Vinter

Ena dagen sol, nästa regn.

När ni firar midsommar hemma i Svealand, firar vi midvinter här.

Det är inte som erat firande, men på skolor, hostels etc, firas det ”midwinter christmas”. Jag tyckte det var konstigt mitt första år i landet. Jul firas ju alltid på midvintern! Men…inte i det här landet. Så de ordnar en fejk jul och firar lite mitt i vintern. Inte helt fel. Två julaftnar om året! =o) Nja…de säljer ju inte jul grejer i affärerna eller dekorerar sina hus med jul dekorationer, men det blir ett mini firande i alla fall.
Dessutom går vi ju mot ljusare tider härnere nu, och det firas! Inte officiellt, men jag firade det med ett (eller ett par) glas vin i helgen. Yay!

Ganska höga vågor i Lyall Bay i söndags. Färjan mellan Wellington och Picton fick nog en "rough" tur.

Nya Zeeland, liksom de Skandinaviska länderna är avlångt, och vintern ter sig olika från Norr till Söder. De som vill åka skidor far oftast ner till Sydön, där de får ganska mycket snö. Men man kan oxå få snö på inlandet på Nordön.

Kite Surfing är populärt i Lyall Bay och det blir många tillfällen att öva sin taktik när den långa hösten kommer till stan.

Jag har bott i Wellington under de 5,5 år som jag varit i Nya Zeeland, och här är vintern mest blöt. Regn, vind… fukt överallt. Kan tära på syket. Innan vi fick en värmepump installerad, brukade vi sitta i soffan på kvällarna, med ett täcke över oss och en liten ”kupévärmare” under täcket. Haha! Ja, vad gör man inte för att vara varm.

Vågor och grått väder...

Som jag förklarat innan, är husen i Nya Zeeland för det mesta uselt byggda. Och de hus som är ett par år äldre, har inte isolering eller dubbla glas i fönstrena. Så när temperaturen faller utomhus, kan man nästan med säkerhet säga att det är samma temperatur inomhus. Centralvärme? Existerar inte. Nu har ett par företag börjat sälja nåt liknande, och om man bygger nytt hus är det nog en bra idé att installera, men i de äldre husen blir det svårare.

När vintern lägger sig över landet, går solen upp runt 7.30 på morgonen, och den går ner igen runt 17. Lite som en höst hemma i Mitt-Sverige.

Solnedgång över Lyall Bay. Inte speciellt färgglad....men ändå.

I år har vintern varit mildare än den varit på många år…tydligen. Jag såg till exempel massor av folk i shorts, t-tröja och flip-flops i lördags! I know….! Men det är som en nationaldräkt härnere, och den åker på så fort solen visar sig och temperaturen går över 12 grader.

Och så kan det helt plötsligt komma en sån här härlig dag, med klarblå himmel. Ser man bara på bilden kan man tro att det är mitt på sommaren.

På de åren jag bott i Nya Zeeland, har jag inte använt en vinterjacka, eller vinter kängor en enda gång. Man kommer längre med gummistövlar och en regnjacka, med en varm tröja under och hatt och vantar. Men jag ser ju dem som pälsar på sig stora jackor. Mest asiater faktist.

Och det blommar....mitt i vintern.

Det känns som att Wellington har två säsonger. Sommar, och en väldigt lång höst. Sommar mellan slutet av November till mitten av Mars, och resten höst, med regn och vind mestadels av tiden. Det kan bli lite deprimerande till tiders, men man klarar det.
Anledningen till att det inte känns som vinter, är väl oxå för att det finns så många ”ever green” träd och buskar här. Och buskar som blommar året om.

Är det nåt mer ni vill veta om vinter i Nya Zeeland, fråga bara! =o)

Kram

14 thoughts on “Vinter

  1. Ja årstiderna i NZ är verkligen inte som de svenska. Och trots att det var förhållandevis varmt även vintertid i Auckland, har jag aldrig någonsin frusit så mycket som under våra år där. För det blev ju precis som du skrev i princip lika kallt inne som ute. Och är det då bara 5+ ute (och kanske 10+ inne) är man inte särskilt pigg på att ta av sig täcket på morgonen!

    • Det är den råa kylan som är värst. Jag kan klara mig med torr vinter med massa snö hemma i Skandinavien, för jag vet att jag bara behöver kliva in i huset så blir jag varm. Men inte här….
      Som tur är har vi element i sovrummet som går på timer, så den går på nån timme innan vi ska upp på morgonen, då är det lättare att ta av sig täcket. =o)

  2. Hej Tine!
    Kul med beskrivning av din vintervardag på NZ!
    Fy för oisolerade hus och utan riktig värme. Vi är nog bortskämda här uppe i norden! Fascinerande att så fina dagar kan dyka upp i vintern med nästan lite sommarfeeling. Vad gör den typiske Wellingtoninvånaren en helgdag om vintern? Är sporterna annorlunda då dett från sommaren?
    Jag upplevde NZ lite historielöst vad det gällde museum och byggnader etc, är det ngt du saknar? Eller har jag bara missat dem!!
    Naturen var dock svårslagen!!!
    Kram Anna

    • Kul att du fann det som intressant läsning. =o)
      Ja, du… En typisk Wellingtonian går kanske ut och äter brunch på lördagen eller söndagen. Går till frukt och grönsaks marknaden på söndagen, kollar på rugby på tv eller tränar rugby själv. De yngre (ja, kanske de äldre med för den delen) dricker sig redlösa på fredag och lördag, och sover av det hela söndagen. Sen är det ju bio eller att hyra film som gäller för många, eller kanske en söndags tur, promenader eller annat. Beroende på vädret. =o)
      kram

  3. Vad roligt att läsa!!! Man tänker ju liksom inte på att ni har vinter när vi har sommar… Dock blev jag påmind här om dagen. En kund var inne och köpte presenter som hon skulle ha med sig till sin mamma som bor i Australien. Jaha, sade jag, skall du hem och fira midsommar?!
    Då tittade hon på mig som om jag var helkorkad och sade: du, det är mitt i vintern där nu…!
    Jaha, det vet jag ju, jag tänkte bara inte😛

  4. Va roligt att läsa om ditt liv i NZ! Vad skumt med lite halvfirande av jul en extra gång!🙂 Den råa kylan är helt klart värst! Jag tycker den är nästan överallt utom hos oss i kalla Skandinavien… Kanske inte så dumt med snön ändå.

    • Jag tror att när det blir tillräckligt kallt, och sån där torr kyla, då blir man inte lika kall liksom. Då klär man på sig tjocka ytterkläder. Men ja…det råa kylan letar sig in överallt.
      Jag skulle ta snö vilken dag som helst istället för regnet på vintern.
      kram

  5. Tack för att du skrev och berättade! Och ursäkta att jag inte hunnit läsa förrän idag. Det har varit en intensiv vecka. Sista före semestern. (men nu är jag ledig – jippie!).

    Spännande läsning. Vi var i NZ i november. Soliga dagar var det som svensk högsommar, men mulna dagar (de var ungefär lika många) var det kallt och ruggigt och vi reagerade särskilt på just hur kallt det var inomhus!

    Spännande att ni har en så grön vinter. Och att folk går i flipp-flopp när det är 12 grader. Och om midwinter christmas… Alltihop saker som jag inte hade en aning om.

    Vackra bilder. Gillar särskilt de höga vågorna i turkost vatten en mulen dag. Men alla är fina.🙂

    Tack igen!🙂

    • TAck för att du inspirerade mig, inger, och tyckte om bilderna. =o)
      Härligt med semester! Ta´t lugnt och njut friheten mens den varar.
      kram

Kommentera

