Canon EOS-1D X

Canon har annonserat ett nytt tillskott till sin familj!

Den nya kameran EOS-1D X, är den ultimata professionella kameran.I tisdags flög vi upp till Auckland, för att närvara vid Canons fest för annonseringen av den nya kameran. Canon fester hölls runtom i hela världen den dagen och även om många visste att Canon med säkerhet skulle annonsera en ny vara, blev det ändå många överraskade och uppskattande ”oh´s” och ”ah´s” när bilderna visades på denna spektakulära ”leksak”.

Så vad är det som är nytt med Canon EOS-1D X?

-”High Speed shooting at 12fps (14 fsp with mirror lock-up)”.
Detta är idealt för ”fixed-focus shooting” och för att fånga motiv i rörelse.

Det nya Autofocus systemet i kameran, med ”61 AF points”, ger en mer frihet att komponera sina bilder, plus att man får förhöjd ”subject tracking” och bättre fokus precision.
(Ursäkta att det blir så många engelska uttryck.
Jag kan inte de svenska termerna för allt detta.)

Det nya DiG!C systemet arbetar tillsammans med AE och kameran arbetar med ”subject recognition” genom färger, ljus och ansikts drag. Det hjälper oxå till med ”high-speed processing” och mindre ”noise” i bilderna.
Och hör på det här; Även om du följer ett ansikte som du ska fotografera, och andra ansikten kommer in i bilden, så fortsätter kameran att följa det ansikte du valde att följa från början! Så att fotografera sport eller liknande situationer med massa ansikten i bilden, blir mycket lättare!

”snabb knappar”

Kamerans meny har ändrats från tidigare EOS modeller.
Det kanske tar en stund att lära sig de nya menyerna, men det ska nu vara lättare och mer intuitivt att hitta vad du letar efter. Dessutom finns det snabb knappar eller vad man ska kalla dem, som du kan trycka på för att snabbt ändra en inställning istället för att behöva gå in i menyn.

Kameran har en ”full frame censor” med stora pixels av storlek 6.95 microns (om det säger er nåt) och ”18.1 megapixel image resolution”.
Dessutom kan du gå upp till 51200 ISO!!! Och detta kan man expandera till hela 204800 ISO! Gissa om det gick ett sus genom publiken när det annonserades. Man kan nu ta bilder i väldigt mörka förhållanden utan att få för mycket ”noise” i bilderna.
Något jag verkligen uppskattar när jag filmar.

Du kan filma i ”full-HD” (1920×1080: 24/25 fps)!
Dessutom har uppdateringar av CMOS och ”processing sensor” minimerat moire och falska färger i din video. Du manuellt ändra audio både före och under tiden som du filmar. Kameran stöder ALL-I ”compression format” och ”IPB format”. Sen vet jag inte om FCP7 stödjer de formaten. Kanske man blir tvungen att byta till FCPX i alla fall. =o/

Mr Peter Bush! Nya Zeelands mest kända sports fotograf.

Detta är helt klart ett stort steg framåt för Canon!
Och alla var som flugor runt maten när gardinerna öppnades ut till balkongen och där stod hela 5(!) sproilans nya Canon EOS-1D X och väntade på att bli omhändertagna. Tillsammans med nya EOS lenser som den nya 70-200mm f/2.8, 600mm f/4 etc.
Det tog lite tid innan man kunde armbåga sig fram och lägga sina händer på manicken.
Men den känns otroligt ”skön” att hålla i, har tyngd som de andra professionella Canon kamerorna, och smattret från den snabba ”shutter speed” lockande fram många leenden.
Vilka ”geeks” vi är va!?! =o)

Förlåt om jag inte riktigt ”make sense” när jag pratar om dessa tekniska grejer.
Det blir som sagt svårt att översätta allt till svenska…

10 thoughts on “Canon EOS-1D X

  1. Aha, din luring…Trodde du fått dig ny kamera jag c”,)
    Men den kommer väl i hus (om inte redan) snart kan jag tänka!!
    Vilken apparat alltså, själv fattar jag vääldigt lite av det du skriver, hoppas vi träffas snart så du kan visa mig allt om min apparat!
    För dig/er som jobbar så mkt med bilder/folm kan jag tänka mig att det är som en revolutinerande loppis sak för mig

    Kramis!!

  2. Oj….säger jag som har fullt upp med mina gamla Pentax…Men jag förstår att för dom som verkligen förstår sej på, är den högst på önskelistan!! Men det där med att den följer samma ansikte, oavsett om det kommer in fler i bild, det kanske vore något för mej…jag som har svårt att få alla rörliga motiv på bild kanske åtminstone fick med nån stackare!!
    Ha det så gott!!
    Kram

    • Ja, det beror ju helt på vad man använder sin kamera till. Om man tar mer snap shots, bidler på familj och vänner och lite så, då behöver man ju inte det allra senaste direkt, eller det dyraste. =o)
      Rörliga motiv är riktigt svårt, och det kan bli ganska tekniskt. Man måste alltsom oftast gå ifrån ”manuell” och använda sig av ”Av” eller ”Tv” istället.
      kram

  3. Oj, vlken goding! 🙂 Själv känner jag att jag har mycket kvar att lära innan jag ger mig på en sådan värsting men jag hade ju verkligen inte tackat nej. 😉 Min lilla EOS400D får hänga med något år till (eller åtminstone tills jag har sparat ihop till en uppgradering). 😉

    Ha en fin helg!

    Kram Lotta

    • 400D är oxå en bra kamera.
      Allt beror ju i slutändan på vad man använder kameran till, hur professionell man vill vara och vad man har råd med.
      Ha en bra helg du oxå!
      Kram

Kommentera

