Guldkorn i ett hörn

Ibland snubblar man över något riktigt bra.

I söndags vandrade jag ner en liten bakgata,
vid Cuba Street i Wellington.
Jag har gått på den gatan många gånger, för de har små restauranger
där med mycket god mat. Undangömda små guldkorn helt enkelt.

Denna gråa söndag, fann jag ett annat guldkorn, nämligen bokaffär, Pegasus Books.
Jag har varit där en gång förut, men bara precis innanför dörren.

Ibland, om det blir för mycket saker runtom mig, blir jag så snurrig och orkar inte riktigt med. Så när jag tog det första steget in genom bokaffärens dörr, kände jag bara för att ge upp och gå ut igen. Men jag var ändå lite nyfiken på vad affären hade att bjuda på.

Det är en gammal bokaffär, med både använda och nya böcker.
De har allt, från Nya Zeelands historia, barnböcker, och aktuella storsäljare som
till exempel Henning Mankell eller Håkan Nesser.

Bokaffären luktade som en blandning av dammiga, gamla böcker, trä (de hade precis byggt ut bokaffären och installerat nya bokhyllor från golv till tak), mögel (men så är det ju NZ, och här är det snarare en regel istället för ett undantag att det finns mögel i hus som inte byggdes igår), och oxå en lukt av ett, eller flera, lukt ljus som placerats runtom i affären för att maskera de andra intrycken.

Till att börja med fick lukten mig att må illa, men som med de flesta lukter, blev jag snabbt van vid den och började min vandring runt bland alla historier; sanna och påhittade.

Det är en riktigt trevlig bokaffär egentligen.
Om man bortser från damm, spindelnät, gamla fåtöljer man inte riktigt kan sitta i, och den där lukten. Men böckerna är billigare än i en ”mainstream” bokaffär, och jag hittade två skandinaviska böcker (Mankell och Nesser) som kostade en tredjedel av vad de kostar på Bokia eller annan bokaffär. Ok, de är använda, men ändå! Ser ut som nya.

Och en annan positiv sak med affären…
Den inspirerade mig att skriva lite. Några idéer på en bok jag hållit på med ett tag.
Idéerna sprutade ur mig och jag kunde knappast skriva snabbt nog på min lilla iPhone.

Ibland krävs det en liten utflykt på bakgator, för att hitta ett Guldkorn i ett hörn.

(alla bilder tagna med iPhone 4)

16 thoughts on “Guldkorn i ett hörn

  1. Hej Tine! Älskar bokhandlar! Så mysigt att gå runt i och att man kunde slå sig ner där också.
    Härliga foton som får mig att vilja läsa min bok nu!
    Må så gott!
    Kram Anna

  2. Vilken underbar bokaffär, vi hade liknande ställen i Cairns när jag bodde där, det är helt klart något speciellt med 2nd hand böcker, de kommer med en extra historia på något sätt. kram

  3. Jag har jobbat många år i affär…och en regel man snabbt fick lära sej…de första tio sekundernas intryck hos kunden sitter i väldigt långt tid!! Så det gäller att det blir positiva intryck!! Å det verkar ju stämma…även för dej. Sen det där med mögel och lukter förstår jag känns lite sisådär…Men kul att du blev så inspirerad att du kommit igång med ditt skrivande, spännande!!
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    • Ja, visst är det så!
      Och lite synd där med lukten för det förstörde verkligen en del av upplevelsen, samtidigt som den inspirerade till med skrivning. =o)
      kram

  4. Men vilken underbar bokaffär! Jag älskar alla slags bokhandlar men har dom persiska mattor på golven måste dom vara exceptionellt underbara. Jag känner doften och tänk att gå där och botanisera – lycka! Och idag börjar bokrean här hemma i Sverige, jag har beställt via nätet, för det är ont om sådana bokhandlar som Pegasus! Agneta kram

    • Ja, det blir nåt speciellt med persiska mattor, trånga utrymmen och böcker från golv till tak. =o)
      Ah, bokrea. De har inget speciellt sånt här. Rear lite nu och då, men inga otroliga rea priser direkt.
      Hoppas du hittar några böcker!
      kram

  5. Å vilken härlig bokaffär! Jag kan ha svårt för lukter när jag kommer in i butiker som säljer secondhand (vare sig det gäller böcker eller annat), men efter en stund vänjer sig ju näsan som tur är. Att botanisera bland böcker är verkligen spännande, man vet aldrig vilka guldkorn man kan hitta.

    Så roligt att du fick så mycket inspiration från butiken, spännande med en egen bok! Hoppas få höra mer om den så småningom.

    Kram!

  6. Ser för mig filmen ”Notting hill” här. Atmosfären bara osar intryck o läsarglädje!
    Spännande med boken TIne, jag läser gärna lite av den!!

    Kramis!

Kommentera

