Kaffe, Kaffe, Kaffe

Ni som läst min blogg ett tag, vet att jag är en Sucker för kaffe.
(Innan ni läser vidare, gå och hämta en kopp kaffe så att ni inte sitter där och dreglar)

När vi var i Malaysia nyligen, besökte vi Pinang Peranakan Mansion och dess kök, där det serverades traditionell Nyonyas mat och dessutom kaffe.

I den olidliga värmen, beställde jag en iskaffe.
Den hette Ice White Coffee.
Det blir bra tänkte jag.

Här i NZ får man oftast iskaffe med glass i.
Lite onödigt tycker jag, men, men.
När glaset kom på bordet var det i alla fall bara kaffe med isbitar i glaset.
Jag tog en klunk och blev helt såld!
Det bästa iskaffe jag någonsin smakat.
Jag drack snabbt upp kaffet och beställde en till. SÅ gott var det.
Det är ungefär som Nescafe instant coffee som man kan köpa i små förpackningar och en liten förpackning blir en kaffe. Men detta kaffe smakar tusen gånger bättre och är lite sötare. Super gott! Man kan dricka det varmt eller kallt. Upp till var och en.

Det bästa Is kaffe jag någonsin smakat. Ice White Coffee

White Coffee kommer ursprungligen från Ipoh, Perak, Malaysia,
och kallas därför Ipoh White Coffee.
Kaffe bönorna rostas med palm-oil margarine och sen serveras det med kondenserad mjölk. Kaffet säljs i pulver form och är väldigt populärt. Då är kaffet och den kondenserade mjölket blandat tillsammans i pulverform och man tillsätter kallt eller varmt vatten.

Li-Lee som arbetar i Pinang Peranakan Mansion, visade oss Kopi Luwak kaffe och White Coffee. Hon var mycket hjälpsam. Den undre bilden visar ett paket med Kopi Luwak kaffebönor. Man måste mala det själv. Men man kan oxå köpa malt Kopi Luwang.

Sen visade Li-Lee (en av arbetarna) oss andra sorters kaffe de hade i affären.
De sålde världens dyraste kaffe. Kopi Luwak. Kopi betyder kaffe på Indonesiska.
Detta kaffe är såpass dyrt för att det inte görs mycket av det,
och det beror på att det är svårt att få tag i kaffe bönorna.
Varför är det så svårt att få tag i de kaffebönorna då?
Jo, den Indiska Palmmården, ett kattliknande djur, äter de finaste kaffebären, och efter att de gått igenom matsmältnings systemet och kommit ut på andra sidan, går kaffebönder och plockar upp bönorna. Kaffebönorna som förlorar endel av sin bittra smak på detta vis, blir noggrant tvättade, torkar i solen, sen rostade innan man gör kaffe av det hela.
En kopp, espresso kopp, med Kopi Luwak kaffe, kan kosta runt 50 GBP per kopp.
Det är runt 500 sek. 1 kg kaffe kan kosta upp emot 7000 sek.

Skulle du pröva "bajskaffe"? Kallas Mårdkaffe på svenska, Kopi Luwak på Indonesiska eller Civet Coffee på engelska.

Ett riktigt gott kaffe i alla fall!
Men man går ju inte runt och dricker det varje dag. =o)
Jag köpte med mig kaffe hem för en endaste kopp.
Det ska avsmakas någon speciell dag. När nu det kan vara. =o)

Vi besökte oxå ”Coffee Tree” utanför Georgetown i Penang.
Där säljer de samma sorts White Coffee som jag smakade i Pinang Peranakan Mansion.
De hade alla möjliga sorters smaker!
Kokos, kaffe med te smak, irish coffee, karamel, kanel, ingefära, moccacino…allt!
Vi köpte med oss lite Kokos, kanel, irish coffee och kaffe med te smak. Dessutom köpte vi helt neutral White Coffee, och Durian kaffe. Durian kaffet var sådär måste jag erkänna.
Luktar ganska illa, precis som frukten, men smakar ok. Lite sött kanske.Som sagt, det blev en del kaffe under vår resa i Malaysia.
Helt i min smak. =o)

4 thoughts on “Kaffe, Kaffe, Kaffe

  1. Så spännande med alla dessa kaffesorter, kul att få veta lite mer om vad som finns. Kokoskaffe låter gott! Jag brukar göra kardemummakaffe ibland, det gillar jag jättemycket. Jag började inte dricka kaffe förrän jag var över trettio och är ganska kräsen med vad jag dricker. Älskar min egen kaffemaskin som jag använder varje dag men kaffeautomaten på jobbet går bort, det kaffet är så gott som odrickbart om man inte är riktigt desperat.
    Kram!

    • Oj! Ja, du började lite senare i livet. =o)
      Jag började dricka mjölk med kaffe när jag var ganska ung. Sen blev det kaffe med mjölk istället. Älskar det!
      Strör du bara över lite kardemumma i muggen när du gör kardemumma kaffe?
      kram

  2. Va massa härliga sorter, det skulle man haft!!
    Tänk en HEL dag på en barista o prova massa olika sorter, men jag är no latten trogen tyvärr c”,)
    Kardemumma brukar jag strö över kaffet o kanel. Vaniljkaffe går ju oxå o ordna tänker jag…!
    Ha en fin dag, Klem Anna

    • Visst är det!
      Åh, kaffe prövning vore ju skitkul! Som vinprövning fast med kaffe. =o) Var ju lite det vi fick pröva på ett ställe, men det var så stressigt. ”Pröva det här, pröva det här!” Alldeles för snabb tour runtomkring. Men, men… Fick ju med oss hem lite gott kaffe. =o)

Kommentera

