Petronas Towers

Oxå kallade Petronas Twin Towers.

Du finner dem i Malaysias huvudstad, Kuala Lumpur.

När vi besökte Kuala Lumpur, såg vi tornen från många olika vinklar.
Från marken, från samma våning på hotellet, från sidan,
framifrån, från Kuala Lumpur Tower…

Här är lite fakta om tornet:
-Tornen är 451.9 m höga (till toppen av spirorna).
-Det var världens högsta byggnad i 6 år, innan Taipei 101 var färdigt i 2004.
-Men Petronas Towers är fortfarande de högsta Twin Towers i världen.
-Vid botten av tornen ligger Suria KLCC, ett 140,000 m2 stort shopping centre.
-Det finns oxå en stor park vid botten av tornen där det finns jogging tracks, pool för barnen och en stor lekplats plus stora gröna områden för picknikar etc.

I alla fall, här är några bilder på tornen

 

4 thoughts on “Petronas Towers

  1. Been there!! Eller iaf i shoppingcentret. Förlorade ju min nessisär när vi skulle flyga till Salomon, så nya saker måste inköpas, på detta shoppingcenter. Dumt bara att malariatabletterna låg i den samma :o(

    Härliga bilder Tine, kramis!!

    • Har du!?! Det visste jag faktist inte. =o) Visste inte heller att det avr så det gick till när du blev utan malaria tabletter. =o/
      Magnifika torn i alla fall. Vi kunde inte gå upp i dem, för de höll på med renovering. Men, men…kanske en annan gågn. =o)
      Kramar!!

  2. Vilka fantastiska bilder du lyckats ta på Twin Towers under er vistelse i Kuala Lumpur !! Har själv varit där så många gånger, oftast som ett stop over ett par dagar på väg någon annanstans. Tyvärr väcktes mitt intresse för att hålla i en kamera alldeles för sent. Men nu finns det och kameran är med vart än jag går😉 Vi säljer ju resor till bl.a Malaysia/Borneo så vi ”måste”🙂 besöka våra agenter då och då och titta på de hotell vi bokar åt våra kunder så de håller lite klass. Du verkar väldigt resvan ser jag när kikar igenom din blogg. Härligt att ha möjligheten att få se sig om i världen. Många, många kommer dessvärre aldrig utanför sin egen stads gränser. Inte bra. Att resa är nyttigt då man vidgar sina vyer, förstår hur samhällen och olika kulturer fungerar… Oj, hoppsan vad långt det blev. Ta väl hand om dig där du är Tine !!

    • Tack, Anita!
      Du får fara dit igen och ta bilder. Ja, inte bara för bildernas skull så klart. =o) Men jag kan tänka mig att Kuala Lumpur är en sån där stad som ändrar sig ganska snabbt med alla höga byggnader som kommer upp hela tiden.
      Ja, jag är otroligt lyckligt lottad som får resa så mycket. Jag är min partner evigt tacksam för att han öppnade mina ögon för världen. =o)
      Kram!

Kommentera

