Video Recept Tävling

Dags att Rösta!

Jag lägger ut alla recept som ni så snällt bidragit med till denna tävling och sen får ni rösta på erat favorit recept.
Det receptet som får flest röster, kommer jag att göra ett Video Recept utav.

Recept 1 av Paradiset Bergamon:
Kall matpaj som passar speciellt bra nu i kräfttider.
Man gräddar först ett vanligt pajskal, det lägger jag inte ut något recept på, för det har säkert alla.
Sen blandar man ca 3-4dl creme fraiche med 1-2 msk majonnäs, smaka av och ta ev mer majonnäs om man tycker det.
Salt och peppar efter smak.
Hacka 6-8 crabbsticks,
3 dl skalade räkor
Finhacka en ½ purjolök
1 dl ärtor
Blanda allt detta sedan ihop med cremefraicheröran, ställ in i kylen några timmar. Supergott och superenkelt!!

Recept 2 av Ett Rött Monogram:
En efterrätt, som passar lika bra till kaffet.
Olika bär och frukter (efter årstid) läggs i ett fint glas.
Värm 2 dl grädde och smält 200g vit choklad i, obs låg värme.
Ringla chokladsåsen över frukten.
Som Gino nästan, fast enklare.
Man kan även ha rivet limeskal i såsen om man gillar det.

Recept 3 av JennyD Foto:
Här kommer recept på mina chokladmuffins:
2 ägg, 200 g socker, 130 g mjöl, 50 g kakao, 2 tsk bakpulver, en nypa salt, 1 1/2 dl mjölk, 1/4 tsk vaniljessens, 160 g osaltat smör smält (ger 12 muffins)
Värm ugnen till 175 grader.
Vispa socker och ägg vitt och luftigt med en elvisp.
Sikta ned och blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt i en seperat bunke. Blanda mjölk och vaniljessens i en annan bunke. Vispa växelvis ned de två blandningarna i äggblandingen, lite i taget (skrapa ned ingredienser som fastant på kanerna med en slickepott). Vispa tills alla ingredienser blandats samman väl.
Rör ned det smälta smöret ordentligt med en träsked.
Skeda upp smeten i pappersformarna till två tredjedelar och grädda muffinsen i cirka 30 minuter, eller tills de fjädrar tillbaka när du trycker lätt på dem med fingertoppen. Låt muffinsen svalna innan du lägger på glasyren:
1 1/2 dl florsocker
1 msk kakao
1 tsk vanilj socker
2-3 msk smält smör
2 msk starkt kaffe
kokosflingor
Happy baking!

Recept 4 av Hjem Kära Hjem:
Det blir rabarberpaj, hoppas du får tag på det i NZ? (jodå, kan nog hitta det)
Massa goda friska rabarber skärs i bitar o läggs ut i en form.
Strö över socker, alternativt muscovado socker (det enda vi hade hemma för tillfället) och lite potatismjöl.
Knip ihop en näve mjöl, en näve havregryn, kanske en näve florsocker eller muscovado socker, mkt smör. smulet ska vara ganska kletigt och absolut inte torrt!
Lägg det över rabarberna o stek i ugnen på 175-200 grader i cirkaliisa 20 minuter!
Serveras fördelsvis med Vaniljevisp, men om man INTE bor i sverige serveras den gärna med vaniljglass eller vaniljsås!
Denna variant är V och E paj som smakade mkt gott!!
Kramis!

Recept 5 av Barbro W:
Mariannes Drömskinka
Rökt skinka läggs i botten på en smord form.
På det lägger man syltad paprika och skivade champinjoner.
Vispa grädde och blanda ner riven ost (den ska vara smakrik).
Tilsätt ketchup till grädden.
Grädda i ugn till ytan fått färg.
Severa med ris och en sallad till.

Kom igen nu folkens.
Rösta!!
(och pröva receptena kanske för att kunna döma lättare)

Nästa måndag, den 29 augusti kommer jag att avslöja vinnaren.

Lycka till!

10 thoughts on “Video Recept Tävling

    • Som Barbro kommenterade köper man dem på glas burk. Inlagd paprika kanske det kan kallas oxå. Super gott i alla fall, och med lite speciell smak.
      Ska se om det finns att få tag på i en av special affärerna här i NZ, annars får jag göra egen syltad paprika helt enkelt. =o)

  1. Syltad paprika köper jag på ICA dom har den i sitt sortiment. Är i glas.burk.. Man kan säkert ta färsk paprika kanske strimla den göra en lag med vinäger lite olja och och krydda lagen med lite kryddor man själv tycker om.

    • Som jag svarade till moccamamma, så ska jag se om det finns syltad paprika att få tag på i en special affärerna i stan. Annars lägger jag in min egna. =o)
      Måste bara äta det en dag, det är ju SÅ gott. =o)
      kram

  2. åh, vad svårt, helst vill jag se allihopa som videorecept, det ser ju så läckert ut när du gör det. Jag tycker Mariannes drömskinka låter spännande, så min röst går dit. Efter drömskinkan så vill man ju ha en kopp kaffe eller te och då passar det ju utmärkt med mina choklad muffins, så kanske ett dubbel videorecept!😀

Kommentera

