Quinoa Gröt

Nyttig frukost.

Och SÅ gott!
Nämligen Quinoa Gröt.

Åt det för första gången imorse,
och jag är såld!

Receptet är enkelt:
För 1 portion
3/4 dl vit quinoa
2 tsk linfrön
1/2 krm salt
2 dl vatten

Jag blandade oxå i lite hackade hasselnötter, och jag gjorde receptet
för runt 10-15 portioner så att jag bara kan mäta upp runt 100 ml
av blandningen på morgonen, blanda i 200 ml vatten och koka min gröt.
Allt du behöver göra, är att blanda ingredienserna och
sjuda i 10-15 minuter tills det blir en grötig konsistens.
Jag åt det med lite bär och 1/3 äpple i bitar och lite soja mjölk.
Nyttigt, gott och väldigt mättande.
När vi ändå är inne på prat om nyttig mat och sånt, ville jag bara påminna om att
jag fortfarande räknar mina motions minutrar varje vecka, och den som vill vara med och sporra på lite, får gärna vara det! =o)
Ingen tävling, bara att pusha varandra att träna mer och bli mer nyttiga i vardagen.
Jag gör en sorts 110 dagars challenge. Ska gå ner så mycket jag kan på de dagarna, och varje måndag tar jag en bild av mig själv så att jag efter 110 dagar kan sätta ihop en liten bildserie och förhoppningsvis kan man då se att jag gått ner i vikt. Hoppas, hoppas…
Var gärna med!

Ha en bra måndag!
P.S. Sakta, sakta går jag ner i vikt.
0.4 kg den här veckan. Jag måste
lägga i en högre växel…

21 thoughts on “Quinoa Gröt

  1. Åh, jag skall handla idag och har bestämt mig för att börja med en helt ny matstrategi. Har en make och femåring som som behöver diet. Femåringen för att det inte skall gå för långt eftersom han har anlagen för att rusa iväg. Detta såg himla gott och nyttigt ut.

    • Pröva det, super gott!
      MEn se till att verkligen koka det i 10-15 minuter annars blir det kornigt och konstigt. Det ska fortfarande vara lite kornigt, men inte hårt. =o)
      Lycka till och hoppas du tycker om det!

  2. Åh så gott! Det ska testas, alla i familjen gillar quinoa. Nyttigt som bara den också! Men måste du ha jordgubbar på?! För oss hemmasvenskar?! I november?! Buhuuhuu. Lite småtaskigt av dig 😉

    Hade du hela eller krossade linfrön?

  3. Det är bra att du går ner sakta, jag vet att det känns töligt. Men experterna säger att då är det lättare och hålla vikten sen. Precis som du tar jag små steg neråt. Gröt äter jag aldrig, men det här ser ju ialla fall gott ut. Tips på bra glöggrecept hittar du hos fiffigasystrar.b.c
    Ha det gott
    Kramar
    AnnaMaria

    • Tyvärr är det ju så, gå ner sakta och behåll vikten. Men jag önskar jag kunde rasa ner åtminstone 10 kg så jag känner en skillnad och får mer ”jävlar anamma” i mig. Men, men… =o)
      Ska kolla in glögg recept!
      Kramar

  4. Din frukost ser ju underbart smarrig ut. Måste prova, verkar ju ganska enkelt. Är väldigt petig när det gäller mat. Det ska vara nyttigt !!! Men självklart även gott. När det gäller det där med träning och motion. Så viktigt för att må bra!! Blir väldigt rastslös och lätt irriterad 😦 om jag inte får röra på mig. Men för mig blir det bara snabba 50 minuters promenader utmed havet om jag hinner helst varje dag och ridningen en gång per vecka. Gymet får vänta. Jag måste ju till motsats mot de flesta andra gå UPP i vikt och får inte göra av med för mycket energi. Vågen nu visar ca 45 på morgonen. Målet är minst 50 🙂 Ha det bra och lycka till med ditt viktmål hälsar Anita från Malta

    • Det är super enkelt! Och som sagt, jag gjorde en bunke full för runt 15 portioner, så ag bara behöver mäta upp 100 ml av blandingen på morgonen och lägga till 200ml vatten. Klart!
      Oj! Vilket ”lyx” problem! Att behöva gå upp i vikt… Fast jag vet ju att det är lika jobbigt som att gp ner i vikt. Hade en kollega en gång som var så mager, men hon kämpade tappert på att gå upp i vikt medan folk kallade henne anorektisk. Orättvist…
      Lycka till Vidare!!
      Kram
      KramKram

  5. Hej! Det var ett tag sen…..
    Såg riktig nyttigt och godt ut!
    Så flink du er som holder igang livsstilsendringen, og får resultat! Sakte er visstnok bra for å holde seg der senere. Jeg må sette i sving selv også. Har kjøpt nye treningssko og klær og tenker å kjøre igang med cross traineren som står og støver ned på gjesterommet. 20 min tre ganger i uken må jo være bedre enn ingenting, og litt styrkeøvelser når kroppen vel har blitt varm.

    Stå på!

    Jeg spiller trombone 🙂 Siden du spurte.
    Klem fra Moccamamma

    • Ja, det avr det! =o)
      Hinner inte med så mycket blogg läsning som jag skulle vilja tyvärr. =o( Ska försöka få till en timme imorgon i alla fall.
      Låter som du i hvert fall är på g med träningen, lycka til vidare!
      Åh, trombon! Vad roligt! Saknar faktist spelandet ibland. Får försöka hitta nån orkester som jag kan vara med i.
      Ha en bra helg!
      kram

Kommentera

