God Brunch

Ja, det blev en riktigt god brunch.

Och uppskattad av mina vänner!
En av dem sa till och med att han inte äter tomat egentligen,
men han åt två smörgåsar med tomatsalsa!
Kan man få bättre betyg?
=o)

Sån såg frukost bordet ut...

Jag gjorde ett rustikt rosmarin bröd
och några mindre bread rolls.
(har hemskt mycket rosmarin i trädgården,
så nu använder jag det till allt.)

Rustikt Rosmarin Bröd
(receptet ger dig ett bröd)

Prep Tid: 1 hour
I ugnen: 30 minutes
Total Tid: 1 hour, 30 minutes

Ingredienser:
* 285 gram mjöl (eller blanda med fullkorns mjöl)
* 2 paket torr jäst
* 1 tsk socker
* 178 ml vatten
* 1.5 tsk salt
* 5 rosmarin kvistar
(du kan utesluta detta om du inte är ett fan)
* 1 ägg för att pensla brödet med

Gör så här:
Häll mjöl och salt i en bunke. Finhacka rosmarinen,
blanda det med mjölet och sätt åt sidan.
Häll lunket vatten (kroppstemp eller aningen varmare) i en skål
och häll i jästen och sen sockret. Rör runt bara lite så att det blandas med vattnet.
Lämna det för 5 min så att jästen hinner reagera med vattnet och blir ”frothy”.
Häll jäst blandningen i en skål och blanda i lite mjöl i taget tills allt är blandat.
Knåda degen tills den är fin och slät.
Lägg den i en mjölad skål och sätt den på ett varmt ställe i 30-40 minuter
för att jäsa till dubbel storlek.
Om ditt kök är ganska kallt, sätt ugnen på 100-150 grader
och ställ in degen där, med ugns dörren öppen.

Baka ut degen på en mjölad bänk.
Gör brödet till en liten boll (eller använd en bröd form
men då får brödet inte samma rustika utseende), lägg
bollen på bakpapper på en plåt.
Ställ på ett varmt ställe för att jäsa i ytterligare 10-15 minuter,
medan du värmer ugnen till 200 grader.
Skär några ”slits” i degen och ställ in i ugnen i 10 minuter.
Ta ut brödet och pensla med ägget.
Ställ in det i ugnen igen i 15-20 minuter, tills ”golden brown”.
Låt det svalna.

Tomatsalsa:
(detta receptet är för 6-8 brödskivor)

Ingredienser:
4 tomater
Basilika blad
(efter behag. Jag använde en näve med färsk basilika)
1/2 rödlök
saft från 1 citron
salt & peppar
1 tsk oliv olja

Gör Så Här:
Finhacka tomaterna, basilika och löken och blanda.
Blanda citron juice, olja och salt och peppar och
häll över de andra ingredienserna.
Blanda allt tillsammans.

Jag drisslade oliv olja över mitt färska rustika bröd,
sen stekte jag skivorna i en panna tills de blev golden.
Jag la tomatsalsan på brödskivorna och serverade det sån.
Supergott! =o)
(En idé är att använda bröd som blivit lite hårt,
för då får du använding för det brödet oxå!)

Gjorde även dessa "bread rolls".
Får ge er receptet en annan gång.

En bra brunch blev det i alla fall, och kul att ”catch up” med gamla vänner. =o)

Trevlig helg!

5 thoughts on “God Brunch

  1. Den tomatsalsan såg bra god utTine! Mkt braiga mat tips du haft i det sista c”,)
    Gär blev det friktsallad o glass till lunch, utan vänner, med barn!! Ha en fin dag, Kramis

  2. Å vilken brunch, nu blev jag riktigt hungrig!
    Så roligt med en många härliga och inspirerande inlägg att ta igen sedan sist, nu fick jag massor av inspiration till att baka och laga mat. Det var länge sedan vi bjöd över vänner på brunch, det måste vi göra snart igen. Det känns mycket mer avslappnat än att bjuda på middag tycker jag.

Kommentera

