Ledig Dag

Jag tycker det är lite svårt med de där lediga dagarna.

Planen är ju att bli ett eller annat, alltså göra nåt med mitt liv, ha en karriär och sånt.

Jag jobbar fyra dagar i veckan; Måndag, Tisdag, Onsdag och Lördag.
Så Torsdag och Fredag blir på ett sätt min helg.

Men jag känner att det är svårt att få en hel dag med bara avslappning.
När jag har en ledig dag ska det städas, lagas mat som kan frysas in till kommande luncher och middagar, handlas mat, fixa med räkningar och ”invoices” och annat.
Jag vill hinna läsa om ”color grading” och ”film editing”. Jag vill hinna klippa och färg korrigera mina egna filmer. Jag vill blogga, läsa bloggar, redigera mina bilder…
Dessutom vill jag lära mig nya saker, leta efter kurser så jag kan komma
mig vidare med min karriär och mitt liv.

Och så vill jag finna tid till gymet såklart. Läsa en bok, se en film, umgås med vänner och partner. Gå turer, sola (när solen nu behagas titta fram), och läsa inrednings tidningar etc.

Stressen att hitta ett bättre, mer välbetalt jobb ligger oxå där och pressar på.

Bild lånad från internet

Så hur gör man då med sina lediga dagar?
Tar man det när man blir äldre eller?

Vad gör ni när ni har en ledig dag?

Trevlig Söndag!

9 thoughts on “Ledig Dag

  1. Kanske det är det det ”positiva med bergsfjord ligger. Det finns inget ”o göra” så då försvinner presse, om man kan kalla det så, på att göra allt. Inte har vi butiker mer är mataffären som är öppen till 16, inte har vi gym som vi ska bila till, inte har vi bio eller kafeér som man ska träffas på, inte har vi bilköer eller bussa o sitta i/på. Vi har inte mkt mer är natur o varann!!
    Jag har hela kvällarna o helgerna på att göra saker, men gör jag det?! ja känner stressen komma tex när jag är i Tromsø…så mkt jag vill göra o beöka att jag blir nästan sur när jag inte hinner. 4 veckor i Sverige på sommaren är aaaallt för lite. Besöka, shoppa, mysa, resa, bada, gå ut…aaallt för lite tid!
    Hoppas du får sy ihop dagarna bäst möjligt med jobb o studier, Kramis!

      • Jag tror du har rätt.
        När jag bodde i Bergsfjord kände jag aldrig samma stress som jag känner nu. Man ska hinna med så mycket och får dåligt samvete när man inte finner tid till nära och kära. Suck…
        Enkelt är bäst, ikke sant!?!
        Kram!

  2. Oh, nu har jag läst ikapp mig, långt tillbaka i din blogg!

    Och jag bara älskar ditt reportage om Rwanda – det är så intressant det du skriver och jag fick lära mig massor och så fick jag se hur vackert där är också. Jag förstår att du tycker om landet. Jag blev sugen, verkligen, på att en gång komma dit och se alla böljande gröna landskap, vackra människor, och Kigali verkar vara en så där vacker stad som fastnade i mitt ”huvudfotoalbum”…..

    Har man som jag aldrig varit på den kontinenten så ter det sig oerhört lockande nu!

    Nu måste jag bara fråga, jag har inte riktigt, riktigt förstått, men din man/sambo/pojkvän är också fotograf, eller hur? Så där på riktigt? Ett drömyrke.

    Hur träffades ni? Nu är jag övernyfiken, men jag älskar att höra om folks olika vägar i livet. För det är ju lite lustigt att du har en syster som bor i mitt absoluta favoritland och det på en breddgrad som hade passat mig som hand i handske!!! En på precis var sida på jorden. Har ni fler syskon som bor i andra hörn också, tro?

    Väskan är ursnygg! Och verkar vara ovanligt bra inredd.

    Att vara ledig – ja, då verkar det som om det hör till att man ska hå dåligt samvete och uträtta en massa saker, tänk om man kunde bli fri från det och bara vara…….

    Kramar
    Agneta

  3. Lediga dagar…brukar jag planera upp ungefär tjugofem timmar på…och sen när jag inser det så skiter jag i det mesta!! Det kan bli långa stunder vid datorn, och det kan bli promenader och nu ska det väl bli även på gåbandet är det tänkt…
    Jo men det här med att barnen ska ta in skogen till mej senare i livet…det har jag nog tänkt mer och mer på nu när jag jobbar med dementa. Hur viktigt det är med att få uppleva och känna dofter. Ofta krånglar vi till det så förbaskat…
    Ha det så gott!!
    Kram kram

  4. Det kan vara svårt att finna balans om det är alltför mycket man vill hinna med på sina lediga dagar. Jag har också lediga dagar mitt i veckan ibland och det är guld värt. När barnen åkt till skolan brukar jag ta en långfrukost framför morgon-TV, och ibland händer det att jag somnar om en liten stund i soffan. Jag ägnar inte särskilt mycket tid åt städning och sådant, tycker inte att det stör med lite damm i hörnen ibland. Jag prioriterar hellre att läsa, fika och hitta på något roligt när jag är ledig, gärna en liten utflykt.

    Lycka till med att hitta balansen och att hitta jobb, kurser osv.
    Kram Elin

  5. Tack allesammans för att ni delar med mig hur ni spenderar era lediga dagar, och tips och trick på hur ni gör för att slappna av och ta hand om er själva. =o)
    Ta hand om er och varandra!

Kommentera

