Veckans Video Recept: Onion Jam & Blue Cheese Tarts

Ok, ingen direkt video denna vecka….

Jag filmade inte när jag gjorde mina Onion & Blue Cheese Tarts häromdagen,
men jag tog några bilder!
Så denna gång blir det ett recept med bilder helt enkelt…

Ingredienser (blir cirka 5dl färdig sylt):
25 g smör
2 msk oliv olja
4 röda lökar
80 ml brunt farin
160 ml rött vin
60 ml balsamvinäger
1 msk tomatpuré
salt & peppar
Låt dina små ”tarts” svalna. Under tiden kan du värma upp din lök sylt lite grann.
Inte alltför varm bara…
Lägg upp sylt (cirka 1 msk) i varje tart och toppa med lite blåmögel ost.
(Osten smälter lite grann och blir krämig och god)
Perfekt som förrätt eller tilltugg på en fest!
Eller med lite glögg till fredags myset! =o)
Tips 1: Varför inte använda vinglögg istället för vanligt rödvin när du kokar sylten!?!
Då får ni extra advent/jul smak på sylten och det är gott med blåmögel ost till det.

Tips 2: Blanda cirka 2.5 dl rödlök sylt med 2 fint hackade tomater, 1 konservburk med majskorn, 2 msk fint hackade insyltade paprikor och 2 msk fint hackad koriander. Eventuellt lite citronsaft och salt & peppar oxå.
Servera denna salsa till grillad kyckling filé. Super gott!

Tips 3: Sylten kan oxå användas till dina hemgjorda hamburgare, eller stekburgare.
Alltså stek i  hamburgebröd istället för en pannbiff.
Använd lite sylt i burgaren helt enkelt för extra mycket god smak.

Tips 4: Gör en rödlöks sås! Värm upp 2.5 dl löksylten i en kastrull.
Lägg till 2 msk mjöl och värm upp under omrörning i nån minut.
Rör i 3.5 dl kalvbuljong. Låt det koka upp. Låt det sen sjuda i några minuter
och smaksätt med salt och peppar. Servera med biff, lamm eller vad du tycker om.

Det var mina tips till nästa advent, jul fest, familje middag,
fredags mys, party eller middags bjudning.

Trevlig vecka till er alla!

14 thoughts on “Veckans Video Recept: Onion Jam & Blue Cheese Tarts

    • Du kan oxå använda vanlig brun lök!
      Säkert gott det oxå, bara lite mer löksmak. Supergott i alla fall!
      Och så kan man självklart ta brie, camembert eller annan ost istället för blåmögelost.
      Kram!!

  1. Mmm, ser jättegott ut! Detta måste jag prova helt klart, kul med tips på andra användningsområden också. Men just tartsen ser supergoda ut.

    Nu måste jag läsa vidare, ser att jag har flera härliga inlägg att ta igen!🙂

    Kram Elin

  2. Åh vad trevligt! Jag gillar verkligen första och andra bilden, men framför allt den första, det blev så fint med det vita porslinet och de röda lökarna. Skulle vara ett perfekt foto att ha i köket! önskar dig en trevlig vecka! kram
    ps. har du lyssnat färdigt på morgonpasset? hojta till när du behöver påfyllning!😀

    • Kul att du tyckte om de bilderna, Jenny! Ja, kanske man borde print bilden och sätta upp i köket… =o)
      Har inte lyssnat färdigt på alla Morgonpasset avsnitt än. Håller mig nog fram til nyåret i alla fall!
      Kramar

Kommentera

