Film Studier

Ett år av minnen.

Jag har aldrig riktigt visat eller berättat vad vi gjorde på Film Skolan jag gick på i 2008. Därför tänkte jag dela med mig med bilder och lite information från mitt år på The Film and Television School of Wellington.

Skolåret delades in i fyra terminer. Varje termin gjorde vi flera uppgifter, men alltid en större uppgift per termin. En av de första uppgifterna vi fick, var att göra en musikvideo. Här är min video. Den filmades under 3 olika dagar, på tre olika inspelnings platser.

I slutet av den första terminen fick vi spela in en film tillsammans med en Nya Zeeländsk regissör och en ”director of Photogrpahy”, båda professionella med flera filmer under bältet. Regissören var Geoff Murphy och DoP var Phil Burchell. Filmen hette Death and Santa, och det var elever i mitt ”crew” som skrev manuset. I korthet handlade filmen om att Death och Santa klagar på sina yrken, så de bestämmer sig för att byta arbeten för en dag. Tyvärr har jag ingen film att visa, men nedan ser ni bilder från inspelningen.

Första inspelningsdag var utomhus.

Andra och sista inspelningsdag, inomhus.

Andra terminen skulle alla skriva sina egna draman, och de fick inte vara längre än 5 minuter. Sen skulle man stå för all för produktion själv, göra ”props”, träna med skådespelarna, göra ”storyboards” och allt som ingår i förberedningar inför en film. Under själva produktion regisserade vi våra egna filmer, medan resten av klassen hade olika uppgifter för varje film. I efter produktion fick alla klippa någon annans film. Mitt 5-minuters drama heter Dirk and Desiree och här kan ni kolla in det. Tyvärr laddade jag upp filmen med helt fel aspect ratio, men, men…

I tredje terminen fick vi börja arbeta med riktiga film kameror, närmare bestämt en Arri super 16 kamera.För att vi skulle lära oss hur kameran var satt samman, hur det går till på ett film set med allt man ska göra och hinna med inom en tidsram, lära oss om ljus, film stock och allt sånt, fick vi göra något som kallades för ”film intensiv”. Under 1 vecka, filmade vi olika väldigt korta filmer med denna super 16 kameran och varje dag hade vi en ny roll. Alla fick pröva på nästan alla roller. Här nedan ser ni en film från en utav de dagarna, då jag var ”art department”.

Tredje terminen fick vi pröva på att göra animerade filmer oxå. Eller… en animerad film. Vi hade en vecka på oss att komma på en story, göra våra sets, storyboards och allt som skulle till. Det här är vad jag fick till.

Man avslutar sitt år på The Film School med att göra ”graduation films” eller ”grad films” som vi kallade dem. Vårat ”crew” var så stort (tror vi var över 20 personer) så vi fick göra 3 grad films. I slutet av den tredje terminen kom vi överens om tre manus som elever från vårat crew hade skrivit. Så började för produktion. Jag var Casting Director under för produktion coh hade som uppgift (tillsammans med en andra casting director och två assistenter) att hitta skådespelare och extras till alla tre filmer. Ingen enkel uppgift kan jag säga. Allt är gjort utan några pengar, så skådespelarna måste vilja jobba gratis.

När fjärde terminen började hade vi 2 veckor tror jag det var, att färdigställa all för produktion, och sen började vi filma! Under varje film hade alla en ny roll. På den första filmen var jag Director of Photographer. Gjorde inte ett speciellt bra jobb måste jag medge, men, men… På den andra filmen var jag Focus Puller och på den tredje filmen var jag Production Manager.

Nu minns jag inte hur många dagar vi filmade… 3 dagar eller så per film, och sen var vi tvugna att ha 1-2 dagar ledigt efter det. Innan nästa film skulle filmas, hade vi alltid 2-3 dagar med lite för produktion för att få ihop kostymer, props och skådespelare etc.

När alla tre filmer var färdig inspelade, var det dags för efter produktion. Alla hade en roll och vi delades in för att arbeta i 3 olika team som skulle färdigställa varsin film. Jag var Color Grader i efter produktionen, för den filmen jag varit Director of Photographer för. Jag hade en svår uppgift att försöka rätta till alla de misstag jag själv gjort i produktion, men det bästa var att jag insåg att det var just Colorist som jag ville bli ”när jag blir stor”. =o)

Jag har ingen utav filmerna som jag kan visa er, men här följer bilder från film inspelningarna. Och en liten film som en utav de andra killarna i vårat crew filmade under vår sista kväll i för produktion. Han gjorde en video i efter produktion oxå, men den finner jag inte tyvärr.

Första graduation filmen. Jag var Director of Photography och Grader på denna film.

Foton från den tredje graduation filmen.

Firande och BBQ sista dagen på skolan.

Även fast detta inlägg är väldigt långt, hoppas jag att ni fann det intressant. =o)

12 thoughts on “Film Studier

    • Tack, ja, det var kul. Tyvärr fick vi inte mycket träning i efter produktion vilket är den del av film skapande som ajg gillar mest.
      Men, men… Fick ju lära sig en massa annat kul!
      =o)

  1. Hej Tine!
    Sonen och jag har diggat till musikvideon medan han åt gröt och storögt tittade på den fina dansen och musiken. Kul inlägg! Måste ha varit ett spännande, fartfyllt och kreativt år!
    Kram Anna

  2. Nu blir jag imponerad!! Vilken utbildning, och att du var duktig det visste jag redan, men nu tappade jag faktiskt hakan lite till…Nu känns det ju som jag har en kändis inom filmbranschen som bloggvän!!
    Kram

  3. Wow vilken utbildning, riktigt seriös! Det måste ha varit jätteroligt att få lära sig så mycket. Jag ska kolla in dina videos senare idag när jag har mer tid, för nu måste jag fixa fika till en kompis som strax kommer över. Ha det gott så länge!
    Kram Elin

    • Nja…den var både seriös och endel oseriös. Inte som film skola i N.Y. eller så. =o)
      Men visst lärde jag mig en hel del under året, och hade mycket kul.
      Ha´t gott!

Kommentera

