17 Maj Cupcakes

Ok, det är en dag för sent,
men bättre sent än aldrig!

Så…
Grattis Norge på din dag!Dagen till ära gjorde jag cupcakes som minner mig om Norge.
Skulle ha gjort Hjortron cupcakes, men det hade jag inte
hemma, och SweNZ Taste hade slutsålt.
Därför blev det Lingon cupcakes istället!
Och på toppen en vanilj kräm gjort utav ”custard” (en sorts vaniljkräm fast
utan den där härliga vanilj smaken), och grädde blandat tillsammans.

Lingon Cupcakes

75 g smör
2 dl strösocker
1 ägg
1 dl färska lingon, lätt mosade (eller 1 dl lingonsylt)
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
3 msk mjölk

Sätt ugnen på 180 grader.
Vispa smör och socker vitt och pösigt, tillsätt ägget och lingonen.
Rör om väl.
Blanda alla torra ingredienser och rör i tillsammans med mjölken.
Rör till en jämn smet och ha upp i muffinsformar.
Grädda i ca 20 minuter eller tills de är helt genomgräddade.
Låt dem svalna.

Nästa gång ska jag tillsätta mycket mer lingon.
Fick inte den rätta lingon smaken som jag ville.
Rårörda lingon är säkert mycket bättre än sylt!

Vanilj och grädde frosting

ca 4-5 dl Maràn sås
(jag använde custard och tillsatte vanilj socker och vanilj extrakt)
ca 2-3 dl lätt vispad grädde
(måtten är väldigt ungefärliga för jag mätte ingenting, körde bara på)

Blanda marsàn sås och grädde tillsammans.
Ha i mer vanilj socker eller/och vanilj extrakt för mer smak.

Jag använde färdig ”rolled fondant” som jag färgade med röd och blå
färg gel. Man kan använda konditor färg, men det blir himla kladdigt
och ju mer rinning färg du använder, desto kladdigare blir din ”fondant”,
och det i sin tur betyder att du måste använda mer florsocker när du
knådar din fondant. Därför är färg gel bättre, och man använder mindre
av det för att få önskad färg.

Första gången jag gör nåt som detta i fondant.
Ser att det blev en massa sprickor och grejer. =o/
Nåt att öva på!

Jag kavlade ut den röda fondant och skar ut cirklar av den.
Jag la cirklarna över muggar för att torka lite.
Sen skar jag ut kors utav blå och vit fondant och la dem över de
röda cirklarna för att få till Norges flagga.
Gjorde nog min fondant lite för tjock, men, men… Detta var mitt
absolut första försök att göra nåt speciellt med fondant.
Kul var det, men det tar tid!!

Mina Norge flagg fondants torkar på några koppar

Nu blir det en kopp kaffe och en god 17 Maj Cupcake!
=o)

2 thoughts on “17 Maj Cupcakes

Kommentera

