Alldeles på Egen Hand

Man lär sig något nytt varje dag.

Vi har printat (hur säger man det på svenska egentligen?) bilder åt klienter i många månader nu, men jag har alltid gjort det med ”supervision” av min pojkvän.

Canon iPF8300 printer (bild lånad från internet)

Nu är det slut på det! Igår la jag över manual och Printer plug-in för Photoshop till min bärbara, så att jag kunde lära mig printerns plug-in och andra saker i lugn och ro.

Vad menar jag med plug-in?
Jo, ni vet väl alla vad Photoshop (PS) är för nåt? Vi använder Canon Printers för vårat företag, och det finns en liten extra grej man kan lägga till i Photoshop, så att alla bilder som vi ska printa, kan printas direkt från denna plug-in i PS. Jag öppnar en bild i PS, gör små tweaks, sen klickar jag på File > Export > iPF8300 Print Plug-In, och detta tar mig till den nya ”grejen” (plug-in) som installerats i PS. Därifrån sköter jag saker som vilket papper jag använder, vilken printer profil, storlek på pappret jag använder, storlek på själva bilden som skrivs ut, alltså hur mycket papper som kommer att användas, eller hur jag ska förklara det. Sen trycker man bara på ”print”. Klart!

I PS måste man bestämma Canvas Size som bilden sparas på (det vita under bilden visar canvas size) för det är så långt som pappret är. På det sättet ser man hur stort utrymme som bilden tar på pappret. Helst vill man fylla ut så mycket plats som möjligt så att man inte slösar papper, därför måste man byta pappers rulle i printern när man har större eller mindre bilder att printa. Just den här bilden var ett test, och vi hade redan en 44inch pappers rulle i maskinen, så vi brydde oss inte om att byta ut den just då.

Så här ser Main sidan ut inne i PS's printer Plug-In.

Ok, allt detta har jag alltså gjort för första gången alldeles själv idag. Plus! Jag har bytt rulle med papper i maskinen oxå, helt själv. =o)

Låter som små potatis, men när det gäller professionella, stora maskiner, och arbeten åt professionella fotografer, då blir jag extra nervös att nåt ska gå fel, och jag arbetar sakta för att få allt rätt. Sakta är inte alltid bra om man ska ha jobben gjorda fort.

Men det känns SÅ gott inombords efteråt. Jag klarade det!

Test printen jag gjorde... det är faktist en bild min bror tog uppe i Nord-Norge för ett par år sen. =o)

Kontroll panelen på printern.

Vet ni… Häromveckan printade vi några bilder åt en professionell fotograf som skulle ge de bildern till Sir Ian McKellen och Cate Blanchette i filmen Bilbo som nu spelas in här i Nya Zeeland. Inte dåligt! =o)

6 thoughts on “Alldeles på Egen Hand

  1. Kul. Det är alltid kul när man känner att man utvecklas!

    Hur gick det med motionsutmaningen? Jag cyklade 90 min i måndags för motion men får jag räkna mina dagliga 10 min till och från jobbet också? 🙂

    • Varför inte! Räkna dem bara! Känner du att det var träning, så ser jag inga fel i att räkna med dem minutrarna. =o)
      Det ligger ett inlägg på min blogg nu där du kan kommentera och skriva hur många minuter motion du fick in under veckan som gick. Vi redovisar varje söndag.
      Lycka till nästa vecka!

    • Vi har vårat egna printing and scanning företag. Är bara i uppstarten än så länge, men det rullar på. Vissa veckor är vldigt busy, medan andra är super lugna. Vår hemsida håller på att utvecklas, förhoppningsvis kommer den upp på nätet snart.
      Min partner jobbar i film industrin, i Peter Jacksons fx företag. Han har jobbat med många storfilmer under sin karriär. Jag försöker fortfarande bryta mig in i industrin, och det är inte lätt kan jag säga. men det ska gå…en dag. =o)
      kram

Kommentera

