Rött, Vitt och Blått

Ber om ursäkt, men ännu en gång delar jag med mig av bilder från mitt arkiv. Tiden går alltför fort, och jag hinner inte springa ut och fotografera nya bilder till veckans Fototriss.

Temat denna vecka är Rött, Vitt och Blått, och ni finner fler bidrag till Fototrissen Här.

Med veckans tema tänkte jag direkt på flaggor! Flaggor i rött vitt och blått, och så kom tanken på länder. Därför visar jag er 3 bilder från 3 olika länder som har flaggor som går i rött, vitt och blått.

Juli, 2007. The Sacré-Cœur Basilica, på kullen Montmartre i Paris, Frankrike. Det är en Romersk-Katolsk basilika. Basilique du Sacré-Cœur (som den heter på franska) betyder "Basilica of the Sacred Heart".

Jag besökte en vän i Australien i 2009, och när vi körde längsmed en gammal grusväg vid the Mount Lofty Ranges utanför Adelaide, South Australia, stötte vi på några vilda kängurur. Dem vilade i skuggan av några eucalyptus träd. De verkade nyfikna på oss, men vi kunde inte komma alltför nära innan de hoppade iväg.

Vackra, vackra Nord-Norge. =o) Detta är Dalen, och Dal vannet, fotograferat i Augusti 2009. Den lilla sjön uppe bland bergen, kommer från smält is från glaciären längre upp i fjällen. Vattnet rinner ner mot fiske bygden Bergsfjord, och är dess drickesvatten. Det bästa vatten jag någonsin smakat!

22 thoughts on “Rött, Vitt och Blått

  1. Kul variant på färgtemat – det är visst många länder som har dessa tre färger i sin flagga! Så vackra bilder du bjuder på!
    Sacre Coeur ur det perspektivet är så mäktigt vacker! Och så naturbild från Australien – en världsdel jag aldrig besökt. Nordnorge, denna fantastiska del av världen… Snyggt!!

    • Tack, Beppan, kul att du gillade trissen.
      Kanske du får fara till Australien snart då! ;o)
      Ja, norge är verklien underbart, särskilt nord-norge, det har en speciellt plats i mitt hjärta.

  2. Tack för att du delar med dej från dina resor!! Blir alltid lika glad när jag går in på din blogg, det blir ju en liten ”miniresa” till jordens hörn varje gång även för mej…sen att jag är lite avundsjuk är en helt annan sak…*skrattar hjärtligt*.
    Ha´nu det så gott, här ska jag brottas med mygg (hade sovrumsfönstret öppet i natt) och förkylning, vet inte vilket som är värst…
    Kram

    • Hehe…ja, jag har fått chansen att resa en hel del de senaste åren, tack vare min partner.
      Vet du…mygg låter inte så illa för mig just nu, för här regnar det och är kallt och trist. Hellre sommar för min del. =o)
      Ha en fortsatt bra dag!

    • Tackar! Kul att du tyckte om dem!
      Jag var inte med i tävlingen för att vara ärlig. Kan inte direkt använda mig av deras presentkort…fast… jag kanske skulle ha varit med och gett presentkortet till min bror om jag vann! OK, nästa gång. =o)

    • Ja, det har blivit endel de senaste åren, och mer ska det bli!
      Världen är stor, mycket att se. Men ju mer man ser, desto mindre blir den. =o)

  3. Hallå Tine!
    Vilka fantastiska foton! Jag blir nästan tårögd av Nordnorge bilden, den är så vacker och så ofattbart stämningsfull! Simply beautiful! vad duktig du är på att fotografera! Bilderna från Mali var också så fina!
    Tack för att du delar med dig av dina fina foton!
    Ha en bra vecka!
    Kram Anna

    • Tack, Anna för din fina kommentar! =o)
      Älskar oxå den bilden från Norge, med min kära bror och underbara systerson i bilden blir den lite speciell för mig. =o)
      Ha en fortsatt bra vecka du oxå!
      Kram

  4. Vilka vackra bilder och från olika länder alla med sin tjusning. Fast måste jag välja en tar jag Norgebilden. Älskar Norge och vet att du har din syster där! Men påminner inte Nya Zeland och Norge lite om varandra?
    Agneta kram

    • Den bilden har en speciell plats i mitt hjärta oxå. =o)
      Jo, Nya Zeeland påminner om både Sverige och Norge. De har till och med en reklam här i NZ för svenska tvättmaskiner, där de visar bilder från Sverige vs NZ och det ser väldigt lika ut. =o)
      Tack för kommentaren!
      kram

Kommentera

