Äppelmos

Den där härliga doften spred sig i huset.
Men det var en doft av höst, inte vår…

Idag kokade jag äppelmos.
Det blev vanlig äppelmos, äppelmos med ingefära, äppelmos med kanel, äppelmos med kanel och kardemumma.
Mums!Jag gjorde ett video recept oxå, men det kommer en annan dag. Vi har fått slut på rum på alla våra hårddiskar så vi måste införskaffa några fler TB innan jag kan göra fler filmer.

Här är det enkla receptet jag använde mig av:
20 äpplen
1 dl vatten
2 msk råsocker (ha i mer om du vill ha ett sötare äppelmos)

Skala äpplen och rensa bort kärnhuset.
Skär äpplena i klyftor.
Lägg dem i en kastrull med vattnet och koka upp tills äpplena är mjuka.
Ni kan använda en stavmixer eller liknande för att få ett finare mos.
Ha i sockret och sen kan ni dela upp moset i olika byttor och tillsätta kanel, ingefära, kardemumma, vanilj eller annat som ni önskar smaksätta med.

Förvara äppelmos i små påsar i frysen för att enkelt kunna ta upp och tina för ditt dagsbruk. Håller i cirka 6 månader i frysen. Håller i ca 1-2 veckor i kylskåpet.Nu blir det nog lite gröt med äppelmos!
Och sen ska jag baka bullar med äppelmos. =o)

(P.S. Ursäkta den dåliga kvaliteten på bilderna,
det var mörkt när jag fotograferade
och min kamera tar inte så klara bilder i dunkelt ljus…)

8 thoughts on “Äppelmos

  1. Dålig kvalité?! Bilderna var ju jättefina!! Verkligen härliga bilder för oss som har höst här!🙂 Tusen tack för alla jättesnälla kommentarer du skriver hos mig! Det är så roligt när det dimper in kommentarer, eller hur!🙂

    • Åh, tack vad snäll du är. =o)
      Ja kjempe kul med massa kommentarer!!
      Man måste vara väldigt aktiv med bloggandet och att kika in på andras bloggar har jag märkt, annars tappar man snabbt läsare. Fast man har ju alltid sina fasta läsare kvar. =o)
      kram

  2. O gu så gott!! Va duktig du är.
    Ja äppelträd skulle man haft här. Provade på skoj o plantera en kärna förra hösten. Den kom sig ganska bra, så länge vi hade ljust ute, dog när det blev mörkertid…
    Så äppelträd är inte för nordnorge!!
    Kanske vi en gång får så billiga på affären att jag kan hamstra ;o) (moahahah!)

    Njut underbara äppelmoset, Kramis!

    • Tror du inte att om du haft ett växthus så kunde du plantera ett äppelträd där och ha det där i ett par år, sen flytta ut det på våren så att det hinner slå rot innan vintern kommer igen…? Jag vet inte. Kanske de bara dör. Har nog aldrig sett ett äppelträd i nord-norge.
      Billiga äpplen i B-fjord…Haha! =o)
      Ska absolut njuta äppelmoset.
      Kramar!

Kommentera

