Surdeg Dag 5

Ännu en dag har gått, och det är dags att mata min surdeg igen.

Surdegen hade jäst så massa att den klättrat ut ur glas burkarna!
Som jag tidigare sagt, har de flesta hem i NZ ingen central värme.
Värme källor i det hela är väldigt sporadiskt.
Vi har en stor heatpump i vardagsrummet, men ingen värmekälla i köket.
Medel värme i köket kanske är runt…ja 15 grader på vintern, om inte mindre.
Därför är jag mäkta imponerad över min surdeg som växt sig så stor!

I alla fall, dags att mata dem igen igår kväll.
Samma procedur igen.
Blanda 100 ml ljummet vatten med 75 gram rågmjöl.
Blanda till en jämn smet och blanda sen med din surdeg.

Jag hade inga större glasburkar, så jag fick helt enkelt ställa smeten
i en vanlig glas bunke och täcka med plast folie.
Hoppas den jäser över natten.

2 thoughts on “Surdeg Dag 5

  1. Tänk, ibland är det mer ordning än vanligt på herrarna…annars kan saker och ting stå framme utan att det vållar dem större bekymmer…Nu får vi hoppas att din deg inte surnade till för det…Jag blir imponerad över er alla som orkar att baka och göra degar av alla de slag, och jag önskar att jag hade samma intresse och energi, för frysen gapar tom…
    Kram kram

Kommentera

