Ta av dig Skorna

Har vi det verkligen så hemma?

Hemma tar man alltid av sig skorna när man kommer hem till någon. Om den man besöker säger att man kan behålla skorna på, känner man sig lite små konstig, men stapplar in ändå, rädd att skita ner golvet.

Här är det tvärtom. Folk bara ramlar in i husen med skor på, vare sig det är torrt eller blött utomhus.

För ett par veckor sen, när jag precis hade städat huset, hade vi en man som kom över för att göra nåt (minns ej vad), och han traskade rätt in, med skitiga skor och lämnade lera efter sig överallt. Jag orkade inte ens säga till honom, i och med att jag efter 5 år är van vid detta fenomen. Men att han inte ens tänkte på det själv!??

(Lånad från internet)

Idag; en regning, blåsig och kall dag, kom mannen från Rentokil (företag som hjälper en få bukt med mus och rått problem i och utanför hemmet) hit för att kolla gift fällorna i huset. Han klev oxå bara rätt in. Jag ska städa imorgon så jag sa inte till honom. Sen gick han ut på baksidan av huset där det blir ganska lerigt på regniga dagar. När han kom tillbaka in i huset säger han: ”Har du nåt jag kan torka fötterna på?”

Jag blev stum, visste inte vad jag skulle säga där han stod i en lerpöl inne på tvättstugan. ”Den där mattan, kan jag ta den?” säger han sen och pekar på en badrumsmatta som jag just tvättat. Jag sa bara blankt nej till honom. ”Ok…jag tar väl av mig skorna då”, sa han. Han tog av sig skorna, gick till framsidan av huset och tog på sig skorna igen innan han gick ut. Men bara minuter senare kom han in igen och klampade rakt in i huset, med sina leriga skor.

Jag menar…. finns det inget vett och etikett bland människor här? Jag blev märkbart irriterad på honom och sa att han skulle ta av sig skorna. Han gjorde det men sen babblade han på om hur kallt det är, fötterna är kalla…bla.bla.bla.
I don’t give a shit!!! Ha lite respekt för andras hus, det är allt jag ber om.

(lånad från internet)

Sen har vi hantverkare, tekniker och alla de andra, som ALDRIG är i tid till en bokad tid. Igår skulle en tekniker komma hem till oss och laga en grej. ”Jag kommer inom en timme”, säger han. En timme senare ringer jag upp honom igen. ”Jag kommer inom en timme”, blir svaret för en andra gång. Geez…. Tror dem att det enda jag gör är att vänta på dem här hemma? Som om jag inte har roligare saker att göra med min tid. Och idag skulle en elektriker komma vid 16.00. Jag glömde tiden och insåg vid 16.50 att han ännu inte dykt upp. Så jag ringde upp företaget han jobbar för. Nej, då hade de dubbel bokat snubben, men inte alls ringt mig för att meddela detta. Skulle jag bara veta det eller vaddå? Konstig kundtjänst i det här landet…

Hur får företagen det att gå ihop; behålla kunder och fortsätta sina tjänster, kanske ni frågar er nu. Jo, för att ingen annan i det här landet bryr sig, eller orkar klaga. Det är invandrarna som klagar, för att de kommer från länder där sånt här inte tolereras. Men det räcker ju inte långt.

Nåja…nog med klaging från den här sidan av jorden för idag. =o)

8 thoughts on “Ta av dig Skorna

  1. Vad skumt det där med skorna alltså! Jeg har ju lagt märke till fenomenet med skor inomhus både i amerikanska och engelska serier och filmer men trodde kanske att det var på just film. Bättre att ha det som hos oss ju!

    • Ja, det är bra skumt. Förtråt inte att de inte ser att jag inte vadnrar runt i skor, eller att de tänker på att deras skor är skitiga.
      Hmm….

  2. Märkligt…undrar just om de gör likadant hemma hos sej själva…vem ska då städa efter dom…??!! Av en händelse satt jag och en kollega och pratade över kopp kaffe, och då berättade hon att hennes systerdotter skulle till Nya Zeeland igen, av vilken anledning har ja glömt, men att hon också reagerat på just det här med att passa tider och meddela ev förändringar i dagordningen…hon har väl tankar å att flytta dit, men blev just tveksam till om hon skulle klara det av bl.a. just den anledningen. Nu vet jag att det var likadant i England för ett tjugotal år sen, en kompis flyttade då dit med sin familj. De skulle renovera huset…jo jo, så länge mannen var hemma och talade om vad hantverkarna skulle göra så…sen om hon sa nå´t, de bara log och gjorde som de ville ändå!! Men dom bor fortfarande kvar…*skrattar*
    Ha´det bra vännen!!
    Kram

    • Ja, det kan man fråga sig. Tror inte de tänker så långt. Hemma vet de att de måste städa efter sig, men hos andra tänker de ine på det. Eller jag vet inte faktist…
      Det är lustigt vad man blir irriterad och ”avtänd” på, och vad som lockar en till olika platser. Hade det inte varit för att jag har sambo och hus och grejer hr så hade jag nog vandrat vidare. Men jag trivs ok härnere. Det är bara så långt borta från allt. =o)
      Åh, det är verkligen likadant här med hantverkare och hur de beter sig runt kvinnor. Verkligen irriterande. Man får säga till på skarpen och inte vara en leende dam i ett hörn som serverar kaffe. Det fungerar inte alls.
      Ha´t gott du oxå!
      kram

Kommentera

