Akten att äta

Rastlöshet = Mat

Nästa år ska min sambo och jag eventuellt resa till Svalbard. Vi håller på och letar efter bra fotograf expeditioner som vi vill resa med.

Foto av Paul Nicklen.

Jag vill gå ner minst 30 kg till resan. 1 kg i veckan är mitt mål. Detta är en enorm morot för mig. Kunna sitta i flygstolarna mer bekvämt (det tar ju över 24 timmar att resa till Norden från NZ), kunna köpa bra, varma kläder i mindre storlek, röra mig mer fritt och därmed filma bättre. Åh, jag ser fram emot det!

Foto av Ole Jörgen Liodden.

Foto av Daniel J. Cox.

Jag började på allvar för en vecka sen, och har därmed gått hungrig i en vecka.
Idag fann jag mig själv i köket, med en skål chokladbolls deg i nävarna. What? Jag frågade mig själv varför. Och jag tror svaret är att jag är så van vid själva akten att äta.

Om jag ska se på tv och inte har nåt att plocka med (äta) då blir jag SÅ rastlös och kan inte koncentrera mig på en film eller tv-serie. Att gå på bio och inte köpa popcorn är ju nästan en kriminell akt.

Därför har jag börjat broderar igen, och lägger patiens medan jag ser på tv. Jag brukade alltid göra det när jag bodde uppe i Norge, och vet att det fungerar. Min partner irriterar sig på att jag inte bara kan sitta där och se en film, men måste göra nåt annat samtidigt. Adhd? Ja, kanske…

Varför är jag så beroende av mat? Av att slänga in den där maten i hålet i skallen och knappt ens tugga? Blir så lättretlig när jag är hungrig har jag insett. När vi var i Indien, på platser dit turister inte kommer så ofta, fick vi väldigt tråkig mat och jag åt knappt alls. Var så hungrig att jag inte kunde sova, jag bara drömde om mat. Hela tiden. Jag gick ner i vikt. Visst. Men när vi kom hem åt jag ännu mer. Som om jag var rädd att jag snart skulle hamna i samma situation igen, med den där hemska hungern.

Har visat bilden förut, men den tåls att visa igen. Detta är i Singapore, precis efter att vi varit i Indien där jag gick ner minst 10kg.

Jag är inte som andra. Om jag är hungrig äter jag inte vad som helst. Det var nåt jag lärde om mig själv i lumpen. Jag kan bara inte. Tycker jag inte om en viss mat spelar hungern ingen roll. Jag äter det bara inte. Och samma skedde alltså i Indien. Så nu hatar jag att vara hungrig, och det är väl därför jag äter så mycket. För att förhindra att hungern ska smyga sig på.

Här ser ni mig när jag var i lumpen.

Oj, blev ett långt, negativt inlägg detta.

Försöker bara få rätsida på mitt problem, och arbeta mig igenom det. Jag ska klara de där kilona innan sommaren 2012. Tänk vad stolt jag kommer att bli av mig själv!

Om ni har tips på hur man håller hungern borta (förutom att skvalpa i sig liter med vatten och tugga på morotstavar) upplys mig gärna! =o)

Kram till er alla!

8 thoughts on “Akten att äta

  1. Hej min kära vän!! Jag vet hur det är, och jag har tyvärr inga mirakelsvar….det enda som fungerar för mig är att göra drastiska saker, antingen eller varianter så att säga, och att ge mig själv en belöning för varje vecka man klarar av. et är ett bra sätt men inte helt lätt om man inte har så mkt pengar, men då gäller det att vara påhittig, plus att då blir belöningarna ännu mer värda! =)
    Jag blir ledsen av att inte kunna vara där för dig, att vi kunde göra denna livsförändring tillsammans!! Saknar dig så otroligt mycket min vän!!
    Jag hejar på dig allt vad är värd!
    Kram/ S

    • Ja, det är nåt drastiskt som ska till, det har jag märkt. Det är ju i början man går runt och är hungrig, sen kommer man över den där tröskeln och kan gå vidare i livet. Det tar väl 1-2 veckor till innan jag kan känna att jag är på gång på riktigt.
      Pengar ja…. Kollade gym igår, men de kostar runt 100 sek i veckan! (det är dem billiga gymen) Oj, oj, oj… Har inte riktigt så massa att lägga ut varje vecka. Men snart kanske!?!
      Önskar oxå vi kunde göra detta tillsammans. Så mycket lättare när man har nån som man kan dra med ut på promenader och liknande.Tillsammans blir vi starka!
      Tack för stödande ord, vännen!
      Kram!

  2. Kommer ihåg när vi besökte dig i Stockholm, 6 juni! Så vackert o rörande. Lillasyster på en STOR härst, trumpetande o ridande, stenkoll på hästen! En otrolig upplevelse!!
    Tankar styr oss, heeela tiden. kanske vi ska tänka jag är mätt istället för jag är hungrig. Att du sysselsätter dig mens du ser på tv, kanon tycker jag. han partnern problem med det…synd för honom då!
    Svalbard, suck! Blir en toppenresa med MASSA upplevelser!

    Kramisar från mig!

    • =o) Ja, det minns jag väl! Er äldste son var inte gammal. Och sen vandra runt i Stockholm med er. Oslagbart! =o)
      Ja, kanske man ska använda tankarna och tänka ”mätt” som du säger. Pröva går ju alltid!! Lite hypnos kanske som tar bort sötsug och hunger känslor. ;o)
      Vore SÅ kul om ni kunde ha blivit med till Svalbard! Ha en båt för oss själva och fara ut på safari! Vore grejer det. Ska bara vinna lite pengar först. Vi kommer ju gärna förbi er före, efter, eller både och, och hälsar på! Det har vi redan pratat om. =o)
      Kramar!

  3. Hei! I dag kikket jeg på flere av filmene dine, via siden til Anna🙂 Likte godt den fra fjellvannet med den turkise fargen. Først tenkte jeg at det var azurblått vann som i tropene, men så kom jeg på at smeltevann fra isbreer også blir sånn på farge. Stemmer det?

    Etter å ha sett på filmene dine, tenkte jeg at du har virket litt nedfor i det siste, og at fokus ikke er på alt det som er bra i livet ditt, men det du ikke er fornøyd med? Og der har jeg også vært, mange ganger. Så bra at du har satt deg et mål mot neste sommer! Jeg har god trening i kampen mot kiloene, og å gå opp igjen. De siste gangene har det vært barnefødsler som har fått kiloene på. Jeg gikk ned 20 kg over en toårsperiode i slutten av tenårene, og siden har jeg hatt noen ganger med 10 kg ned og 10 kg opp🙂

    Mitt slankeprosjekt i vår gikk bra en stund, men så mistet jeg motivasjonen av syne. Så før jeg kom så langt ned i innleggene dine som dette, tenkte jeg at det kunne vært morsomt med en liten backing av hverandre på hver sin side av kloden, for du har jo skrevet om dette med vekten tidligere.

    Jeg har prøvd både Grete Roede, som er en norsk slankedronning hvor man går på ukentlige kurskvelder. Og så har jeg brukt Vektklubb.no som avisen VG.no har. Deres side er bra med at man kan legge inn hva man spiser, og få oversikt over kaloriene i det man spiser. Men, den er basert på norske matvarer, og fungerer sikkert dårlig med NZ-mat. Det jeg har lært er at det ikke er den vanlige kosten som er problemet mitt, men mer størrelsen på porsjonene og så dette stadige søket i kjøkkenskapene etter kjeks og sjokolade for å stille sulten. Jeg lærte meg at å ta et eple som mellommåltid, gjorde at det suget forsvant litt, fordi jeg ikke var mer sulten enn at jeg kunne vente til middag. Og, om man mosjonerer regelmessig, så forsvinner søtsuget. Litt mindre smør på brødskivene, litt mindre saus til middagsmaten. Bare små endringer – det trenger faktisk ikke være så drastisk, når du har så lang tidshorisont. Jeg har jo dessverre falt tilbake til gamle synder, men vet hva som fungerer for meg, så jeg må bare motivere meg til å ta tak på nytt.

    Lurt å finne noe å gjøre med hendene når du ser på tv. Jeg skal i gang igjen med mine 10 kg nå, og har funnet en liten runde jeg kan gå på ca 30 minutt. Det har jeg tenkt å gjøre annenhver dag til å begynne med. Har du en slik runde du kan gå fra huset ditt? Det trenger nemlig ikke være långköring, långpromenader eller ”lyfta skrot”. Små daglige doser med bevegelse gjør nemlig underverk for forbrenningen! Kjøp deg en treningsfilm, med øvelser du kan kjøre i stua. En liten økt på 20 minutt er bedre enn ingen økt. Nå prøver jeg like mye å motivere meg selv gjennom å snakke til andre🙂

    Og – da jeg bodde i Sverige oppdaget jeg at knekkebrød til middagsmåltidene og til varmlunsjen ga en metthetsfølelse og fylte magen, slik at jeg gikk ned i vekt. Så, få deg en sending med Wasa-brød hvis du får lov å ta det inn i NZ. Eller bak selv🙂 Og der syklet jeg hver dag, 4 km til sentrum og 4 km hjem. Og så spilte jeg litt badminton innomhus. Det brenner man litt kalorier på om man beveger føttene hele tiden🙂

    Inngå en treningsdeal med noen som kjenner deg, og vet hva du liker å gjøre. Det kan man gjøre på avstand også. Så gjør dere opp status en gang i uka over hvor mye mosjon det ble i løpet av uka. Da blir det litt konkurranse og litt forpliktende. Og lettere å lykkes🙂 Gjør et prosjekt ut av det – ta bilder på turene dine, selv om det er den samme runden hver dag. Da kan du jo få en året rundt reportasje fra nabolaget ditt🙂

    Jeg tror jeg ofte bruker mat som belønning – men, kanskje vi kan legge pengen vi ville brukt på godis og chips til siden, og bruke dem til et pent klesplagg når kiloene forsvinner. Premier deg selv med ting du liker å gjøre, eller en pryl eller et klesplagg, når du har nådd et delmål. Jeg tror det er viktig å sette seg delmål, når du har 30 kg som hovedmål. Har du Excel regneark? Jeg har laget et enkelt ark der vekt og midjemål etc legges inn med jevne mellomrom. Og så lager jeg diagram som er veldig motiverende når du lykkes🙂

    Det ble veldig langt det her – og jeg håper jeg ikke har fornærmet deg – men kanskje har vekket gnisten litt🙂 For meg ser det ut som om du lever et spennede liv, med reising og foto og film, men at du trenger et puff for å få spiralen til å gå oppover🙂

    Fortsatt god pinse!
    Klem fra Moccamamma🙂

    • åh, tack før dina fina ord!
      Vattnet i filmen ”Dalen” kommer från breen och ja, den kan bli lika blå som vattnet i troperna. =o)

      Jag tror du har rätt. Jag har koncentrerat mycket på det jag inte är förnöjd med i det sista, och glömt allt det positiva.

      Var oxå med i Vektklubb.no en period, men det blev lite svårt med nz varor som du skriver, och att ha så massa kontroll på allt man äter hela tiden, blir verkligen tröttsamt. Konstga är att när jag bodde i Norge så klarade jag att å promenad varje dag, hålla mig till mindre måltider, endast frukost, lunch, middag och kvällsmat. Jag åt till och med ett par rutor med 80% choklad till en kopp kaffe nästan varje dag och fick ”lov” att äta vad jag ville på lördagar. Men om jag åt för mycket eller nåt, så gick jag alltid en extra liten promenad. Så jag vet att mycket motion, planerade måltider och lagom stora portioner fungerar. tror bara att jag måste kick starta viktnedgången lite. =o)

      Knäckebröd är supert! Och jag såg att det säljs i en Holländsk affär i en utav förorterna till Wellington. Hemskt dyrt dock… Inget man kan äta dagligen.
      Jag kör nu på nåt som heter Kate Morgan. Jag äter en sorts gröt två gånger om dagen och gör en smoothie som ett utav målen. Till att börja med (förra veckan och denna vecka) har jag haft smoothie som mellanmål och jag äter en protein och grönsaks middag eller lunch. Men efterhand vill jag äta mindre och mindre.
      I och med att jag har 1 år på mig så vill jag börja sakta istället för att rusha på med allting.

      Att gå turer är nåt jag har älskat, men nu känns det mest som ett måste. Fast om jag väl kommer igång så vet jag att jag kommer att ha det som en drog igen. ;o)
      Jag tycker om gym dock. Inte ”lyfta” skrot, men att göra pilates, zumba, step och såna saker. Det är artig! Och så får man mer push när man är i en klass med fler människor. När jag tränar hemma (har flera dvd:er…) tappar jag fort intresset och tar fler pauser än jag gör när jag tränar med andra personer. Handlar väl om den där pushen man vill ha.

      Tack för all pepping och jag hoppas du oxå lyckas i din viktnedgång! Vi får kämpa tillsammans! Kanske vi kan ha som mål att skriva lite om hur vi lyckats i veckan som gått, på vår mail en gång i veckan? Typ varje fredag eller nåt sånt? Är du på?

      Kramar!

  4. Hej Tine!
    Låter spännande med en Svalbard resa! Vilka fina bilder från när du red högvakten! Måste varit en riktig upplevelse! Är du gammal hästtjej sedan tidigare? Sägs det inte att man definitivt inte ska svälta sig utan äta mkt men rätt? Kanske hitta andra recept att följa till middagar etc samt minska eller helt ta bort de onyttiga fikastunderna per dag. Jag är dålig på området men vill förstås gärna kunna bidra med ngt! Gym ger jag inte mkt för, bättre promenera ordentligt kanske varvat med cykling samt trädgårdsfix? Tror man har en större chans att uppehålla det i längden om det rör sig om motion i enkel form.
    Ha en toppen vecka Tine!
    Kram Anna

    • Jag var aldrig nån hästtjej som ung tjej, men i och med lumpen blev jag mer intresserad och det är verkligen en underbar träning! =o)
      Jag svälter mig inte direkt, men grejen är att jag innan ätit alldeles för stora portioner, så när jag nu äter mer normala portioner, blir jag naturligt hungrigare. Men det går över så småningom.
      Gym är kul om det är klasser som pilates, zumba, step osv. Tyngder och allt det har jag inte mycket ork för.
      Ska gå mycket fler promenader och komma igång med vardaglig motion.
      Kram

Kommentera

