Visste ni…

…att plast plast flaskor kan göra dig fet?

Vanliga plast flaskor, innehåller som oftast BPA (Bisphenol A). Under en längre period, avsöndrar plast flaskor detta BPA, som då hamnar i den dryck du har i flaskan. BPA påverkar hjärnan, och det kan i sin tur, leda till fetma. Långsökt kanske…

Vi får i oss många konstiga kemikalier genom det vi äter, och det vi uppehåller vår mat i. Hur många har inte hört att en plast flaska med vatten i inte ska lämnas i solen, för när flaskan värms upp, avsöndrar den kemikalier som hamnar i vattnet och sen i din kropp? Där snackar vi BPA bland annat. Och detta är bara en snabbare avsöndrings process än den som händer normalt i flaskorna. I många kvinnor, leder det till bröstcancer.

Min nya, fina klean kanteen flaska i härlig cyan färg! =o)

Jag dricker mycket vatten. Försöker i alla fall. =o) Jag har alltid med mig en stor flaska på jobb. Men nu har vi köpt stål flaskor! Ser nästan ut som en termos, men den här flaskan är inte isolerad och kan inte hålla vätskor kalla eller varma. Perfekt som en vatten flaska! Du kan däremot köpa termos och annat inom detta märke.

Flaskorna vi köpt heter klean kanteen. Läs mer om dem och vad som gör deras produkter så bra Här.

Nu ska jag ta min flaska och gå på jobb.
Ha en bra och BPA fri dag allesammans!

6 thoughts on “Visste ni…

    • =o) Jag slutade inte med plastflaskor nar jag horde om det, men slutade lamna dem i solen, och varmer inte mat i micron som ar i plast behallare. =o)
      Men nu har det blivit andring!

  1. Personligen vägrar jag plastflaskor på grund av miljöaspekten och dricker sedan nåt år bara vatten ur min NanoPod. Det är en fett snygg stålflaska (med dubbla väggar som håller vattnet kallt typ huuur länge som helst) och dessutom har den ett mineralfilter som joniserar vattnet (dvs. det blir basiskt, det blir en antioxidant, och fördelarna med antioxidanter behöver jag inte ta upp här för alla kan dem redan…). Ytterligare är att vattenmolekylerna bryts ned och lättare tas upp av kroppen och så blir vattnet liksom mjukare och godare.

    Våga vägra plasthysteri och storföretag som tjänar pengar på folks okunskap (”ååh, ni bara MåSTE köpa våra superpreppade antioxidantbomber på plastflaska/tetra!”). Drick vatten i stället 🙂

    Just saying…

Kommentera

