Ljus

Ny vecka, ny Fototriss.

Temat blev ljus denna vecka, resultatet av att dagarna hemma i Skandinavien blir längre och ljusare för varje dag som går.

Jag har inte haft tid att gå ut och ta nya bilder till veckans tema, så jag grävde fram bilder från mitt arkiv.

Ljus är väldigt viktigt när man fotograferar. Hur ljuset faller, kvaliteten av ljuset, ljusets färg, eller helt enkelt ”the lack of” ljus.

Ljus filtreras in i skogen, genom granarnas grenar, en vinterdag i Värmland, Sverige.

Ljus som sipprar in på en marknad i Timbouctou, Mali; Afrika.

Bara ”fake” ljus på gatorna i Tromsö, Norge; i January 2009.

Här hittar ni fler bidrag till veckans Fototriss.

28 thoughts on “Ljus

  1. Jättefina bilder på ”ljus”, Jag gillar dem i den ordning du lagt upp dem. Skogen hade ett väldigt fint motljus med långa skuggor, och bilden från Mali var häftigt med ljuset som en stråle riktad mot golvet.

    • Gjorde headern i förra veckan nån gång när vi inte hade internet. =o)
      Ja, den första bilden blir det lite nostalgi över. Saknar de värmländska skogarna.
      kram!

  2. Det var verkligen ett brett spektrum av ljus – Jag bara måste hålla mittenbilden som favorit mest för att jag kan tänka mig den söta värmen som måste vara där för att inte tala om dofterna …
    Härlig triss.

    • Tack, Kerstin!
      Ja, där har jag suttit många gånger och njutit av fågelkvitter, hackspettens hackande, ekorrarnas gnagande och solens värme.
      =o)

  3. Alla 3 bilder är otroligt vackra. Mittenbilden är exotisk i sitt slag och jag tycker ljusstrålen är magisk.

Kommentera

