Saknad

Läste igenom den härliga bloggen anna of sweden.

Hon hade skrivit ett inlägg om att de nu varit tillbaka i Sverige i 6 månader,
och hon berättade vad hon älskar med att vara tillbaka,
och vad hon saknar med Amerika.

Jag tänkte på de små sakerna jag saknar med Sverige:
-Att kunna vara nära familj och vänner! -Ha lunch tillsammans, fika,
kunna fara in till stan och hälsa på brodern i nu och né. =o)
Min syster bor inte i Sverige, men om jag bodde i Sverige kunde jag
kanske flyga och hälsa på henne ofta, ofta. =o)
-Årstiderna
-att faktist ha riktiga årstider vore underbart.
-Maten! -det är så mycket i matväg som jag saknar hemifrån,
att räckna upp allt skulle bli ett väääldigt långt inlägg.
-Fredagsmys -kanske låter konstigt, men fredagsmys har blivit en
riktigt svensk sak, och inget som är lika stort på denna sidan av världen,
så jag saknar det obligatoriska fredagsmyset.
-Och som anna sa; att kunna skämta och bli förstodd! -Något
som jag ibland kämpar med här. De har helt annan humor från mig, så det
är svårt att skämta med folk. De tar allt på större allvar liksom. Och torrare humor.

Sen undrar jag vad jag skulle sakna med Nya Zeeland om jag flyttade härifrån.
Faktist mycket svårare att komma på nåt….
-Kanske att ha nära till Australien -eller till öar som typ
Samoa och Tonga, även fast jag inte varit i Samoa. =o)
-Gott vin -och att kunna köpa vin i mataffären. Mycket lättvint och bra.
-Skulle sakna de få vänner jag har härnere.

Mer än så vet jag inte just nu, men OM vi skulle flytta härifrån kommer man säkert på fler saker man skulle sakna. Är det inte alltid så? Gräset är grönare på andra sidan….

Om ni flyttade ifrån Sverige, vad skulle ni sakna då?
Och ni som redan flytt boet. Vad saknar ni?

8 thoughts on “Saknad

  1. Hej Tine!
    Kul inlägg och du sätter nog fingret på det; gräset är alltid grönare på andra sidan.
    Jag bodde ett år i England för länge sedan och avskydde den hierarki på arbetsplatsen som jag inte kände igen hemifrån, älskade att landsbygden var så levande med pub och mera sociala aktiviteter.
    Saknade familjen mkt. Sedan fanns det förstås en del likheter- klimatmässigt om inte annat.
    Humor och skämt är verkligen olika i världen. Jag kunde sakna att bara få dra en hederlig Norgehistoria i England:-)
    Jag skulle iaf inte sakna den svenska vintern om vi flyttade. En solig, varmare plats fick det bli!

    ha en fin dag Tine!
    Kram Anna

    • Solig plats å all ära, men jag måste vara ärlig och säga att jag skulle bli trött på att behöva ha tunna kläder på mig varje dag. =o) Jag är en sucker för tjocka tröjor, hoodies och sånt. Tycker det är störtskönt. Och så skyler det en massa fett oxå, hehe…. =o)
      Ja, den engelska landsbygden lockar faktist, fast de har så grått väder i England stora delar av året.
      Hoppas du oxå får en fin dag!
      kram

  2. Du har nog rätt…det är lätt att tro att allt är grönare lite längre bort från staketet…För mej låter det som en dröm att bo på Nya Zeeland, jag vill tro att ni inte har lika kall och lång vinter som vi…och det skulle min kropp bli jätteglad för! Men det jag skulle sakna är nog just det här att bli förstådd, jag har en ganska grov humor ibland och det är ju liksom jag…maten skulle jag nog fixa, däremot närheten till mina närmaste, där skulle jag bli tokig!! Känner att den här kommentaren skulle kunna bli hur lång som helst…
    Kram kram

    • Rigmor, vintern är inte alls lika kall som hemma. Och vi har ingen snö här i Wellington (förutom den lilla snö som kom förra året). Men vintern, hösten och våren är som en enda lång, kall, regning period. Så det är runt 10 månader konstant höst, och sen två månader sommar. Kan bli lite deprimerande. Skulle säkert ha kunnat ta det om husen varit isolerade. Men som det är nu är allt rått hela tiden och det får en att frysa in i benmärgen. =o)
      Visst finns det massor man saknar om man flyttar ifrån sitt hemland. Går nog inte att komma undan.
      Kram

  3. Vet precis va du menar, o jag måste säga att dessa 12 år i Norge har varit de tuffaste i mitt liv. Till o börja med fattade folk lite av vad jag sa, humor var det inte tal om, maten är inte så annorlunda men på den lilla butiken finns lite eller inget o välja på. Så, efter 12 år snakker jeg norsk (!), handlar maten i Alta o bygdens folk o jag fattar varandras humor. Det har oxå tagit ngr år o få riktigt goda vänner, nu har jag flera härliga vänner!
    Saknar, det svenska vädret, maten, VÂNNER; FAMILJ o utbudet på butikerna, stora som små!Humorn, ja, som Rigmor skriver, grov humor…mhmmm. kan bli knepigt ibland!
    Annas blogg, den är bara SÅ härlig, kort o koncis men innehåller ALLT! Rekomenderas.
    Om jag igen skulle flytta, södra Sverige, Ôstelen lockar!

    ha en fin kväll, Kramis!

  4. SKULLE jag flytta så hade jag varit tvungen att dela mig i TRE delarSVERIGE NORGE NZ det vore ju omöjligt, men med er barn på tre ställen så vore det enda alternativet KRAM

  5. Nu började tankarna snurra, jag ska försöka samla ihop mig och berätta lite om min sits.

    När vi flyttade till NZ saknade jag:
    -Familj och vänner.
    -De billiga svenska pocketböckerna, fast mamma skickade ibland och besökare köpte med.
    -En del mat, men vi fick kaviar, godis och annat skickat ibland.
    -Det svenska kulturlivet som är helt annorlunda och enligt mig ganska mycket rikare.
    -Inomhusvärme på vintern!

    Tillbaka i Sverige saknar jag främst alla vänner, både kiwis, svenskar och alla möjliga andra nationaliteter som vi har ”lämnat kvar” där på andra sidan jorden. Jag har ju faktisk mina närmsta vänner där. Jag tycker att det var svårare att flytta tillbaka till Sverige än det var att flytta till NZ. Jag har upplevt det ganska tufft att komma in i det svenska samhället igen, det var svårt att få vänner och knyta kontakter. I Auckland var människor mycket mer öppna, det sociala livet var rikare för oss där.

    Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta, men nu får det räcka. 🙂
    Hoppas att du har en bra vecka!
    Kram!

  6. Jag saknar årstidsväxliganrna och den höga klara luften. Fast å andra sidan så är det rätt skönt med värmen i Singapore och att slippa kyla och snålblåst. Jag saknar inte att kliva upp klockan sex en iskall vinterdag för att skrapa bilrutor och sätta mig i en kall bil och den svenska sommaren får jag ju, eftersom jag spenderar den i Sverige, så egentligen är det nog ”bara” familj och vänner som jag saknar, fast det är inte så bara…!!

Kommentera

