Dogon Country

Har inte hunnit med mycket mer än jobb i det sista.

Det är inte bara bloggen som blir lidande, och mina frånvarande
kommentarer från era bloggar. Men oxå mitt arbete med mina
egna filmer ligger där och väntar på lite uppmärksamhet.

Men i denna vecka fick jag äntligen färdigt en film jag arbetat med i mååånga månader.
Det är en liten rese dokumentär från Mali, där jag var i 2009-2010.
Mali är ett ganska stort, kustlöst land i västra Afrika. Stora delar av landet ligger i Sahara öknen. Där har du bland annat Timbuktu som är landets största administrativa område. Det har oxå en mycket rik historia. Men detta berättar jag mer om i en annan film.

Den här filmen handlar om Dogon Country, som ligger vid Bandiagara klippan,
och där finns hundratals mindre byar där Dogon folket bor.
När man besöker Mali kan man gå på en flera dagars tur genom Dogon Country.
Man går från en by till en annan, sover på taket till deras små hyddor, blir bjuden på deras egna mat (det blir kyckling eller lamm oftast, med antingen couscous, pasta eller hemmagjorda pommes frites, och nån sorts sås), och man får se deras hantverk, och deras fantastiska gamla byar uppe bland bergen.
De byggde alltid sina byar i bergen för att bättre kunna se fienden.
Men allt detta förklarar jag i filmen.
(För att se en film på ungefär den mat vi blev bjudna på, klicka Här.)

Enjoy!
(Och kom gärna med lite feedback.
Ursäktar i förväg för det dåliga ljudet.)

3 thoughts on “Dogon Country

  1. Hej!
    Den filmen är helt underbar Tine! Mannen som berättar är engagerad o vill verkligen förmedla, färgerna är magiska o den tandlösa damen är bara så go`!! Tänk vilket arbete o väva allt som är där…litt av en jobb!
    Ser fram till del 2 c”,)

    Kramis

Kommentera

