Att det ska vara så svårt

Att gå ner i vikt…

Egentligen vet jag ju precis hur jag ska äta och röra på mig för att kilona ska falla av.
Eller… falla av var väl överdrivet. De brukar klamra sig fast så länge de kan
och bara släppa taget om man puffar extra mycket på dem.

Jag har stått still på samma vikt (eller pendlat ett kilo upp eller ner)
de senaste 5 månaderna. Det måste bli ett slut på detta.

Har några morötter, men måste få till nåt mer som motiverar mig.
Vad?

Några idéer?

Kram!

12 thoughts on “Att det ska vara så svårt

  1. Hej Tine!
    Låter tufft. Det kan inte vara idé att sluta väga dig under en period, satsa massor på motion (utomhus i sommarväder, om ni slipper regnet nu!!), promenader, cykelturer etc, äta bra men bara se till hur du mår etc så kanske den förändrade kroppen du önskar kommer ändå?? Bara en tanke! Kan tänka mig att vågen kan bli närmast en ovän och ngt som drar ner snarare än peppar. Dessutom är det väl normalt att stå still ibland på vågen, kanske bygger du muskler etc?
    Hur som, du är en toppen tjej!
    Stor kram Anna

  2. Hej, har inge tips, men håller med Anna, tänk inte så mkt på det, utan passa på att cykla och promenera och var framför allt glad, låt inte vikten påverka dig så att det blir jobbigt. Jag tycker du är toppen och gillar verkligen att läsa din blogg. kram

  3. Hei, Tine!
    Jeg har akkurat kommet inn i en god stim, med tanke på trening og kosthold. Vi er noen damer på jobb som trener en time sammen en gang i uka. Vi kjører to trenings-DVDer av 20 minutter. Tror det er noe Kelloggs K greier. Det er enkel gympa, med litt moves, og vi bruker møterommet på jobben, der det er videokanon så vi får storskjerm. Så avslutter vi med litt god, gammeldags styrketrening. Det er litt mer forpliktende når jobbkollegaene står i døra og lurer på om du tar med treningstøyet i morgen🙂 Og så koster det ingenting (utover kalorier og investeringen i DVD) Kanskje du har en venninne som du kan gå tur sammen med noen dager i uka – gå fort så dere fortsatt kan prate, men det skal være litt tungt å prate. Etter turen – en runde med styrkeøvelser slik du husker dem fra skoletiden.

    Ellers kan du hente mye inspriasjon fra denne karen: http://nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7923392
    Han sier at trening ikke skal være så gøy, men at man bare må gjøre det. Og spare godteriet til lørdag🙂 Trenger jo ikke gå ned to buksestørrelser på fire uker, men man kan jo uansett ha nytte av styrke og kondisjon🙂

    For meg har det å begynne med lett trening gjort at jeg får lyst til å trene mer – for meg passet det å starte forsiktig. I tillegg har jeg kommet til erkjennelsen at å få spille musikk i orkester gjør meg glad – og at fellesnevneren for de gode periodene i livet har vært musikkgleden og fysisk trening. Kanskje må du finne det som motiverer deg og gjør deg glad, og som gjør at du får lyst til å nå målene dine – jeg startet så fint i januar 2011 med vektreduksjon, men det gikk ikke så bra – men nå er det ny sjanse – med 3 kg per måned blir det jo 15 kg før sommeren er halvveis ferdig🙂 3 kg per måned er 1 kg på 10 dager – som er 100 gram per dag. Det klarer vi, vet du! Litt mindre mat til hvert måltid hele uka, men ikke gå sulten. Fysisk trening hver dag (om det bare er en gåtur på 20-30 min) eller trening ala Yngvar på NRK🙂 Og, som han sier, kos deg med lørdagsgodteri. Jeg prøver å erstatte kjeks og kaker med frukt og grønt i uka, og ellers spise små mengder hvis man er et sted der det serveres kake.

    Finn en aktivitet du synes er gøy – det viktigste er å bruke mer energi enn man spiser. 100 gram per dag – det er jo bare 1/5 av en margarinpakke på 500 gram. Noen dager går man litt opp , og noen litt ned – Keep up the spirit! (Dette ble kanskje like mye for å peppe meg selv….)

    Ha en fin ukeslutt down under!

    Moccamamma🙂

  4. Önskar jag hade ett kanontips…för då skulle jag nappa på det själv direkt!! Egentligen mår jag bäst när jag inte tänker på vikten alls, och då brukar den faktiskt sakta gå ned också…men sen är det rackarns så lätt att ta lite extra där i tvsoffan på helgen…!! Har fått en s.k. promenadband av mannen i huset, och peppar peppar…jag använder det, kanske inte varje dag men nästan. sen om man går ned i vikt…men man mår i alla fall bättre!! Tror vi måste acceptera att vi alla ser olika ut.
    Ha det så gott!!
    Kram kram

  5. ja, här i huset är det s¨att jag har inte lust o ha lust en gång. men som en skrev…göra det lilla, inte ta i för hårt…kanske lusten kommer då?!

    Kramis! Tomorrow is YOUR day!!

  6. Jag skulle också vilja gå ner några kilon, men har inte tagit något rejält beslut om det…Jag behöver ett riktigt mål, inte bara att jag ska må bra o.s.v, utan ett datum! Alltså till något speciellt som ska hända och då vill jag vara riktigt fin typ. När vi hade restaurangen på Kreta gick jag ner varje vår (inför öppnandet och sommarsäsongen) och då hade jag alltid ett speciellt program, d.v.s att till frukost fick jag äta det eller det, till lunch det eller det o.s.v.
    Vi kanske skulle fixa en slags Bridget’s dagbok, hihi, där man skriver varje dag minus och plus…? Kanske kan man peppa varandra på det sättet? Eller så blir man ännu mer deppad; de kan, men inte jag…:( Snyft!

  7. GRATTIS TINE PÅ DIN 30-ÅRS DAG!!!!! Hoppas du hör hurraropen ända från mig i Skåne och till dig!!!! Önskar dig en alldeles underbar dag!
    Kram Anna

  8. Hej! Hittade hit ifrån din systers blogg som så fint gratulerade dig på din födelsedag! Grattis i efterskott! Hoppas du hade en fin dag! Och du är inte ensam om de där extra kilona som borde försvinna… men det är ju så mycket godare med en chokladkaka än en morot…🙂

  9. Grattis på födelsedagen i efterskott Tine! Jag hoppas att du hade en fantastiskt fin dag och blev firad som en drottning.🙂

    Jag hoppas också att du inte tänkte på vikten igår utan firade ordentligt. Men jag känner igen mig i ditt tänk. Har också lite kilon jag skulle vilja bli av med och egentligen vet jag ju vad jag behöver göra för att de ska försvinna. Röra på mig mer och kanske unna mig lite mindre. Eller fortsätta unna mig men röra på mig därefter. De där två sakerna hänger ju tyvärr ihop. Men det viktigaste tycker jag är att du gör det som får dig att må bra Tine. Är de där 5 kilona viktiga för dig att bli av med så kanske någon form av belöning kan få dig motiverad att ta det där sista rycket. Något du önskar dig. Men kanske är det så att de där 5 kilona inte spelar så stor roll utan att du är samma härliga Tine som mår bra med 5 extra kilo?

    Sköt om dig Tine!

    Kram Lotta

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s