Bullar med äppelmos

Det är äntligen vår! På riktigt.

Och tro det eller ej, men jag sitter med bikini överdelen på ute på altanen och bloggar.
Underbart!! =o)

Kändes som att våren aldrig skulle komma, men så dök den upp idag.
Känns så lyxigt att sitta härute och njuta av en kopp kaffe och några bullar med äppelmos, och känna solen steka min bleka hy. För blek det är den må ni tro.
Men med Nya Zeelands otroligt starka strålar blir huden nog snart brun. Brukar inte ta många dagar. Och man får akta sig, för på kanske 10-20 minuter kan man bränna sig rejält. Hög solskydd faktor på är ett måste.

I alla fall, nu var det inte våren och mina bleka hy jag skulle blogga om, utan de otroligt goda bullarna med äppelmos som jag gjorde igår.
När jag ändå hade ett par liter med äppelmos fann jag ut att det skulle vara himla gott med något att äta ute i solen. Det som är SÅ bra med dessa bullar är att de bara behöver jäsa en gång, så de är snabbare att tillverka än vanliga bullar. Och man behöver inte kavla ut degen. Fiffigt va!?! Receptet hittar ni HÄR.
Det enda jag gjorde annorlunda var att jga hade runt 30g extra smör i degen, och tredubblade receptet för jag ville göra fler än bara 12 bullar när jag ändå var i sving.
Tänkte efteråt att man säkert kan göra vanlig bulldeg, kavla ut den och sprida ut äppelmos innan man rullar ihop bulldegen som ”pin wheels” som de kallas härnere. Går säkert utmärkt.
Det man måste tänka på med dessa bullar är att degen INTE ska vara torr, den ska vara riktigt kladdig. Och om bullarna fortfarande ser lite degiga ut när de kommer ut ur ugnen, ingen fara. Jag ställde in dem i eftervärmen med ugnsluckan öppen i kanske 10-20 minuter och sen lät jag dem kallna under en bakhandduk. De är riktigt saftiga och fina idag. Så goda. =o)
Jag smaksatte degen med vanilj, kanel och kardemumma och använde helt vanlig äppelmos utan andra smaker.

Oj, det blev ett långt inlägg. Hihi…
Nu ska jag njuta mer av solen och läsa Bolig Dröm!

Önskar er en härlig söndag!

4 thoughts on “Bullar med äppelmos

  1. Det där såg mega gott ut Tine, ska banne mig baka bullar en dag!!
    Fick oxå Boligdrøm i helgen, ska njutas o läsas lääänge!!
    Härligt att ni äntligen får lite sol o VÂRME, sola på altanen…suck så gott!!

    Ha det bäst, Kramis!

    • Det var gott!
      K trodde int de var färdiga än, degiga sa han, men det tyckte inte jag.
      Ja, det var gott med kaffe på altanen. Önskar jag hade kunnat dela det med dig och massa prat. =o)
      kramar!

  2. Mmm, dom bullarna ser jättegoda ut! Har aldrig bakat med äppelmos så det måste jag prova. Så skönt att ni fått lite vårvärme, det är ni värda efter denna vinter!
    Hoppas att du har haft en bra helg.
    Kram!

    • Blev himla gott faktist. =o)
      Våren är på besök idag oxå, men jag ser på den genom vardagsrumsfönstret. Lite vind idag, inte lika kul.
      Ha en bra vecka!
      kram

Kommentera

