Majuli

Majuli island ligger nära Jorhat, i delstaten Assam, i Indien.

Vi besökte Punjab, Rajasthan, Kerala, Tamil Nadu, Assam, Uttar Pradesh, Himachal Pradesh etc när vi var i indien. Utav alla de delstaterna, tyckte jag nog mest om Assam.

Assam ligger i Nordöstra delen av indien.
Staten har en annorlunda kultur och natur mot andra delar av Indien.
Mest känd är nog staten för sitt te. Hur många av er har inte hört om te från Assam?Men det här inlägget handlar inte om te från Assam,
utan om ön Majuli i Brahmaputra river.
Det är den största flodön i världen, men på grund av erosion minskar öns yta varje år.
Över 35 små byar har sköljts bort sen 1991. Forskning visar att ön kan komma att helt sköljas bort inom 15-20 år.Indiens regering godkänt 25 miljoner USD för att rädda ön.
Vad de ska göra exakt för att rädda den, har inte blivit sagt (eller jag har inte funnit information om det). Men de har ansökt till UNESCO om att göra Majuli till world cultural heritage site.

Öns våtmarker lockar till sig sällsynt och utrotningshotat fågelliv.
Även de fåglarna hotas av öns osäkra framtid.

Vi bodde på ett litet vandrarhem eller vad man ska kalla det, helt byggt i bambu. Och det var höjt ovanför jorden en bit. Vet inte riktigt varför om jag ska vara ärlig.
Till och med sängarna var av bambu, med en liten madrass över.
Det kändes ibland som om man skulle stampa igenom golvet eller nåt, men byggnaderna är egentligen ganska starka.
Och så minns jag att man fick kliva ut på baksidan av huset, och in till en sorts ”dushkabin” (oxå gjort av bambu) och tvätta av sig och oxå göra sina behov. Jag vägrade att gå ut dit efter att mörkret lagt sig. Man vet ju aldrig vad man kan finna därute i mörkret…. =o)

Helt säkert är i alla fall att jag rekommenderar alla att besöka Majuli om ni far till Assam.
Ni borde i alla fall besöka Assam om ni far till Indien.

2 thoughts on “Majuli

    • Haha! Ja, det var sån du såg mig ja!
      Jag gick nog runt i några tunna linne byxor med en skjorta på mig tror jag och håret i två inbakade flätor. Inte lika indiskt som färgglad sari. =o)
      Kramar!

Kommentera

