Skir

Bättre sent än aldrig…

Den här veckan är temat ”Skir” på Fototrissen.
Oj! Vilket svårt tema var det första jag tänkte. Och funderade på att inte medverka den här veckan. Inspirationen var inte på topp. Men efter lite eftertanke, och ett besök i vår regn våta hage, fick jag till några bilder i alla fall. Jag tittade inte på någon annans triss innan jag tog mina foton, för jag ville inte bli vägled åt något håll. Om jag har snarlika bilder som nån annan, är det en tillfällighet.

Så här har jag tolkat veckans tema.

Ett skirt hem...

Vackert när regnet lägger sig som små droppar i näten.

Jag är sjukt rädd för spindlar så jag hoppades att ingen skulle dyka upp under min foto session.

För fler triss, klicka Här.

P.S. Är det bara jag, eller verkar bilderna få sämre skärpa när man laddar upp dem på bloggen? De såg så skarpa ut innan.

62 thoughts on “Skir

  1. Nej, visst är det så att de faktiskt förlorar lite skärpa när man lägger upp dem på nätet, tyvärr. Har du Photoshop kan du innan du lägger upp bilderna lägga på en ”oskarp mask”, det låter konstigt, jag vet, men det skärper till dem lite….
    Och det var ju ett kanontriss du fick till!

    • Jag lägger alltid på skärpa och fixar innan jag laddar upp bilderna. Men av nån anledning hjälper det inte riktigt. Tycler inte jag ahde det problemet för några veckor se. Ja, ja… =o)

  2. Vackert med naturens eget skira konstverk!! Håller inte med dig om solen – tycker att vattendropparna är de som ”gör” spindelnäten!! Pärlband….
    Snyggt jobbat!!!

  3. Det var väldigt skira och fina spindelnät, perfekt till det här trisstemat!

    Svar på din fråga hos mig: Nej det är ingen Pohutukawa, utan det är en Callistemon – flaskborstblomma – fotot har jag tagit på Sicilien där det finns gott om dem.

    Ha en fin midsommar!

  4. Sån fin triss du fick till. Verkligen ”skir” tycker som du att det var nog skönt att spindeln inte var hemma! Tack för ditt besök på min blogg! Det är så roligt med kommentarer. Ska titta mer på dina alster lite senare i kväll!
    Må så gott/Linnea

  5. Hej, tack för din kommentar. Vilken fin triss du har. Prova att spara fotot i det format som det får på bloggen. Tex när jag lägger upp foton på min blogg så är bloggens maxbredd 500pixlar, så jag spar fotot i bredd 500pixlar i photoshop och får skarpa foton, annars tror jag bloggen förminskar fotot om det är större och då förlorar man skärpa.Vad roligt att du bor i NZ! Har du lagt dig till med Kiwi-accent yet?

    • Det ska jag pröva Jenny. Just nu ”downscale” jag bilderna så att de är 700 pixels som mest på bredden. Men jag ska mixtra lite så får vi se om kvaliteten på bloggen blir bättre.
      Tack för tipset!
      Jag har en väldigt lustig accent. Både amerikansk (från alla filmer och min pojkvän), kiwi (från alla runtom mig), och lite australiensk (från en vän som jag tyvärr inte träffar längre). Endel tror att jag är frn Syd Afrika med min lustiga accent. =o)
      kram

  6. Tack för ditt besök på min blogg! Vilket vackert triss du har fått till! Det finns väl knappast något skirare än spindelnät.
    De är så fina om man riktigt betraktar dem.
    Annars brukar jag krocka med dem när man går och letar hjortron. I snåren där hjortronen ofta växer finns det massor av spindelnät. Jag är därför van dem och kanske det är därför som jag inte är det minsta rädd för spindlar.

    • Ja, spindelnät är verkligen skira och vackra. Brukar finnas mycket i hjortrton snåren det har du rätt i. =o) Lyckliga du som har hjortron runtom dig! Saknar dess härliga, jordiga, lite beska smak.
      kram

  7. Fina bilder och visst är det så att bilder får sämre kvalite så fort man lägger upp dem i bloggen, fast jag tycker det är bättre i wordpress än på min förra blogg.

  8. Jag tycker att ditt skira bidrag är super. Nu vet inte jag om de blivit oskarpare men tycker att det är perfekt som det är. Spindlar är inte trevliga men jag har fått lära mig att inte hoppa och skrika, i stugan trivs de och där får jag verkligen ta bort spindelnät hela tiden. Varje morgon har något nytt tillkommit utomhus.

    Hoppas att du inte behöver stöta på byggherren till det vackra konstverket.

    • Tackar!
      Här i NZ, med klimatet antar jag, älskar spindlarna att leva. Storsa som små. De små, små som man knappast ser, de bygger små, täta bon precis överallt. Gärna i fönstret så att det blir som konstiga små när precis överallt. Ta bort det en dag och de har byggt nytt den nästa.
      =o)

  9. Jättefina bilder! Spindelnät gör sig verkligen bäst med lite dagg/regn på dem.
    Kul att du gillade mina bilder med🙂

    Ang kvalitén på bilderna, förminskar du bilderna i photoshop innan du lägger upp dem här på bloggen? Annars krymper wordpress dina bilder så att de ska bli rätt storlek för just din blogg, och då trycker de ihop pixlarna vilket försämrar kvalitén. På min blogg är maxstorlek 900 pixlar bred men orginal är mina bilder över 3000 pixler bred.

    // jenny

    • Ja, jag ska förminska dem något mer i PS innan jag lägger upp dem på bloggen. Just nu förminskar jag dem till 700 pixels på bredden.
      Kul att du tyckte om mina bilder! =o)

  10. Spindelnät, finns det något vackrare och fascinerande. Väldigt fina bilder.
    Man ska alltid klicka på bilderna för att titta på dem och dessutom klicka en gång till om plus tecknet finns. Då blir det redan ett bra snäpp bättre.
    Ha en fortsatt trevlig kväll

    • Ja, det hjälper nog på kvaliteten. Men det är inte alla som orkar klicka på alla bilder, så jag vill gärna få bästa kvaliteten på själva blogg sidan.
      Tack för din kommentar!

    • Kul att du tycker om bilderna. =o)
      Ja, det ligger himla mycket arbete bakom nätet, och de är ju så snabba! Swoosh! Så har de byggt ett nytt. =o)

  11. Väldigt vackra bilder på spindelnäten. Spindlar stör mig inte så mycket men näten är intressantare. Jag hittade inga så det fick bli maskrosor.
    Ang. skärpan så blev den bättre när jag klickade på dina bilder. Jag tror dock att bilderna blir lite sämre på bloggen men varför vet jag inte.

  12. Även om jag inte heller gillar spindlar så kan jag inte låta bli att fascineras av spindelnät. Vilket konstverk. Skirt och vacker. Fint bidrag på temat.

  13. Jag tänkte som du, NÄ, jag kan inte… Motivationen var liksom inte där. Sedan tänkte jag ett varv till, och försökte hitta just spindelväv, hittade inga!
    Försökte hitta maskrosboll, hittade inga.
    Letade efter skira gardiner och flortunna tyger, hittade inga!
    Ge upp? Nä, jag ville ju inte det… Så efter mycket hit och dit så fick jag till trissen, men när jag ser hur fint du har fångat spindelväven så ångrar jag att jag inte försökte liiiiite till!?
    Det gjorde du BRA!😀

    • Man måste ibland få distans till Fototrissens tema, fundera en längre stund, och så kommer inspirationen. Tog mig en lång stund den här veckan. =o)
      Tack för di kommentar!

  14. Jättefina skira bilder. Modigt av dig att våga gå nära fast du är spindelrädd. Jag var också hiskeligt rädd för spindlar när jag var yngre men numera skriker jag bara om de är lite större och råkar gå på min bara kropp:).

    • Såg ingen spindel i närheten, men jag närmade mig sakta och försiktigt. =o)
      Ja, här finns det STORA spindlar. Inte som de håriga i Australien, men stora nog att skrömma slag ur mig. Huva… Och om de går på mig…Då dör jag i några sekunder. ;o)

Kommentera

