Christchurch

Bättre sent än aldrig…

I måndags, 14.20 lokal tid, upplevde de ett nytt stor efterskalv nere i Christchurch. 6.3 på Richterskalan och bara 9 kilometer djup.

Fort kom tv-apparaterna på på jobb, och alla lyssnade vi till de hemska nyheterna. Flera skadade och förda till sjukhus, byggnader som föll samman och ännu en gång likvidation.

Jag tror inte jag hade stannat kvar i området ens efter den första stora jordbävningen. Svårt att gå vidare, bygga upp sitt hem igen och så drabbas av ännu fler efterskalv. Men detta kommer tydligen att pågå i många år. Så flytta därfirån säger jag bara…. Fast det är inte alltid så lätt…

Likvidation ännu en gång på gatorna i Christchurch. (bild lånad från internet)

Forskare säger nu att de senaste efterskalven kan orsaka skalv upp emot 6.9 att slå till de kommande 12 månaderna. Under morgonen har flera små skalv skakat området, de har legat runt 3-4 på Richterskalan.

Måndagens jordbävningen klassas som en ”new event” och folk kan gå till sina försäkrings bolag och få pengar för vad som skadades i den senaste jordbävningen. De mindre skalven gick inom den händelse i februari.
Måndagens skalv har lagt till 6 biljoner nzd i kostnad i skador. Denna kostnad är i tillägg till de 15-20 biljoner som beräknats från skador och försäkrings pengar  i  jordbävningen i februari.

Ja, ni… Det är skakiga tider vi lever i…

2 thoughts on “Christchurch

  1. Å nu blir jag lite chockad…inte en rad har jag sett i kvällstidningarna om detta!! Sanslöst… i och för sej har jag inte varit hemma och läst lokaltidningen, men kvällstidningar har jag köpt och där stod då ingenting. Sen tänkte jag som du, skulle ha flyttat efter första skalvet, men sen tänkte jag lite till, skulle jag verkligen ha gjort det?? Till vad och vart?? Det kanske blir som i krig, man känner sej trygg mitt i det otrygga genom att man har sitt omkring sej. Och man hoppas att man skonas nästa gång.
    Tack för att du delar med dej, till oss som verkar befinna oss på en annan planet!!
    Kram

    • Konstigt att inget har sagts i svenska medier. Det var ju ändå en ganska stor och förördande jordbävning.
      Ja, ja… Nuförtide är nyheter mer intresserade i att veta hur kändisarna har det och vem de är tillsammans med.
      Som du säger, de är nog trygga i sin otrygga omgivning. Har man ingen annanstans att gå så är det svårt.
      kram

Kommentera

