Melbourne

Som sagt, det blev en helg i Melbourne som 30-års present.

Skönt att bara komma utanför Nya Zeeland lite (trots att det inte var länge sen vi var på resande fot) för det kan kännas lit klaustrofobiskt i detta lilla land.

Vi kom fram till Melbourne runt 21-22 så det blev ostbricka och frukt på hotell rummet:
Väldigt mysig kväll.

Vaknade vid 6 morgonen efter!! I know… Men i Nya Zeeland var det ju redan 8.
Efter en god, lång hotell frukost, tog vi en promenad i morgon solen, längsmed
Yarra River, bland massa kaféer och restauranger, Melbourne Aquatic Centre, segelbåtar, broar och så firande av det Kinesiska Nyåret.

Rundeln under bron på andra bilden uppifrån, är ett café/bar!! Såg riktigt trevlig ut. =o)

Vid lunchtid for vi med en liten ”cruise” båt på Yarra River och såg saker från ett annat perspektiv. Efter båtturen blev det en busstur runtom Melbourne och så ut till Mount Dandenong där vi fick mata Sulphur-crested Cockatoo. Lite äckligt med deras långa klor och grejer, men oxå häftigt att se hur de åt varje litet frö var för sig.

Crown Plaza var hotellet vi bodde på.

När vi kom tillbaka in till Melbourne City, tog vi en promenad i eftermiddags hettan, tillbaka till hotellet. Väl där var vi helt slutkörda från att ha vaknat upp så tidigt, och ha varit ute i 30 grader plus hela dagen. Melbourne var verkligen SÅ varmt. Somrigt och fint. =o)

Så istället för att duscha, göra sig iordning och gå ut till nån restaurang; beställde vi upp mat till hotell rummet och mös framför en film.
Ok, kanske inte så Party som de flesta har det på sin 30-års dag, men jag njöt i stora drag i vårat fina hotell rum med två separata rum; ett vardagsrum och ett sovrum, under ett svat, mjukt täcke och min man brevid mig.

Det blev en mycket bra födelsedags helg måste jag säga. =o)
Lite sight-seeing, god mat, vila och att bara få vara tillsammans.

Nu är det tisdag och det har varit Back to Reality i två dagar.
Påbörjad veckan med jobb mellan 7-15.30, efter att ha somnat runt 2.30.
Idag jobbade jag till 17 och sen gym. Nu är jag bara så trött.
Men det är dags att laga sallad till min lunch imorgon och sen gå och sova.

Trevlig Vecka!

8 thoughts on “Melbourne

  1. Ahh, vilken helg alltså! Bara det att se sig runt, uppleva, lära nya saker på ”ett roligt sätt” är värdt all öl i Sverige c”,)
    Ser verkligen ut som om ni gjorde Melbourne på era dagar där, o så gott med slappisliv på hotellet, det behövde ni säkert båda 2!!
    Ha en fin dag syster, Kramis!

  2. Åhhh såååå underbart!! Å sommar….känns rättså avlägset när man sitter här och termometern visar på nästan -10. Kul med alla bilder dessutom, särskilt när man själv aldrig varit där. Å du, klickar man på bilderna blir det superkvalité…
    Ha det gott!!
    kram

  3. Hej Tine!
    Vilken överraskning! Melbourne är en av mina favoritstäder i Australien. Har varit där 3 gånger och älskar staden. Favoritsysslan är en picknick i the botanical Garden på en söndag tillsammans med alla andra familjer i gröngräset. Eller en fika en mulen dag på parkens fina café. Mysigt!
    Senaste gången jag var där var 2007. Det börjar kännas längesedan nu!
    Det lär dock dröja ett tag till innan vi far dit, väl lång tur med lilleman. Skulle jag få långledigt skulle jag gärna göra resan. Skulle bra gärna vilja flyga till Perth och bila ner i det sydvästra hörnet bland vingårdar och fina stränder!!
    Ha en toppen kväll! (Morgon hos dig förstås!!)
    Kram Anna

  4. Wow vilken härlig överraskning! Helt i min smak, att få fira sin födelsedag i en vacker storstad och ta det ganska lugnt med någon man håller av! Vackra bilder, gissa om jag är sugen på att åka till Melbourne!

    Ha en jättefin helg, och njut lite av NZ åt mig är du snäll! 🙂 Längtar så himla mycket nu, bara 4,5 månader kvar innan vi är där…

    Kram Elin

Kommentera

