Korsstygn

Låter kanske konstigt, men jag finner brodering lugnande.

Skrev ju för ett tag sen att jag måste hålla händerna upptagna för att inte sträcka mig efter ”nibbles” när jag sitter vid datorn eller tv:n.

På bilden överst till vänster, ser ni hur duken förhoppningsvis kommer att se ut när den är färdig. =o)

Jag broderar så att fingrarna blöder. Nej, inte riktigt… =o)
Men jag tycker att det är kul att brodera. Och nu när jag försöker att gå ner i vikt, har jag broderat som bara den på kvällarna. Och det ger ju resultat! Både med det ena och det andra.

Jag vill alltid att baksidan ska se någorlunda bra ut när jag broderar. Den nedersta bilden visar baksidan av duken jag jobbar med.

Håller på med en påsk duk nu. Jag började med den för över 5-6 år sen, men har inte rört den på lika många år. Tog tag i duken igen för nån vecka sen, och jag broderar och broderar. Kul att se hur motivet kommer fram för varje dag som går. Min partner säger att det är som pixels på datorn. Små prickar som blir en större bild. =o)

Broderar ni, eller stickar eller göra annat när ni tittar på tv?

18 thoughts on “Korsstygn

  1. God morgon Tine!
    Vad fint du broderar!! Riktigt snyggt!
    Blir det ngt mini-misommarfirande för dig imorgon på NZ? Umgås du med några andra svenskar där? En kompis till mig har en kompis som träffade en utbytesbonde när han var i Sverige och numera lever på hans gård i Wanaka på Sydön. Tror de har barn nu. Jag besökte Wanaka på min NZ resa men då var de bortresta över helgen. Tänk vad många olika platser det finns att leva sitt liv på!
    Ha en bra dag!
    Kram Anna

    • God Morgon!
      Eller kväll som det är här nu. =o)
      Det blir nog inget midsommar firande här. Kanske en trevlig middag, men inget annat. Svenska Föreningen brukar fira midsommar i November eller December tror jag, men jag har aldrig varit med på det tyvärr. Däremot har jag varit på svensk lucia juni, och svenskt julbord mitt i sommaren. =o)
      Ja, tänk så det kan gå i livet. Att man hamnar på så olika platser i världen. Som tur är går det ju ”snabbt” att resa fram och tillbaka nu, och hålla kontakten på skype, mail etc. Annars hade jga inte klarat av det.
      Ha en bra dag du med!
      =o)

  2. hej Tine
    Va lattjo fira midsommar mitt i vintern?
    I vilket fall som helst så önskar jag en trevlig Midsommar
    Å du passa fingrarna nu va så du kan ta mera fina bilder
    Molle

    • Haha! Ja, det blir lite lattjo. =o)
      Ska inte fira så mycket. Kanske blir nån god middag, men det är oxå allt.
      Hoppas du får en bra midsoomar!

  3. Det blir nog som det brukar regn i Midsommar. Sill ska det iallafall bli . Du är verklihgen otroligt duktig p att brodera som dina baksidor på broderier är lika fina som framsidan.

  4. Hej!
    Tack för din kommentar hos mig! Jag har faktiskt kikat in på din blogg också, men varit för lat för att kommentera… Men nu kommer här en liten hälsning!
    Vi bodde i Auckland 2004-2008 men flyttade sedan tillbaka till Sverige igen. Vi trivdes jättebra i NZ men kände väl att vi ville ge barnen lite mer av Sverige också, om det var rätt eller inte att flytta tillbaka funderar vi fortfarande på ibland.🙂 Vi var tillbaka i Auckland på semester nu i december och det var som att komma hem igen, helt underbart.
    Vilket fantastiskt fint broderi, sådana komplicerade saker vågar jag aldrig ge mig in på eftersom jag då tröttnar och ger upp. Sticka är roligt och det gör jag periodvis.
    Hälsningar Elin

    • Tyckte ni om Auckland alltså? Bodde ni i själva staden?
      Jag trivs inte där alls. Helt ok nån helg nu och då, men det är för stort för mig. I Wellington har man gå avstånd till nästan allt. =o)
      Tack för kommentaren!
      =o)

  5. Jag flyttade för några månader sedan , och nu bestämde jag mig för att sluta brodera för jag hade två kartonger med tavlor i alla storlekar, och jag är liiite less på att ha dom på väggarna nu. Så det blev ett fint, stort tyg som jag spände upp på träpinnar och det blev en jättefin tavla som täcker halva väggen i vardagsrummet…så nu känner jag mig liiite mer ”modern” hihih. Men man kan ju inte sluta handarbeta för då blir jag knäppare än vanligt, så nu har jag virkat o gett bort en massa mobil/cd-spelarväskor som man hänger runt halsen, och så har jag sytt utan stuvbitar långa hållare till hårspännen o hårklammrar, så nu ska jag sy fler o ge bort …stackars vänner haha
    Hoppas du får en skön midsommar , med lite sol också då förstås

    • Brodera dukar istället!
      Jag vill inte brodera tavlor. om det inte är barntavlor då.
      Hellre broderar jag dukar som man kan få användning av. Några korsstygns dukar och några, lite finare dukar i lin tyg och annat. =o)
      Låter som du håller dig upptagen med ditt handarbete i alla fall, och det är ju alltid kul!
      kram och ha en bra midsommar!

  6. Gud så duktig du är!! Jag broderade mycket förr, och på den tiden (nu låter det som det var hundra år sen, minst…) köpte jag något som hette Clara Waever, såg ut ungefär i stil med dina alster, väldigt detaljrika och hundra olika gröna nyanser på gräset…kanske därför jag la´av… tålamod lider jag brist på. Ska bli kul att se din duk färdig!! Du menar att du broderar så mycket och snabbt så du går ned i vikt…??!! lägg till det för sjutton i aktivitetstävlingen!!
    Önskar dej en trevlig midsommar, för det firar du väl även där ”borta”…??
    Kram kram

    • Ja, om det blir för mycket plotter kan man fort tappa lusten. Det var så för mig med denna påskduk, men så föll andan på, 6 år senare igen, och nu är det riktigt kul =o)
      Vad jag menade var att jag broderar och håller händerna upptagna, så jag småäter inte en massa, och då går man ner i vikt! =o)
      Önskar er oxå en trevlig midsommar!

  7. Oj, kom helt plötslig, tack vare Rigmor (varsågod!), ihåg at jag skulle ju motionera…imorgon då asså ;o)
    Âr så impad, mer än framsidan, av dina broderade baksidor…tröttnade ganska fort på den hobbyn!
    Du är så duktig Tinemor!
    Avslutningen gick bara bra, inget regn at all faktiskt, o barna…ja dem är SÅ nöjda med att det äntligen är skollov!

    Kramis

    • Nej, nej, vi börjar på måndag. Ville först få folk intresserade denna vecka, och så kör v med dag ett på måndag. Blir väl bra!?!
      Vi är inte så många än, tyvärr, men det kommer.
      Kramar!

  8. Googlade ”Clara Waever” i den fåfänga förhoppningen att jag någonstans skulle få ”napp”, dvs hitta ngn affär som fortfarande säljer de fantastiska sewing kits som jag brukade åka in till Köpenhamn och handla med min mamma på 60-talet. CW gick upp i Eva Rosenstand, vars broderier var enklare, och mycket grälla. Inga 15 färger på gräset där, inte!

    I alla fall hittade jag denna trevliga blog och täkte att Clara Waver, född 1855, nog skulle bli mäkta förvånad om hon visste att hennes namn spritts tom till Nya Zeeland…

Kommentera

