Memorial

Idag hade vi en Memorial på jobb.

Jag jobbar som ”casual” på ett hem för äldre med mentala sjukdomar.

En utav de inneboende har haft lunginflammation till och från de senaste månaderna och förra helgen var vi mycket uppmärksamma för vi trodde det kommit tillbaka. Saken blev inte bättre av att han oxå är en ”heavy smoker”. I tisdags blev mannen i fråga (vi kallar honom M) märkbart sämre och kördes till sjukhus. Väl där tog det 3 timmar innan någon läkare kunde träffa honom. Läkaren sa att de skulle röntga hans bröst för att se vad som försiggick. Läkaren säger att hon kommer tillbaka strax och går iväg. Sekunder senare blir M stel som en pinne, sparkar i sänggaveln och är borta.

Chock, sorg och ”förlamning” slog in på jobb.
Denna man, trots sin lite våldsamma sida på grund av sin mentala sjukdom, var en otroligt omtänksam, snäll, humoristisk man som alla älskade. Han gick alltid runt och gnolade på nån melodi, rökte sina cigaretter och mumsade på äpplen.

Musik rörde alla till tårar i ena stunden, fick oss att sjunga i den andra, och skratta i den tredje. =o)

Idag hade vi Memorial på jobb. Dagen innan hade hans kropp blivit välsignad av en utav mina medarbetare (som är Maori, för M var delvis Maori), innan han kremerades. Vanligtvis kremerar man inte Maoris, men Ms familj praktiserar inte riktigt de ritualerna. Ms rum välsignades och det stora vardagsrummet och matsalen där vi skulle ha Memorial, välsignades.

Vi lagade mat hela morgonen, jag gjorde cupcakes, och vid tolv skulle Memorial börja. Vi trodde vi skulle bli runt 20 personer eller så inklusive personal, de inneboende och Ms systrar. Men det strömmade in folk! Ms systrar, syster barn, systers barnbarn, folk som jobbat på Wellink för flera år sen, chefen för organisationen jag jobbar för och många fler kom för att ta farväl av M.
Det började med ett fint tal från vår ”team leader”, och sen delade Ms systrar med sig av minnen av M, och ett par av de inneboende delade med sig av sina minnen.

M älskade Elvis Presley, och en kille som tagit med sig gitarren, fick alla att stämma in i ”Love Me tender”. Då strömmade tårarna hos många och jag tog foton i raskt tempo för att inte börja hulka och förstöra stämningen.
Efter lite mer musik blev det dags för lunch med en massa plockmat och alla pratade om M och det var en sån trevlig och mysig stämning mitt i allt det sorgliga.

Glada miner trots den sorgliga stunden.

Enligt Maoriernas tro, får man inte ha några foton av den avlidne, tillsammans med någon som lever, under en Memorial. Alltså, alla foton som sattes upp på M under the Memorial, var tvugna att vara av bara honom. Maorierna tror att om det är en person som lever med på bilden av den avlidne, så betyder det otur, att de oxå kommer att gå bort snart.
Jag vet inte om detta gäller för en kort period, bara under en Memorial, eller hur det går till. Jag vet bara att när vi letade foton på M var vi tvugna att vara noga med att det var foton med bara han på bilden.

Otroligt vad många olika traditioner det finns. Jag frågade om det var ok att jag fotograferade det hela, och det var det. Var tvungen att fråga så att jag inte bröt mot några av ”reglerna” den här speciella dagen.

Jag fick mycket beröm för mina cupcakes. =o) Några kom och frågade vart jag hade köpt dem. När jag sa att jag gjort dem själv kallade de mig ”the cupcake queen” och sa att jag definitivt skulle börja sälja dem. En dam sa att om jag inte börjar sälja mina cupcakes så måste hon få receptet och baka dem själv.
Goda recensioner. =o)

Fick beröm för mina cupcakes, som snabbt försvann från tallrikarna.

Ja…det blev ett långt inlägg. Ett inlägg jag tillägnar kära M, som under min korta tid på Wellink (där jag jobbar), har satt djupa spår i mig.
Kommer att sakna dig M!

16 thoughts on “Memorial

  1. Vilken fin memorial, och så fint att ni alla ordnade detta. Det betyder ju mycket att ha en sådan minnesstund att tänka tillbaka på. Och cupcakesen är ju bara så fina, önskar att jag kunde smaka!🙂
    Hoppas att ni har en fin helg.
    Kram Elin

    • Bättre med fina minen om en fin man, än om minnen av hur han kunde bli om han inte fick sin medicin i tid.
      Därför tyckte jag memorial var så bra och positiv. Verkligen vad vi behövde.
      Ha en bra helg!
      kram

  2. Så vackert och så annorlunda!! Känner att det skulle nog vara bra om vi hade lite mer av det, allting är så svart här när det är begravning och minnesstunden efteråt, oavsett vilken religion eller hur man går till väga. Man ska ju faktiskt ta fram alla de vackra minnena också!!
    Sträck på dej, cupcake queen, inte alla som blir kallade det!!
    Kram kram

    • Jag är glad att alla inte var klädda i svart och sånt. Nej, de flesta hade färgglatt på sig, eller klädda i sina vanliga kläder.
      Blev avslappnat och bra.
      kram

  3. Så fint och vackert det ser ut och låter som ni haft =) Begravningar i sverige är ganska tråkiga, tyvärr.
    Återkommer med träningsminuterna när jag kommer in på den hemsidan, den verkar strejka för tillfället. Kram

    • Ja, dem kan ju bli det… Men man kan oxå få dem lite mer uppiffade. Minns min mormors begravning, vi var ute, och några av mina vänner spelade trumpet, mamma höll tal och så blev det fika efteråt. Ingen bar svart om jag minns rätt för vi ville att det skulle vara en mer positiv avsändning.
      kram

  4. Vilken fin stund, det är så jag vill ha det om 50 år! Folk av alla slag, askratt, humor, färgglada kläder o så ;o)

    Säger som Rigmor, Sträck på dig cupcake queen!

    Kramis

    • Absolut, jag med. =o)
      Ledsna miner kommer det ju garanterat att vara, men skratt är något man förknippar med dig så det måste ju oxå finnas lätt till hands!
      =o) Tackar.
      KRAMAR!

Kommentera

