Svenskt Julbord 2011

Att det ska vara så gott med svenskt julbord!

Och aldrig lär man att kontrollera sig heller….

Jag är med i kommitén för Swe-NZ Association.
Därför samlades vi cirka 2 timmar innan festen skulle börja, för att duka och dekorera.
Vid sju anlände gästerna.

Knappt hade alla fått lite mousserande vin i handen, innan en jordbävning skakade hela byggnaden. Först mullrade det bara lite och folk såg sig småskraja omkring. Sen började det skaka rejält och alla sprang mot utgången. Men innan vi hann ut hade jordbävningen slutat. Där stod vi, utanför lokalen och skrattade nervöst. Vajrar i taket på byggnaden gungade fortfarande. En kvinna vägrade att gå tillbaka in i byggnaden och hennes man fick köra henne hem. Vi andra… Ja, vi gick in, tog en snaps och fortsatte firandet.
Helt i svensk anda…

Och så var det ju det där med maten.
Första tuggan transporterade mig tillbaka genom tid och rum, till barndomen,
med mammas köttbullar, pappas skinka, julmusik i bakgrunden,
fjärilar i magen och väntan på tomten.
Ljuvligt!

Sen tar man gärna en till portion och i slutet på den säger man till sig själv:
”Nu blir det inge mer förrän nästa år”, och man klappar sig på sin runda mage.
Men så blir det efterrätt oxå och det måste man ju ha innan ringdansen kommer igång.

Förra året dansade vi innan efterrätten, för att reta apptiten lite, men i år glömdes det bort i julmat ätandet, snaps drickandet och nubbesångs sjungandet.

Det var en sån trevlig kväll!
Jag tog en snabb bild på all mat på långbordet, sen glömde jag kameran. Tog upp det för en bild på en halvt äten tallrik och sen var jag lite för ”glad” för att få några bra bilder på ringdansen. Ja, sån kan det gå…

Det var min julfest för i år det!

Jordbävningen då?
Ja, det var en 5.6 på richterskalan, med epicentret i Picton, inte långt från Wellington,
på 60 kms djup. Men läskigt var det! Det är tydligen den största jordbävningen i Marlbourough området på 45 år!
Fönster splittrades i några kontors byggnader i Wellington och saker föll i marken.
Inget hade skadats i vårat hus som tur var.

Hur firar man jul i Nya Zeeland?
Kolla in det Här inlägget.

8 thoughts on “Svenskt Julbord 2011

  1. Juhuuu, hälarna i taket o tänderna i tapeten eller c”,)
    Den maten så super ut, skiiinka….köttbullar…prinskorv…rödkål!! Här längtar barna efter pinnekjøtt, lukten som ”förstör” min jullukt lite! men vi kör en svorsk julmiddag som vanligt vi!
    O så blev festen ”spiced up” lite då…men jordbävning var ju att ta i tycker jag, som sagt…NÂR FLYTTAR NO?!
    Långdans, kul! Tro om jag ska införa det en gång, röra på fläsket aldrig så lite!!

    ha en toppendag, Kramis!

    • Haha! Precis!!
      Det är DET det heter!! Vi diskuterade vad den norska julmaten ”heter” och jag funderade och funderade. Men huff…nej tack.
      Ja…efter ännu en jordbävning känner man att det nog får vara nog snart…
      Hoppas ni oxå får en toppendag!
      Kramar!!

  2. Tack för din kommentar, visst hade jag en fin kväll, och en bra vecka!
    Den där festen ser helt underbar ut ut. Måste vara en härlig känsla att fira en svensk jul så långt borta. Kan tänka mig att det kan kännas lite konstigt, lite vemodigt men samtidigt väldigt väldigt mysigt? Man blir nyfiken på hur man firar jul på Nya Zeeland, men det kommer väl rapport så småningom hoppas jag!? Vilken tur ni hade med jordbävningen, att den inte var hos er menar jag.
    Nu ska jag gå in och titta på länken till förra årets bilder!
    Ha en skön dag!

  3. Hej Tine!

    Nu har jag läst om både årets julfirande, förra årets och hur man firar jul där down under. Riktigt trevligt tycker jag. Först undrade jag lite över tjejens klädsel på bilden med all julmaten. Men ni har ju SOMMAR! Det måste vara trevligt att försöka behålla svenska seder och bruk så gott det går. Dessutom träffar man väl landsmän också, som man inte gjort annars.

    Sv: Tack du också för kommentaren på min röda Trissida.

  4. underbara bilder, gillar bilden med långdans på gatan, folk måste ha undrat vad ni gjorde och den lilla, lilla granen är helt underbar! Vi hade alltid midsommarstången i en julgransfot när vi firade midsommar i Australien, och grannarna där måste ha undrat vad vi gjorde när vi körde små grodorna till bosse larsson i högtalarna….

Kommentera

