Inspiration

Har börjat med en ny video, men inspirationen infinner sig inte.

Vår guide Madou pratar om klimatförändringar i bilen. Svårt att filma, men ville få med mig berättelsen..

Inte blir det bättre av att det jag vill dela med mig av är dåligt filmat (mitt fel) och att jag inte har cut-aways. *suck* Flera minuters film av vår guide Madou som förklarar saker som klimat förändringar och hur det påverkar bönderna, men vem har lust att se en guppig bild (filmad i bilen = åksjuka) på en gammal man från Mali som pratar och pratar?

Ett Baobab träd med bikupor.

Det är därför jag behöver cut-aways, som de kallas. Alltså andra sorters klipp som man kan alternera med, så att filmen blir mer intressant att se.
Informationen är intressant, och jag har inget emot att lyssna på honom. Men som sagt…..

Så fort bilen stannar, kommer försäljarna som flugor till en sockerbit. De här pojkarna försökte sälja kassettband och solglasögon till oss.

Kanske bara måste gå vidare i min klippning, och använda den informationen om klimatförändringar, i en annan film helt enkelt. Ja, ni…. Mycket att fundera på när man gör en film.

Detta är millet (hirs), en av de viktigaste spannmålen i Mali.

Bilderna är still bilder jag delar med mig av från filmen. Själva filmen kommer väl nästa vecka eller veckan efter.=o) Jag jobbar på att kunna sätta ihop filmer fortare och fortare, för att kunna vara effektiv i min karriär.

Vi besökte Clemantine, som producerar millet beer. Kvinnorna arbetade medan männen satt i skuggan och gottade sig; smått fulla. I och med klimat förändringarna, är det många skördar som går åt pipan, och detta har gjort att hirs nu är mycket dyrare än det var för några år sen. För att göra "profit", måste Clemantine öka produktionen av millet beer. Vet inte riktigt hur det hjälper henne, i och med att det betyder att hon måste köpa ännu mer hirs. Ja, ja... Ölet har blivit dyrare kan man väl tryggt säga.

Hoppas ni får en riktigt bra helg!

P.S. Ursäkta att det blir så många inlägg om mina filmer nuförtiden, men det är liksom det som pågår i mitt liv. =o)

4 thoughts on “Inspiration

  1. Va kul med en ny film igen! Kanske inte så roligt o se en man dansa framför ögonen men med cut-aways blir det supert. Måste det va film eller kan det vara bilder oxå?

    Kram

    • Ja, det är just det där med cut-aways. Får hitta en ny lösning helt enkelt.
      Visst kan jag lägga in stillbilder oxå! Har bara inte så många från just den dagen. Försöker göra en resedagbok med filmerna, som vi pratade om. Ska gå igenom arkiven igen. =o)
      Kram

Kommentera

