grejer?
      Hoppas du hade en bra kväll på jobb!
      kram

  2. Oj vad ni drabbas, o speciellt Aukland… Trots att det är otäckt vem det ärn drabbar så blir jag såklart orolig för dig o mannen. Hoppas ALLA klarar sig från mer konstigt väder!

    Kram

    • Ja, det är mycket nu… Inte alls kul. Sker ju runt om i hela världen. Får mig att tänka på alla de där filmerna med naturkatastrofer på grund av människans framfusiga natur.
      kram!

Kommentera

