Color Grades

Lite frustrerad…

Regnet slår mot rutorna, vinden rycker i panelen, datorn morrar tyst under bordet, och kaffet har för länge sen kallnat i koppen.

Jag försöker få till några ”kick-ass” color grades (färgkorrigeringar) till min nya video. Jag vill att det ska vara nåt speciellt, inte bara en liten ändring, utan något riktigt snyggt. Gärna lite metallisk ”look”. Men det är svårt att få till något perfekt, och det leder till frustration på min sida. Jag vill alltid att allting ska fungera på en gång, fastän jag vet att världen inte fungerar sån. =o)

Delar i alla fall med mig av still bilder från Apple Color som jag arbetar i just nu, så ni får se de 2 grades som jag gjort så långt. Skuggorna är alldeles för mörka, så det är det nästa jag ska jobba med.

original bilden. Kom ihåg att vi alla har olika skärmar, så bilderna kommer att visa olika färger etc beroende på vad du har för dataskärm. Jag använder en kalibrerad EIZO skärm, så att jag kan se de "riktiga" färgerna.

testgrade01 - den första graden jag arbetade med. Mer desaturerad, cyan skuggor, djupa skuggor och ljusare highlights.

testgrade02 - Den andra graden. Mer färg, ännu djupare skuggor (vilket jag måste ändra), och kanske en lite plattare "look"?

testgrade03 - Denna grade är nästan samma som den första, men aningen ljusare skuggor.

Ok, dags att fortsätta arbeta med mina grades och göra skuggorna lite ljusare.

Hade ni alla en bra nationaldag förresten? Jag firade inte alls. Var på jobb hela dagen och där firade de Queen’s Birthday.

Kram!

________________________________________________

Och här är en uppdatering! Jag kom fram till de två grades som ni ser nedan, och bestämde mig för grade nr 2. Så det blir min look. =o) Nu ska jag bara gå igenom varje klipp i filmen och få till samma look på alla klipp. Det tar nog resten av dagen att slutföra min color grade. Förhoppningsvis kommer videon online ikväll eller imorgon.

2 thoughts on “Color Grades

  1. Jaaahaaaa….ser ju at en av bilderna var mörkare o en ljusare på de ljusa färgerna, men vilket pilljobb, verkligen!
    Nationaldagen firades inte alls, precis som dig. Körde hemåt o då vet du, sitter man o sitter man!

    Kramar

    • Ja, det är minst sagt ett pilljobb. Mycket som ska fungera, och så får det inte se helt ”whackey” ut heller. Och när man väl bestämt sig för en look kan man sätta samma look på de andra klippen, men man måste ändå gå igenom varenda klipp så att allt ser perfekt ut, och ofta måste man göra ändringar, stora eller små. Så det tar sin tid!
      Ja, inte mycket nationaldagsfirande i en bil! Men ni fick ju fira norska dagen i alla fall. =o)
      Kram!

Kommentera

