Video Recept Tävling

Just nu är det otroligt många mat program på tv, tidningar med hälsosamma recept osv.

Jag ska göra min egna vri på det hela.
Inte nån tävling med en direkt vinst, men ändå en tävling.

Alla har vi våra favorit recept.
Ett recept som blivit en familje hemlighet kanske, eller bara en familje favorit.
Enkla recept med vår egna vri helt enkelt.

Jag tänkte, att om ni kommer med era enkla recept på mat, bakning eller liknande, så får alla läsare sen bestämma sitt favorit recept, utav alla förslag.

Vinnarens recept, kommer jag sen att filma och göra ett Video Recept av!

De flesta av er har väl redan sett endel av mina video recept, men exempel finns nedan.

I och med att jag inte bor i Sverige, kan inte recepten innehålla några typiskt svenska ingredienser, för det får jag inte tag på tyvärr. Keep it simple!

Är ni på!?!
=o)

Lägg in era recept i kommentar till detta inlägg, och nästa vecka får alla chansen att rösta på recepten.

14 thoughts on “Video Recept Tävling

  1. Oj då, det var en utmaning…men okey vi kör på den!!
    Det här är en kall matpaj som jag tycker passar speciellt bra nu i kräfttider.
    Man gräddar först ett vanligt pajskal, det lägger jag inte ut något recept på, för det har säkert alla.
    Sen blandar man ca 3-4dl creme fraiche med 1-2 msk majonnäs, smaka av och ta ev mer majonnäs om man tycker det.
    Salt och peppar efter smak.
    Hacka 6-8 crabbsticks,
    3 dl skalade räkor
    Finhacka en ½ purjolök
    1 dl ärtor
    Blanda allt detta sedan ihop med cremefraicheröran, ställ in i kylen några timmar. Supergott och superenkelt!!
    Kram

  2. Då väljer jag en efterrätt, fast den här passar lika bra till kaffet.
    Olika bär och frukter (efter årstid) läggs i ett fint glas. Värm 2 dl grädde och smält 200g vit choklad i, obs låg värme. Ringla chokladsåsen över frukten. Som Gino nästan, fast enklare. Man kan även ha rivet limeskal i såsen om man gillar det.
    Kramar
    AnnaMaria

  3. Här kommer recept på mina chokladmuffins: http://jennydfoto.wordpress.com/2011/08/08/muffinsabstinens-botat/
    2 ägg, 200 g socker, 130 g mjöl, 50 g kakao, 2 tsk bakpulver, en nypa salt, 1 1/2 dl mjölk, 1/4 tsk vaniljessens, 160 g osaltat smör smält (ger 12 muffins)
    Värm ugnen till 175 grader.
    Vispa socker och ägg vitt och luftigt med en elvisp.
    Sikta ned och blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt i en seperat bunke. Blanda mjölk och vaniljessens i en annan bunke. Vispa växelvis ned de två blandningarna i äggblandingen, lite i taget (skrapa ned ingredienser som fastant på kanerna med en slickepott). Vispa tills alla ingredienser blandats samman väl.
    Rör ned det smälta smöret ordentligt med en träsked.
    Skeda upp smeten i pappersformarna till två tredjedelar och grädda muffinsen i cirka 30 minuter, eller tills de fjädrar tillbaka när du trycker lätt på dem med fingertoppen. Låt muffinsen svalna innan du lägger på glasyren:
    1 1/2 dl florsocker
    1 msk kakao
    1 tsk vanilj socker
    2-3 msk smält smör
    2 msk starkt kaffe
    kokosflingor

    Happy baking!😀

  4. Juhu! Gu vilken kulig idé, du verkligen sprutar såna nu!!
    När vi kom hem igår gick jag en tur i trädgården…rabarberna jag hämtade hos en vän i vår är nu STORA friska som om det var vår. Det blir rabarberpaj med andra ord, hoppas du får tag på det i NZ? Ska lägga ut ingredienser senare!

    Kramis

    • Härligt!
      Rabarberpaj och blåbärs paj är mina favoriter.
      Javisst, vi får tag i rabarber här, men bara ibland. Ska kolla i affären imorgon. Det är ju SÅ gott!
      =o)
      Och vad kul att era rabarber tagit sig såpass mycket!
      Kramar!

  5. En blogg från Nya Zeeland. Kul! Har alltid fascinerats av detta land utan att riktigt veta varför eller nånsin varit nära att vara där. Det närmaste jag kommit är att jag numera bär specialsydda fårskinnstofflor från Nya Zeeland.

    • Hej och tack för att du tittat in på min blogg! =o)
      Ja, NZ är fascinerande. Mycket vackert att se här. Väldigt likt Skandnavien, så man kan känna sig som hemma.
      Välkommen åter!

  6. Tillbax med pajen! massa goda friska rabarber skärs i bitar o läggs ut i en form. Strö över socker, alternativt muscovado socker (det enda vi hade hemma för tillfället) och lite potatismjöl.
    Knip ihop en näve mjöl, en näve havregryn, kanske en näve florsocker eller muscovado socker, mkt smör. smulet ska vara ganska kletigt och absolut inte torrt!
    Lägg det över rabarberna o stek i ugnen på 175-200 grader i cirkaliisa 20 minuter!
    Serveras fördelsvis med Vaniljevisp, men om man INTE bor i sverige serveras den gärna med vaniljglass eller vaniljsås!
    Denna variant är V och E paj som smakade mkt gott!!

    Kramis!

Kommentera

