Vad blire….

Glad i hågen for jag på jobb intervju för ett Marketing företag.

Igår fick jag ett samtal från Zest Marketing Ltd. De gratulerade mig för att ha kommit vidare till ”the shortlist” i jobbansökan för en position i deras företag. De frågade om jag kunde komma in dagen efter för en ”Orientation Day”. Alltså ingen vanlig  jobb intervju, utan vara ilag med de som jobbar på företaget för en halv dag och se hur de jobbar och oxå få olika uppgifter att göra tillsammans med dem.

Jag tänkte: Det här kommer att bli super!
Så jag satte på mig lite snyggare, affärs aktiga kläder på morgonen, snitsade till håret och använde make-up (brukar mest bara använda mascara). Marketing är säkert intressant, vad kul att jag får en chans att visa vad jag kan tillföra deras företag!

Men hela fasaden kom ner i ruiner när dagen väl kom igång.

"Apply now" står det...ja, det var det jag gjorde. Kanske hade varit bra med en bättre beskrivning av jobbet i fråga..... (bild lånad från internet)

Vi tog tåg ut till förorten Porirua, och Team Managern och en av hans nya rekryter, förklarade att vi skulle göra arbete för Röda Korset. Jag såg framför mig ett möte med Röda Korsets manager team och hur vi skulle prata om hur de kan marknadsföra sig själva. För det var ju ett Marketing företag jag sökte jobb hos.

Nej, det visade sig att vi stod inne på en mataffär och bad folk att donera pengar til Röda Korset, genom att skriva upp sig till en donering varje månad i minst 2 år. Runt 50 sek eller mer i månaden och så får dem en tidning från Röda Korset 4 gånger om året.

Jag ska vara rättvis och säga att man ganska så snabbt kan arbeta sig uppåt i företaget och inom 1-2 år kan man till och med vara assistant manager, och det är Då som man tjänar normalt med pengar. Alltså vad en medel Svensson tjänar hemma i Sverige. Att jobba med minimilön i 2 år är inte speciellt lockande..... (bild lånad från internet)

Ni vet de där personerna som står med en röd väst (eller liknande) utanför affärer, och ber dig att stanna till en stund så att de kan få dig att donera pengar? De där personerna som vi försöker att inte göra ögonkontakt med för då kommer de bara att fråga om de får prata med en.
Det var det jobbet gick ut på.

Jag gjorde ett mycket bra jobb under dagen. Team Manager Sam blev imponerad, satte sig ned för en mer ingående intervju med mig, sen ringde han den nationella Managern i Auckland och bad henne prata med mig och hon erbjöd mig jobbet.

Tackar och bockar!
Jag bad om att få lite betänketid, och nu tänker jag bara: Tack, men nej tack.

Varför ska det vara SÅ svårt att få ett heltids jobb? Ett Bra heltids jobb? I alla fall ett där jag kan växa som person, lära mig nya saker och ha lite av en utmaning? Ett jobb inom film industrin vore att föredra.
*suck*

Men jag ger inte upp. För varje 20:e till 30:e jobb som jag söker får jag en jobb intervju (sån cirkalisa), så förhoppningsvis har jag ett jobb snart. Heltids jobb menar jag. Det jobb jag har nu är ju bara som timarbetare och de sista 2 veckorna hade jag bara 1 endaste skift! Helt otroligt.

Ok, nock med mina negativa vibbar, dags att gå vidare.
En Smoothie på detta….

Och imorgon installerar vi en Heatpump! Värme i huset! =o)

8 thoughts on “Vad blire….

  1. Hej!
    Nu finns din fina film på min blogg också. 🙂
    Trist att dina förhoppningar om jobbet grusades. Men att få värme i huset kan ju aldrig vara fel, nu när ni går mot vinter. 😉
    Hoppas Smoothien smakade bra!

  2. Hej Tine!
    Härligt med värme till huset! Förstår att ni längtar!!!
    Trist med jobbintervjun men så intressant att du valde att skriva om den här på bloggen så vi andra också fick ta del av hur det kan vara att söka heltidsjobb hos dig på NZ. Tufft, låter det som!
    Snart får du napp, såvida du inte väljer att starta eget!!
    Kram Anna

    • Det är så otroligt många arbetslösa, och om man inte har en mycket högre utbildning, eller har jobbat som manager eller något liknande högre uppsatt jobb, då är det svårt att få några jobb, förutom McDonald’s eller som timarbetare, eller halvtid. Till och med att få jobb i en affär verkar omöjligt.
      Med så många som konkurrerar om samma jobb, måste man vara bäst för att få det.
      Tack ännu en gång för trevlig kommentar. =o)

  3. Hihihih!! Du kan verkligen berätta..ser liksom dig framför mig, pyntad o klar som ett ägg o få DET jobbet ;o)
    O så blir det bara rutshkana neråt, igen… men du är stark Tine o tar med dig massa lärdom från all jobbintervjuer!!
    Stå på syster, detta blir dittt år, eller hur!!
    Gu va gott med smoothie, hur var det nu…måsta man ha lite frukt hemma kanske!!

    Kram

    • =oD
      Ja, jag var så fin så… För att ”sälja” för Röda Korset på en stormarknad….
      Jag vet att om jag bara får en chans på ett jobb, så kan jag visa dem vad jag kan och jag vet att jag lär mig snabbt. Som du säger: det här är mitt år! Hoppas, hoppas….
      Smoothies ja…börjar tryta i frukt skålen här oxå, så det blir en morot, äpple och ingefära smoothie idag.
      Kramar!

  4. Först vill jag tacka dig för din kommentar hos mig. Det är väl ändå skönt att det går att tacka nej till ett sådant jobb. Har också suttit och njutit av din naturvideo med fin musik. Tycker själv det är kul att sätta ihop videos men det blir mest semesterbilder. Ha de gott. Anita

    • Vad kul att du tyckte om min video!
      Lägger du ut dina videos nånstans, eller håller dem för dig själv och din familj? Vore kul att se.
      Kram

Kommentera

