Kaffe Press

När jag växte upp, användes kaffebryggare, kokt kaffe, eller pergulator till att brygga kaffe.

Därför tog det en stund att få till det perfekta kaffet när jag började med French Coffee Press här i Nya Zeeland. Nu vet jag att  för en full kanna med kaffe, blir det 3-4 matskedar med kaffe pulver. Jag kokar vatten och låter det sen stå i nån minut innan jag häller det över kaffet. Kaffet får stå i runt 5 minuter innan jag använder pressen och till slut dricker härligheten.

Igår hittade jag en liten artikel på Oprahs hemsida där det stod följande:
”Common mistake: using water that’s too hot, which results in bitter coffee. Let the water cool for a minute or so after boiling it; then pour it over the grounds.”Så jag gjorde rätt! =o)
Nu ska jag njuta av en perfekt kopp kaffe.

P.S. Rättelse angående apelsinerna…Det är Grapefrukt! Otroligt goda!
Som en solstråle på skeden.

6 thoughts on “Kaffe Press

  1. Hei Tine!

    Jeg drikker også mest presskannekaffe, fordi jeg synes det er enklest å lage, sånn bortsett fra Nespressomaskinen da 🙂 Det stemmer jo kanskje det, at kaffen blir bedre om vannet ikke er helt kokende. Får prøve.

    Så dumt med sånne uforutsette skader – men, ikke mist motet om det blir litt mindre aktivitet! Du kan kjøre armtrening mens du sitter stille med bena – biceps og triceps, eller hva de nå heter, forbrenner også kalorier. Om du ikke har manualer, bruk vannflasker eller lignende 🙂
    Jeg skal ut og grave i jorda i dag. Vinterens kulde har fått marken foran garasjen til å heve seg, og nå må vi grave bort litt for å få det plant og fint igjen 🙂 Sånn før neste vinter kommer…..

    Krya på dig!
    Moccamamma 🙂

    • Är ju bara SÅ gott med kaffe. =o)
      Har några lätta hantlar, så det är en kjempe god idé!
      Ska få till lite fler situps, russian twists, och lite ryggövningar. Lite yoga eller lätt pilates oxå för det är inte så mycket tyngd på knäna med de dvd:erna jag har.
      Tusen tack för koselig kommentar!
      kram

  2. Mmmm, nåt så gott som en ny kokt kopp kaffe!! O press är inte det sämsta ;o)

    kanske detsamma gäller kokkaffe då…koka upp vattnet…vänta o SÅ , hälla i kaffet. Ska provas när jag kommer ”hem”!

    Klramis

    • Ja, pröva!
      Har fått förklarat för mig en gågn att om man häller på kokande vatten på kaffet, så bränns kaffet liksom.
      På jobb om de dricker pulver kaffe och har mjölk i, blandar de först pulver kaffet med mjölk, sen häller de på vattnet. Då bränns inte pulvret.
      Klurig idé!
      KRAM

Kommentera

