Toastmasters

Självförtroende, prata framför folk och ”think on your feet”

Det är bara några av de saker man får lära sig på Toastmasters.

Jag gick på mitt första möte för två veckor sen. Mötena hålls bara varannan vecka. Den här veckan hölls ”mötet” på Bar Edwards, i Newtown, Wellington. Det var mer en social tillställning, med lite middag och drinkar.
Kändes kul att umgås med mina felles toastmaster vänner på en mer low key nivå, och lära känna dem lite bättre under nya omständigheter.

Toastmasters New Zealand Logo

Vanliga toastmaster innehåller många tal. När man går med i Toastmasters, får man en liten ”booklet”, med uppgifter man ska göra. De första par uppgifterna är lättare, som att se till att folk inte babblar på för länge, eller ha ”the word of the day” redo och berätta för alla va det ordet betyder som du har valt. Sen går man mot svårare uppgifter, som att hålla ett tacktal på några minuter, en föreläsning på kanske 20 minuter…de kallas för ”Advanced Speeches”. ”Table Topics” är en lite annorlunda grej som görs på varje möte. En person har ett ämne som den personen pratar om. Sen inviterar den personen andra medlemmar att komma upp och berätta en liten berättelse som innehåller samma ämne. Man åste ”think on your feet”, och komma på nån bra historia. Inte så lätt. Men det kan bli ganska kul!

Idén är helt enkelt att man ska få mer självförtroende och kunna prata inför folk. Något jag verkligen behöver hjälp med. Speciellt självförtroende.

Igår på vårat samkväm träffade jag två nya medlemmar som jag fann mycket intressanta. Den ena tjejen är från Kina och har bara bott i NZ i 10 månader. Hon jobbar inom telekommunikation som production co-ordinator. Den andra damen är från Brasilien, och har bott i NZ till och från i 2 år. Hon jobbar för ”Nuclear Weapon Abolishment”. Hon försöker hålla ministrar runtom i världen, insatta i vad som händer med kärnkraftverk runtom i världen, och få dem att sluta med kärnkraftverk. Två intressanta och väldigt olika kvinnor som jag fann väldigt lätt att prata med och väldigt intressanta människor.Det är alltid kul!Nu ser jag fram emot nästa möte om två veckor, då jag är officiellt en medlem och kan börja delta i alla tal och grejer.

Toastmasters finnd runtom i hela världen, och jag skulle inte bli förvånad om det oxå finns nånstans nära dig.

Kom ihåg, det är inte bra att hålla talen för långa…eller tråkiga.
Klicka Här för video.

9 thoughts on “Toastmasters

  1. Vad spännande och lärorikt det låter! Måste kollaom det finns ngt liknande i närheten av mig. Jag är hopplös på att komma ihåg namn, vilket kan bli lite tokigt ibland.

    • Ja, kolla upp det!
      Är alltid bra att få lite kunskaper i hur man håller tal, eller kan prata om diverse grejer.
      Självförtroendet byggs upp och man känner det som att man kan ta sig ann hela världen. =o)

  2. Hej Tine!
    Låter som en kul och lärorik aktivitet! Vad duktig du är på att aktivera dig och hitta kul saker att engagera dig i!
    Alltid spännande med folk från andra länder tycker jag, kan leda till många intressanta diskussioner och jämförelser.
    Ha en toppen helg!
    KramAnna

    • Tycker du?
      Jag tycker jag är så duktig på att sitta hemma och uggla. =o)
      Har börjat se efter fler aktiviteter nu, för att inte bli så fast hemma.
      Hoppas din helg varit toppen!
      kram

    • Tack, Anna. =o)
      Önskar bara jag hade några goa vänner runtom mig här i NZ som jag kunde göra saker tillsammans med. Blir lite ensamt.
      Men nu har jag ju tagit tag i mig själv och försöker få nya bekantskaper vilket äör mycket kul! =o)

Kommentera

