Studera i Nya Zeeland

Som ni kanske vet, kom jag till Nya Zeeland
för 6 år sen för att studera.

Det var en annorlunda erfarenhet,
men en jag definitivt är glad att jag fått erfara.

Jag studerade film i Nya Zeeland, men visste du
att du kan komma till Nya Zeeland för att studera engelska?
Detta för både unga som vuxna.

Läs den följande texten och få mer information om att studera engelska i Nya Zeeland.

Sugen på att plugga engelska på Nya Zeeland?

Nya Zeeland är ett litet land med stora vyer som årligen välkomnar mängder
turister och backpackers. Hit kommer också språkstudenter från hela
världen för att studera engelska, ett utmärkt sätt att lära känna landet
på – speciellt om man vill ha en bra ursäkt att stanna här under en längre
tid! Här följer lite tips och inspiration för dem som är sugna på att
komma till Nya Zeeland för att studera engelska.

Kaikoura, South Island, NZ

Mount Ruhapehu, North Island, NZ
(An active Stratovolcano)

Språkskolor finns utspridda över hela Nya Zeeland, vare sig man vill
vistas mestadels på Nordön eller Sydön. Språkskolorna här har som
målsättning att på bästa sätt lära ut engelska till utländska studenter
och erbjuder flexibla lösningar för att man ska kunna skräddarsy kursen
efter sina egna behov. Till exempel erbjuds alla standardkurser från en
eller två veckor minimum längd, upp emot 48 veckor. Det betyder att du kan
välja att studera här i en vecka, en månad, eller ett helt läsår. Kurserna
erbjuds i olika hastighet och svårighet, anpassat efter dina tidigare
erfarenheter och önskemål. Kanske vill du ha en intensivkurs där du lär
dig mycket under en kortare tid, eller en standardkurs där du har mer
fritid?

Wellington City Scape, North Island, NZ

Oriental Parade, Wellington, North Island, NZ

Nya Zeelands varierade och mäktiga landskap är världskänt och kräver ledig
tid, annars reser du hem utan att ha upplevt det bästa Nya Zeeland har att
erbjuda. Ett tips är att boka en flygresa som är längre än kursen i sig,
så att du har en eller två veckor efter kursslutet att resa runt på öarna.
(Tines personliga tips är att ha minst 3 veckor i NZ annars hinner man inte se så massa)
Nya Zeelands landskap kan jämföras med Nordamerikas spektakulära natur (och med Sverige och Norge! Himla likt i natur faktist, förutom palmerna) men
fördelen med Nya Zeeland är att avstånden är mindre och mer lätt
tillgängliga. Att plugga engelska i USA har länge varit populärt bland svenska resenärer men fler får nu upp ögonen även för Australien och Nya Zeeland.

Mt Cook, South Island, NZ

View from Crown Range Road.
Queenstown, South Island, NZ

Farewell Spit, Golden Bay, South Island, NZ

För den som söker en aktiv kursupplevelse erbjuds på Nya Zeeland
engelskakurser som kombineras med kurser i golf, rugby och mountain
biking. Dessa kan vara en vecka eller parallellt med en längre språkkurs.
Är sport och natur inte ditt största intresse erbjuds i Queenstown
engelskakurser i kombination med vinprovning och utflykter till Nya
Zeelands främsta vindistrikt. Som språkstudent här har man även det stora
privilegiet att kunna bo hos en lokal värdfamilj, vilket innebär tillgång
till de bästa tipsen och lokalkännedomen under hela din vistelse. Ta vara
på möjligheten att träna engelska med din värdfamilj och fråga om
aktiviteter runt om i närområdet. Har du ett speciellt intresse kan det
vara värt att skriva ned det i ansökan om värdfamilj för att
förhoppningsvis få bo med en familj med liknande intressen.

AJ Hackett Bungy, Queenstown, South Island, NZ

Moeraki Boulders
Koekohe Beach, South Island, NZ

Språkresor anses ofta reserverade för ungdomar men
idag är majoriteten av kurser som erbjuds riktade till vuxna resenärer.
Vare sig du vill förbereda dig inför vidare studier utomlands, en karriär
eller bara för att förbättra dina språkkunskaper och samtidigt uppleva ett
nytt land, finns språkkurser som passar dig. En veckas språkkurs kan till
exempel utgöra en annorlunda semester. Ett stort antal språkreseförmedlare
erbjuder kurser på Nya Zeeland så samla information och jämför olika
kurser innan du bestämmer dig. Ta också del av den gratis rådgivning som
ofta erbjuds, och fråga alla frågor du kan tänka dig!

Ella – ESL

(Texten är skriven av Ella, en tjej som kontaktade mig och
frågade om jag kunde lägga ut texten.
Så det är inte mina ord den här gången, förutom inledningen då… =o)
Och allt i rosa är mina egna små tillägg till texten.)

5 thoughts on “Studera i Nya Zeeland

  1. Vilka foton Tine! Jag är helt såld på det första från Kaikoura. Älskade de mjuka, vackra gröna kullarna när jag besökte platsen! Bungyjump fotot är en annan favorit. Så kul att få se, du är skicklig! Tänk att du bott där i 6 år!!! Spännande plats att studera engelska på! Jag skulle satsa på 6 veckor för kringresande (det tyckte jag var lagom för syd- och norrön!).
    Önskar dig en fin helg!
    Stor kram Anna

  2. Hade inte DET varit nåt! Då återstår att övertala resten av la familia c”,) Intressant att fler vuxna tar sig till NZ o läser lite engelska, reser lite o upplever världen!

    Kramis!

  3. Vilka underbara foton du bjuder på, jag får sån hemlängtan att jag blir alldeles pirrig i magen! Kul att få läsa lite om engelskastudier, det är något jag varit sugen på att ta tag i när vi flyttar tillbaka. För även om jag bott där i fyra år tycker jag att min engelska är ganska dålig, jag vill helt klart lära mig mer.

    Hoppas att helgen är bra och att surdegen mår bra! 🙂
    Kram Elin

Kommentera

