Industriell Inrednings Stil

Det var Septembers utgåva av Bolig Drøm, som öppnade mina ögon.

Har länge funderat på vad för stil jag egentligen vill ha i mitt hem.
Men så damp då Bolig Drøm ner i brevlådan och jag var fast!
Industriell inrednings stil.
Det är alltså DET jag vill ha!

Och nu snackar jag inte moderna grejer här, inte bara.
Jag vill ha gamla kinesiska medicin skåp som förvaring i köket (eller på
andra platser i huset), arkivskåp i plåt, gamla skolskåp i plåt till ingångs partiet
att hänga våra jackor i och ställa skor i.

Jag vill ha en vägg med böcker (vi har massa böcker, men inte tillräckligt med hyllor) gamla världskartor från skolan och gamla skol affischer med växter och djur på.

Sen vill jag blanda in mjuka textiler, som fällar, ull och kuddar och annat och lite snitt blommor och andra växter i huset. En mjukare soffa (kan egentligen tänka mig att behålla de skinnsoffor vi har) och ett fint, gammalt bord både till vardagsrummet och köket.
Och en äldre, härlig fåtölj (gärna i ljusbrun skinn) till andra delen av vardagsrummet där jag ska ha alla böcker. =o)
Vi har två tyå stål hyllor nu, som jag alltid tyckt om och med vår nya industriella stil i huset blir de ju perfekta!

Tycker om färgen på soffor och fåtölj. Att lätta upp det med ljusa textiler och stilrena tillbehör gör att det inte blir så mycket ”cognacs rum” över det hela som man skulle kunna tro.

Ser ni hyllorna i bakgrunden? Såna skulle jag vilja ha i vårat nya kök som vi givetvis ska bygga. ;o)

Ja, ni hör ju…. Jag är Såld!

Detta är en nyare Blonde, men den jag såg var definitivt äldre, kanske från 30-40 talet eller så, och helt i silver. Och lite större…

Om det är någon som hittar gamla skol affisher och skol kartor (gärna hel världskarta och kartor över Afrika, Indien, Skandinavien och västindien) så säg gärna till! Vi vill gärna ha detta i hemmet. VIll sätta upp kartor på väggarna i trappen (eller i alla fall på en vägg) och så ha nån karta i vardagsrummet. Lite skol affisher med ätbara växter (havre och sånt) att sätta upp i köket.

Och lampor!
Jag vill ha mer industriella lampor.
Såg en så snygg i en affär här i NZ. Såg den bara genom skyltfönstret typ fjörti gånger när jag for förbi med bussen. Det är en gammal ”blondie”, alltså en stor lampa de använder på film-sets. Men denna var i modell äldre. Ursnygg!

*suck*
Vill ha inreda annorlunda än de flesta, då ska man inte direkt bo i NZ, den saken är ju i alla fall säker. De har inte mycket som är äldre än 50-70 talet här.
Men drömma kan man ju! =o)

Sån här lampa skulle jag vilja ha två av, som nattduksbords lampor!! (och försöka få ett mer diffust ljus i dem…)

Snygga köks stolar! Kanske med en liten fårpläd i den för att inte rumpan ska domna bort under en längre frukost eller middag… Eller så skaffar man bara en eller två och använder som extra stolar i köksområdet. Eller som kontrosstol…

Gillar trästilen på bänken där! Skulle ha valt andra barstolar, och återigen ha nån sorts fäll över dem för att mjuka upp det hela. Och en blomster på bänken. Eller bara en stor korg med citroner eller nåt. =o)

16 thoughts on “Industriell Inrednings Stil

  1. Jepp, den stiler är så härlig!! Egentligen en mix av lite av allt…kanske! Iaf skitsnyggt. Så då är det bara o joba på, spara o så handla!
    Kanske du får med dig nåt från Afrika du kan förgylla inredningen med?!

    Klem Anna

    • Ja, nu får jag spara. Och spara och spara…. =o)
      Kanske ska få till ök och badrum innan vi börjar handla in en massa grejer. Den tiden den sorgen.
      Kramar!!

      • Älskar oxå industrial design, även om jag inte kan säga att vi har det någonstans hemma. Döläckert, lycka till! Egentligen ska ju den typen av inredning inte behöva kosta så mycket…, men det är väl lättare sagt än fixat…

  2. God morgon Tine!
    Vilket härligt inlägg du bjuder på! Super snygga möbler och stil tycker jag med av dina bilder att döma! Kul att ha kommit på en gemensam stil ni båda gillar.
    Här har vi just nu youghurt över allt så bäst jag gör en insats innan dagis och jobb!!
    Trevlig helg Tine!
    Kram Anna
    ps. har jag missat en kommande Afrikaresa?! Måste ta och läsa bakåt på din blogg, har inte hunnit med det denna vecka.

  3. Oj…nu stannar nästan hjärtat…vi hittade flera stycken skolplanscher när vi renoverade vinden för ett antal år sen, men undrar just vart de tog vägen…?? Kanske inte hela allihop, men ändå…bl.a. på en liten knubbig mörk man med bastkjol och spjut…texten under fick mej nästan att svimma, hottentott stod det…ska kolla upp med mannen ikväll vart alla planscher tog vägen!!
    Kram

    • Åh, det vore helt underbart om ni hade de planscherna kvar för då köper jag dem på stubben! =oD
      Den där planschen med en mörk man låter häftig, i och med att min partner är mörk vore det lite kul. Han är så lätt med sånt där, tar det med en klackspark. =o)
      Karmar

  4. Det industriella är verkligen läckert, kul att ni har hittat något ni båda gillar! Du borde vara i Sverige just nu, här finns massor att köpa i den stilen just nu. Just tolixstolen kan du ju hitta i NZ med, bla på madderandrouge.co.nz samt en replica på kiwiliving.co.nz.
    Ha en jättefin helg!
    Kram!

  5. Vilket trevligt och inspirerande inlägg! Nu vill jag möblera om och fixa hemma. Jag vill ha mycket ljusa möbler och inredning, fast det beror nog mest på att vi bor halva året i mörker och behöver all hjälp vi kan för att få det lite ljusare… önskar dig en fortsatt trevlig helg. kram

    • Tack, Jenny!
      Tycker oxå om ljust, men har insett att jag helst har neutrala, vita väggar, och så mörkare möbler, men ljusare textiler. Bryter av lite.
      Ha en bra vecka!

  6. Viktigt att hitta en stil man trivs med. Sin egen stil, en stil som bär över tid. Då är man inte så trendkänslig. Jag älskar timmerväggar och trägolv av gamla rejäla plankor, men i min värld går det inte ihop med skinnmöbler t ex. Men, det är i min värld det. Som tur är så är vi olika. Det skulle bli tråkigt annars.

    • Visst är det tur vi är olika. =o)
      Tror inte jag heller skulle ha blandat skinnmöbler med timmerväggar och grejer. Blir liksom tungt på tungt på ett vis.
      Ha en bra vecka!

  7. Den industrielle stilen er veldig fin, men jeg tror ikke jeg kunne gjennomført den hundre prosent. Jeg liker å blande litt flere stiler sammen sånn at det til slutt blir noe helt eget.
    Jeg har et gammelt arkivskap, som veier tonn, på gjesterommet, og ønsker meg noen flere.

    Og som et svar på at behovet for kjøkkenutstyr kommer med årene, så må jeg nok si at det behovet kommer når du minst venter det;)

    Fin mandag til deg!
    Klem E

    • Nej, alltså det kommer nog bli en blandning av industriellt och min egna lilla stil. Därför vill jag att husets grund, kök och badrum ska vara mer neutrala så jag kan sen dekorera med vad jag vill.
      Kram

Kommentera

