Omedelbar Tillfredsställelse

I dagens samhälle, peppras vi med omedelbar tillfredsställelse.

Mycket har blivit tillrättalagt för att vi ska kunna få vad vi vill när vi vill.
Hyr en film online, köpa kläder eller möbler online,
eller gå till butiker som har öppet dygnet runt.
Till och med vad vi äter har sin grund och botten i att vara snabbt
och ge dig en omedelbar tillfredsställelse.

Men denna trend har under de senaste året (eller åren) börjat att ändra sig (i alla fall ehmma i Skandinavien), och numera är det många som försöker jonglera jobb, barn, gym, skol aktiviteter och  middagar med vänner och familj, med hemmabakat bröd, syltningar, marmelader, lång kok och annat.

 Det är ju absolut inget fel i detta!
Men många blir stressade av att inte ha det perfekta, städade och inredda hemmet,
lukten av hembakat bröd i huset, och rena, glada barn som springer runt, en lysande karriär, en man som är perfekt och hjälpsam, och så en framgångrik blogg på det…

Jag tänkte jag skulle slänga mig på trenden med
hemmabakat bröd och pröva mig på ett projekt som tar lite längre tid.
Nämligen surdeg!

Tro det eller ej, men det var under ett långt samtal med min bror som jag fick en massa
tips på surdeg, och vad jag kunde göra med det. Han svär vid sitt hemmabakade knäckebröd med surdeg, och sa att jag bara måste pröva att baka det.
Så det är mitt nya projekt.
Knäckebröd gjort på surdeg!

Idag har jag därför gjort grunden till detta.
Bus enkelt!

Min bror rekommenderade rågmjöls surdeg. Så det bestämmde jag mig för att göra.Jag blandade bara 200 ml fingervarmt vatten,
med 175 g rågmjöl och 1 msk honung.
Blanda allt noggrant och häll över i glasburkar.Täck burkarna med plast folie.
Det ska stå i rumsvärme i två dagar innan jag gör nåt mer med det.Om två dagar visar jag nästa steg. =o)

6 thoughts on “Omedelbar Tillfredsställelse

  1. Härligt med egen bakat bröd Tine! Det njuter vi också av. Ja det gäller att inte fastna i en värld av måsten och perfektion! Balans är nog ordet, lättare sagt än gjort! Vissa dagar /perioder lyckas man bättre andra gånger får man påminna sig!!
    Önskar er en fin kväll!
    Kram Anna

  2. Så gott med surdegsbröd! Själv har jag aldrig kommit längre än till denna fördeg, jag har inte lyckats få huvuddegen att jäsa en enda gång trots att fördegen verkat helt perfekt. Men skam den som ger sig… 🙂

    Det var faktiskt i NZ jag hörde talas om och kom i kontakt med slowfoodrörelsen första gången, jag har alltid haft känslan av att omsorgen om våra råvaror kommit längre där än i Sverige. Matakana är väl själva högsätet för ”långkok” och brödbak i NZ, och där har vi ju hängt en del.

    Nu ska jag läsa vidare i din fina blogg, har haft dåligt med tid att surfa på sista tiden…

    Kram Elin

  3. håller med dina ord, allt ska ske omedelbart och allt ska vara perfekt och alla så lyckliga och glada. läste någonstans att det är många par som söker familjerådgivning får köa jättelänge innan de får hjälp och att det förmodligen resulterar i fler skilsmässor. nåväl, jättespännande med surdegsknäckebröd, ser fram emot att se resultatet. kram.

  4. Lite kul att du skriver att du fått idén/recept av din bror för här hemma kan man läsa i tidskrifter om att numera är det killar i 35 års åldern och kostymjobb som sitter på sina kreditinstitut och kränger pengar som byter surdegar med varandra! Det är rätt kul. Och jag känner ett par sådana killar och dom har kul med det här!
    Konsumtionssamhället, det där snabba, blir man ju så trött på ibland. Det går inte så bra att handla sig till lycka, tror jag. Ut i naturen i stället! Och man behöver då inte ha dom fränaste, senaste, coolaste prylarna, man kan gå i gamla jackan, gamla ingådda skorna och ha sin Kånken från urtiden, det går jättebra!
    Kramar Agneta

  5. Hihihih, o här sitter jag o bara längtar efter lite action! kanske inte i den formen att det ska ske på noll , nix men lite mer furt hade inte gjort nåt c”,)
    Per sände bild på det GODA brödet, ska han få ordna det i sommar eller…skulle tro det!

    Men jag ska ta tag i saken o baka lite eget oxå, får skriva på shoppinglistan till imorgon!!

    Kramis!

Kommentera

