Surdegs Knäckebröd

Så var det äntligen dags att skörda!

Min surdeg frodas och växer som bara den.
Av den satsen jag gjort kan jag göra MYCKET knäckebröd,
och flera olika sorters surdegs bröd, mjukt som hårt.

Den här gången blev det knäckebröd i alla fall.

Igår kväll blandade jag 1 dl surdegs grund
med 2 dl ljummet vatten, 2 dl rågmjöl, cirka 5-6 dl vetemjöl och 1 tsk salt.
(Note to self: Kan ha i lite mer salt nästa gång. 1 msk eller mer)
Blandade det till en deg klump (relativt klibbig fortfarande, men man ka ändå arbeta degen) och ställde det i en skål med plastfolie över i rumstemperatur över natten.

Idag började själva arbetet med att få ut lite matbröd!
Värm ugnen till 200 grader och ställ in dina plåtar i ugnen för att värmas upp.
Jag delade min deg i fyra delar. Sen arbetade jag degen i några minuter, med mer vetemjöl. Jag mjölade min arbetsyta med MASSA mjöl, för degen fastnar väldigt lätt.
Sen kavlade jag ut degen till en rektangel (du kan oxå göra rundt knäckebröd såklart).
Sen la jag bakplåtspapper på arbetsytan och lite mjöl på.
La den utkavlade degen på bakplåtspappret och kavlade lite till. De första knäckebröden kavlade jag lite för tunna, men det där gör man ju som man själv tycker.
Jag tycker om lite tjockare knäckebröd, inte Ryvita style…

Sen använde jag en pizza cutter och trimmade kanterna på min rektangulära deg.
Jag naggade degen med en gafffel och sen pensalde jag degen med vatten och la på olika sorters topping. Sen skar jag degen i rektangulära former med min pizza cutter.

Nagga brödet.
Har du en sån där krus kavle kan du ju använda det oxå.

Du kan oxå pensla med olja, men då måste du vara med och kolla brödet väldigt noggrant för det får färg mycket fortare.

Jag använde mig av Poppy Seeds, Fennel Seeds, Salt, Kumin och Chili Flakes och blandade lite hej vilt. =o) En hit var definitivt Havs salt och Chili Flakes.
Mer salt på brödet var väldigt gott och ett bröd som faktist försvann mycket fort!
Tror jag hann få 2 bitar. Haha!

Det finns en oändlig lista av örter, salter och kryddor som du kan ha på ditt knäckebröd:
Örtsalt, Vitlökssalt, kakao,cayenne peppar, vitpeppar, kanel, linfrön, russin, solros frön, rosmarin, timjan, oregano, kardemumma, socker….
Precis vad du vill!

Jag gjorde även ett runt knäckebröd med havssalt, poppy seeds och fennel seeds. Nam!

Lägg över bakplåtspappret med degn på din värmda plåt,
in i ugnen i cirka 10 minuter.
Var med i slutet, för brödet blir mörkt väldigt fort mot slutet av baknings tiden.

I och med att jag gillar tjockare bröd, tror jag att jag nästa gång
ska pröva att ha ugnen på 170-180 grader, och ha brödet inne i
runt 15 minuter.
Kände att brödet inte blev så ”knäckigt” som jag velat.
Det blev lite segt, även efter att det kallnat.
Tunnare bröd blir såklart klart fortare, men mitt bröd blev som sagt lite segt.
Ja, ja… Kan skjutsa in några bitar i ugnen på 50 grader i några minuter
innan jag äter dem. Då torkar de ut lite. =o)

Allt i allt… Ett mycket lyckat projekt!
Nu har jag gjort början till ett annat bröd.
Mjukt bröd den här gången.
Men det receptet kommer en annan dag.

Nu ska jag njuta lite knäckebröd med ost och grönsaker.
Namnam!

2 thoughts on “Surdegs Knäckebröd

Kommentera

