Advents Bak

Ja, så kom då advents helgen till sist.

Känns lika konstigt varje år.
I alla fall med strålande sol utanför, shorts på och tunn skjorta. Och så glögg lukt, saffrans bak och pepparkaks deg i kylskåpet. Helt bisarrt.

Jag gjorde saffrans bullar med hemmagjord marzipàn, kanel och kardemumma idag.
De blev riktigt saftiga och goda!
Men jag använde mig av saffranet från NZ, och det säljs i stänger.
Så saffrans smaken kom inte fram alls som den ska. Inte färgen heller. =o(
Jag får helt enkelt baka en till sats när saffranet kommit fram från Svealand. =o)
Här är en video från mitt lussebulle bak förra året.

Nu blir det lite fredags mys med glögg, Onion & Blue Cheese Tarts (recept kommer en annan dag) och så kanske en till saffrans bulle. =o)

Trevlig Advents Helg!

14 thoughts on “Advents Bak

    • Ja, själva pistillen torkas och görs sen till pulver. I NZ säljer de den torkade pistillen. Eller 0.5g torkade pistiller. Har inte sett att de säjer pulvret. Så sån är det. =o)

    • Nej, det var ju just det. =o( När man använder sig av dessa ”stänger”, alltså pistillerna, så blir det inte mycket färg, eller smak tyvärr. Men nu kommer nog saffran hemifrån med posten snart. =o)
      Kram

  1. Smaskiga bullar!! En saffran som stång…?? Hmmm…men huvudsaken de vart goda.
    Shorts…känns rätt så avlägset just nu, även om vi har en väldigt varm november här, nu på kvällen när klockan snart är åtta så är det fortfarande +7 ute.
    Ha det så gott!!
    Kram

  2. du är helt fantastisk! vilken underbar video! antingen så får tv ge dig en egen mat och bak show eller så får du komma hem till mig och stå i mitt kök med ljuvlig julmusik och baka hela dagarna!🙂

    • Åh, du är så snäll, Jenny! =o)
      Hade varit kul att få jobba med en matshow. Stå bakom kameran dock…. =o) Då fick jag slå två flugor i en smäll!
      Kan gott komma hem till dig med julmusik och baka lite oxå ;o)
      Kram!

  3. Ahhh, känner den härliga lukten ända hit!!
    KOmmer ihåg när jag sände mannen på den lokala butiken för o köpa saffran, som de såklart INTE hade! Men han kom hem med gurmeja… ”det er detsamme det, ha samme virkan” log damen! Hmm, som svensk är jag ute efter SMAKEN, lussebukllarna kan va lila för min del, bara de smakar saffran c”,)
    Iaf, om du ska på turné som julbakande i olika hem vill jag oxå boka in mig på den!

    Kramis Syster!!

Kommentera

