Förvirrad och Inspirerad

Drömmar är bra att ha, gäller bara att förverkliga dem.
(ett långt inlägg, så gå och värm en kopp kaffe eller te, och kom tillbaka när du är redo för lite förvirrad läsning.)

Skrev ju tidigare om min dröm att ha en Cupcake business. Sälja cupcakes från en websida. Min partner tog med sig massa cupcakes till jobb, och där älskade de mina kreationer. Ska låta honom ta med fler cupcakes snart. Vill bland andra göra salt lakrits cupcakes med vanilj topping. Någon som vet var jag kan få tag på lakrits extrakt, eller lakrits pulver? Kollade i butikerna här i Wellington igår, men fann ingenting. De är inte så lakrits tokiga i det här landet, som hemma i Skandinavien. =o)

Ett cupcake företag kanske?

Vad jag behöver för att starta detta Cupcake företag, är ett himla bra recept på mjuka, saftiga cupcakes (såna bakverk har ofta en tendens att bli torra tyvärr), ett bra icing recept (buttercream eller cream cheese topping), en bra och enkel websida, och kartonger som jag kan lägga cupcakes i. Kanske en kartong för 2 cupcakes, en för 3, en för 4, en för 5, en för 10… Ni vet vad jag menar. Sen måste jag annonsera mina cupcakes, och finna ut hur mycket ingredienser kommer att kosta och var jag kan få tag i dem billigast. En annan viktig grej är att ha kanske 10 olika cupcakes som är mina standard som jag alltid säljer, och kanske några av dem är säsongs tonade. Och så kanske några extra jag säljer runt jul, till sommaren, hösten… Ja…Mycket att planera med andra ord. Jag är bara i prövnings stadiet än så länge. =o)

Oj, vad jag babblar på, men idéerna bara skjuter ut ur skallen på mig och jag har knappt tid att pränta ner allt på papper eller i datorn. =o)
För jag har en andra idé oxå som jag haft en längre tid nu…

Jag tror att jag har berättat för er, om min idé att bli ”wedding videographer”? Alltså filma folks bröllop. Det betyder att filma när de gör sig redo för bröllopet, själva bröllopet, en liten lekfull stund i en trädgård eller så (som de gör med bröllops fotografier, fast jag gör det med video), och själva middagen, med dans, tal, tårta och allt.
Detta är oxå ett företag jag skulle kunna tänka mig att starta. Fast den innebär mer planering, och mycket mer pengar investerade (behöver bra kameror, en bra promotion video för mitt företag, websida etc). Och jag behöver ”hyra in” 2-3 andra videoografer för att kunna filma ett bröllop och allt det andra.

Eller ett bröllops videografi företag? (bild lånad från internet)

*suck*
Svårt att bestämma sig. Eller ska jag satsa på båda delarna? Nej, det blir nog lite mycket jobb det. Baka hela dagarna, plus träffa blivande makar och planera deras bröllops videos.

Jag vet att med bröllops videografering, måste jag jobba många helger. De flesta gifter sig på helgerna. Plus att de flesta gifter sig på sommaren, så jag kan inte åka nånstans under Nov-Mars i princip. Men om jag jobbar hårt det första året så kan jag förhoppningsvis få in några medarbetare så småningom och företaget sköter sig självt i princip. Jag filmar när jag kan, sköter efter produktionen och pappers arbetet.

Med cupcakes företaget jobbar jag oxå helger, i alla fall lördagar. Kankse jag bara har söndag stängt. Fast jag kan med ett sånt företag kanske ha stängt i längre perioder? Nej, då förlorar jag nog kunder. Hmm…. Om jag kan få Weta företagen och Peter Jacksons efter produktions företag till mina kunder, då kan jag nog tjäna en bra hacka på detta cupcake företag! Men med bröllops företaget så får jag åtminstone jobba med att filma och klippa och färg korrigera, vilket jag älskar.

Vad tycker ni? Vilket företag skulle gå bättre? Vilket ”röstar” ni på?
=o)

10 thoughts on “Förvirrad och Inspirerad

  1. Svårt,men satsa på kaorna först och så kan du ju börja fotografera eller filma Bröllop i liten skala sen när det växer kan du ju bestämma dig eller ha någon anställd. Skulle nog bli en succe båda för du är ju så bra på det du gör. LYCKA TILL

    • Ja, det är ett svårt beslut. Måste se vad som skulle generea mest inkomst och inte minst kunder!
      Filma bröllop är ganska säsongs betonat tror jag, mestadels sommar. Medan cupcakes säljs året om, och kan ändras lite beroende på säsongen. Lättare, fräshare, fruktiga cupcakes på sommaren och mer tunga och jul inspirerade på vintern. Men…woops…glömde att det är jul på sommaren här. haha! Ja, ja, det ordnar sig. =o)

  2. Hmmm…tänker film jag. Du kan ju börja med o annonsera att du fotograferar o filmar bröllop, till en billigare peng!
    Se om nån napper!
    Sprida ”nyheten” på fb, bland vänner o kollegor fex.

    Kram

    • Svårt…är så kluven.
      Jag vill inte fotografera bröllop, bara filma dem. Att filma tar upp all tid, så böllops paren skulle behöva anställa en enskild fotograf för det ändamålet.
      Som jag skrev på moderns kommentar, bröllops videografering är väldigt säsongs betonat. Sommar bröllop… Medan cupcakes kan säljas året runt, mer eller mindre.
      Med cupcakes kan jag göra det mesta hemifrån, medan bröllops videografering måste jag ha en bil för att träffa kunder, och komma till och från alla bröllop. Måste ha bil till cupcakes företaget oxå för den delen, för att leverera alla cupcakes.
      Ja, det är inte lätt. Är fortfarande i valet och kvalet…

  3. Lite beror det på förutsättningarna. Vilket företag måste du till att börja med investera mest i? Jag har ju förstått att fotografering och redigering o liknande är din grej (inte för att jag inte tror att du inte kan baka, så menar jag inte), verkligen din grej. Så jag hade nog valt filmen.
    Om du väljer bakandet så måste du kanske idogt baka varenda dag för att arbeta dig in på marknaden. Med filmandet kan du styra det lite mer, du gör ett arbete och tar god tid på dig för att få det så bra som möjligt och behöver inte ta ett uppdrag redan nästa dag (nu överdrev jag, men du förstår säkert hur jag menar). Och på så sätt sakta arbeta dig in på marknaden.
    Sen vet jag inte hur det är i NZ men här i Sverige är det här med bröllop värsta största grejen och folk är villiga att lägga ner ofantliga summor för att få ett fint minne.
    Tja, det är nog så jag ser på det.
    Men jag tror du blir bra på vilket som för du verkar ha gnistan!
    Låt oss höra hur du tänker mer!
    Agneta kram

    • För ett Cupcake företag, måste jag ha en bil. Jag måste skaffa mig en websida, köpa massa ingredienser så att jag kan pröva mig fram till den absolut bästa och saftigaste cupcake, vilket kan ta flera veckor, om inte månader att komma fram till de bästa recepten. Jag måste oxå ha en större bakmaskin, och i framtiden en bättre ugn, eller flera ugnar, större kylskåp, och flera bakmaskiner som jag kan göra smet i samtidigt, och bakmaskiner för själva toppingen. Om företaget går bra, är ju ett stort kök en önskan, vilket betyder att hyra en lokal nånstans och göra iordning mitt egna storkök.

      För bröllops videography företaget behöver jag oxå en bil. Jag måste hyra några olika bröllopsklänningar och kostymer för mannen, och få några modeller, eller villiga vänner (par) att ställa upp på en promotional video, som jag kan visa mina kunder. Efter kanske 5 bröllop kan jag göra om videon, eller ”incorporate footage” från de riktiga bröllopen. Jag måste ha en websida, bättre kamera med flera olika lenser. Jag måste ha en bra mikrofon (minst 1 mikrofon), och dessutom måste jag be 1-2 andra videografer att vara med på själva bröllopet, vilket betyder att jag måste betala dem oxå. Jag måste ha många hårddiskar, så jag kan spara all data infromation på 2-3 olika hårddiskar (vill ju inte förlora all information!), och få ihop ett bättre kontor (det vi har är bra nu, men itne i längden).

      Det är många utgifter för båda företagen. Det som kommer att kosta mest i brjan för båda två, är en websida (måsta vara en ren, fin websida, enkel att navigera och mer personlig), utrustning, bil, och all reklam jag måste göra för mig själv. Båda företagen kommer därmed att kosta endel, och ta mycket tid, speciellt i början…

      Bröllop är stora här oxå, i alla fall en del. men inte alla har den stora plånboken och vill ha SÅ mycket, men vill inte betala för det. Om jag ska in i den industrin, då vill jag att det ska betala för min tid, min utrustning, el…ja, allt! Och det blir inte billigt…tyvärr. Samma med cupcakes.

      Tack så mycket för din kommentar och tankar och funderingar kring ämnet på mitt inlägg! =o)

  4. Hej Tine!
    Härligt att du sprudlar av idéer och dessutom vill genomföra dem! Jag är också en idéspruta men kan ibland känna att jag stannar vid det stadiet istället för att satsa på ngn egen rörelse. Så nu håller jag båda tummarna för dig och dina drömmar och tankar! Jag tror att bara du vet vad som är det rätta för dig, kanske med lite ledsagning från dina nära och kära! Satsa på det som känns mest rätt, gå på din magkänsla! Och beslutet går ju att ändra allteftersom om det ena inte blir som du tänkt dig.
    Jag tror på dig, heja Tine!
    Kram Anna

    • Tack Anna!
      Underbart att få lite feedback på mina tankar och funderingar. =o)
      Jag stannar tyvärr oftast vid idé stadiet oxå. Men denna gång vill jag verkligen att nåt ska hända. Jag behöver ett jobb. Det bara är så. Det jobb jag har är inte bra nog. Ibland jobbar jag 40 timmar på 2 veckor, och ibland bara 8 timmar. Räcker ju inte till nånting.
      Med ett eget företag kan jag jobba för mig själv, med mina egna scheman, och antagligen tjäna mycket bättre än som ett biträde på en plats med folk som har mentala sjukdomar. Det är ju verkligen minimi lön…
      Just nu känns båda idéerna rätt, men jag ska utveckla det vidare.
      Kan ju hända att när jag väl filmat ett bröllop så tycker jag att det är dyng tråkigt! Vem vet. =o)
      Tack igen för kommentaren!
      Kram

  5. Hej Har en butik i Stockholm, som säljer lakritspulver och saltlakrits sirap. Har det även i min webbshop, http://www.lakritshandel.se under rubriken Danmark.
    Maila oss gärna för frågor : hptt@tele2.se, jag har en fast kostnad för frakt utomlands för att göra det enkelt för oss.
    Om du köper lakritspulvret, så väger det ju inte så mycket.
    Det är då bättre att du mailar oss först, så ger vi dig ett nytt förslag vad gäller fraktkostnaden + varorna.
    MVH
    Lasse & Maria

Kommentera

