Cake Decorating del 2

Glömde ju visa vad vi gjorde på Cake Decorating kursen i Onsdags!

Vi fick alla ta med oss en kaka vi bakat hemma.
Jag gjorde en choklad kaka.

Väl på kursen, gjorde vi alla en sats med smörkräm var.
Alla smaksatte sin smörkräm, eller färgsatte dem med olika färger.

Jag är, som ni säkert vet, ett stort fan av kaffe!
Därför gjorde jag en mocca smörkräm!

Jag delade aldrig med mig av receptet för choklad cupcaksen förra veckan!
Det var receptet för den choklad kaka jag gjorde till veckans klass. =o)
Här kommer det:

Choklad kaka:
För 1 kaka, eller dela receptet för 12-20 cupcakes
Se till att ta ut smöret i förväg! Till och med en
dag innan är bra, för det måste vara riktigt mjukt! (men inte smält)

150 g smör
420 g socker
3 ägg
1 tsk vanilj extrakt
(extraktet kan bytas ut mot till exempel
pepparmint essence, rom, eller annan essence)
375 ml vatten
(du kan byta ut detta mot en saft eller
liknande om du vill ha annan smak på din kaka.)
190 ml kakao
320 g vetemjöl
1.5 tsk natriumbikarbonat
1 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Blanda smör och socker med handmixer, eller i en
matberedare tills det är vitare och fluffigt.
3. Tillsätt ett ägg i taget. Mixa inte alltför mycket,
då slår du ut de luftbublor du redan skapat.
4. Tillsätt vanilj extrakt, vatten, kakao, vetemjöl, bakpulver och natriumbikarbonat.
5. Blanda allt samman.
6. Häll smeten i en 20 cm ”springform” (en sån med avtagbara kanter).
7. Grädda i ugnen i 50-60 min. Efter cirka 30-40 min kan du
behöva lägga folie på så att toppen av kakan inte bränns.
När din tandpeta, eller liknande, kommer ut ren, är kakan klar.
(Denna kaka tog 90 minuter i min ugn! Så det beror helt på hur din ugn fungerar)
Tips!!! Du kan ta ut kakan innan tandpetan är ren, för kakan fortsätter att
bakas när du tagit ut den. För att du inte ska få en alldeles för torr kaka,
ta ut den och låt den ”efterbakas”.

=o)

Och detta är receptet på smörkrämen vi använder.

Smörkräm:
Receptet är för två lager inuti kakan, och för att frosta kakan
utanpå, plus dekorering. Gör mindre smörkräm om du bara vill ha det
för att täcka din kaka med, eller bara ha inuti kakan.

250 g mjukt smör
(igen, ta ut det ur kylskåpet dagen innan!!)
1.5 kg florsocker
125 ml mjölk (rumstempererat)

1. Vispa smöret tills det blivit vitare och blivit lite fluffig.
2. Tillsätt hälften av florsockret och blanda.
3. Tillsätt hälften av mjöken. Blanda.
4. Tillsätt resten av florsockret och mjölken och blanda.
Din smörkräm måste vara mjuk nog för att kunna spre ut på kakan.
5. Mixa tills smörkrämen är lätt och fluffig.
6. Tillsätt färg eller essence om du vill.

För att göra smörkrämen en Mocca kräm:

För en lätt smak av kaffe, blanda 3 msk instant coffee med
1 msk varmt vatten och blanda ner i smörkrämen.
Vill du ha en starkare smak, blanda 6 msk instant coffee med 2 msk varmt vatten.
Yummy!

Kom ihåg!!!
Om du vill ha i citron eller apelsin juice eller annan saft eller juice,
använd inte mjöken som är i receptet!
Du byter helt enkelt ut din juice/saft, med mjölken.
Annars blir smörkrämen för rinnig.

Denna choklad kaka blir väldigt moist, om man inte bakar den i ugnen för länge.
Och tillsammans med mocca krämen är denna kaka oslagbar!!!

Så denna vecka fick vi skära vår kaka i tre delar, lägga smörkräm emellan lagren coh sen runtom hela kakan. Sen dekorerade vi den hur vi ville och övade på att skriva med frosting.
Det är inte så lätt som det ser ut.
Att få frostingen helt slät är verkligen ”tricky”!
Men övning ger färdighet. =o)

Ser fram emot nästa vecka då vi får lära oss hur man gör blommor och annat kul. =o)

7 thoughts on “Cake Decorating del 2

  1. Men du är ju värre än en riktig konditor!! Jag blir alldeles stum av beundran…och avundsjuk!! Samtidigt är det väl tur att det inte är jag som bakar allt detta, hur skulle jag då se ut…??
    Sen blir jag jätteglad och rörd för awarden, jag tar med den till mitt nästa inlägg. Däremot tror jag att jag ger dej sju saker om mej…
    1. Jag har INTE så gröna fingrar som folk tror…det ligger mycket på komposten också!!
    2. Jag har en liten spirituell sida också…tror på mycket, utan att för den skull vara vidskeplig. Allt kan inte förklaras, allt ska man inte heller veta…
    3. Kan vara fruktansvärt lat…så pass att jag skäms ibland!!
    4. Är en riktig slarvmaja när det gäller papper…viktiga papper…komihåg lappar…det är ett under att jag aldrig fått en betalningspåminnelse!! Jag sorterar och lägger i hög, för att sen lägga i en ny hög…å jag har jobbat med bokföring och löner!!
    5. Har ALDRIG försovit mej!! Är utrustad med inbyggd väckarklocka…vaknar ALLTID innan klockan ringer, oavsett vilken tid jag ställt den på…
    6. Älskar att handla kläder, men det slutar alltid med att jag i alla fall väljer tröja och jeans när det gäller…det är liksom inte riktigt jag annars.
    7. Väntar troget på att den där mirakelkuren ska uppfinnas angående bantning…det ska vara enkelt, lätt och gå väldigt snabbt, något annat är otänkbart för min del!!
    That´s me!!
    Kram kram

  2. Wow vilken tårta, du är verkligen duktig! Choklad och kaffe är ju en oslagbar kombination, så jag kan tänka mig att tårtan smakade ljuvligt! En cake decorating kurs vore roligt att gå. Jag har gjort massor av tårtor genom åren, och det blev många olika teman särskilt när barnen var små. Men det skulle vara roligt att lära mig ”på riktigt” och få en massa tips. Fast det kanske räcker att följa din blogg, för här får jag ju massor av inspiration och recept! 🙂

    Hoppas ni har haft en bra helg där på andra sidan. Här har det varit varmt, kanske blir det lite bättre nu efter en hittills ganska regnig och kall maj. Idag på eftermiddagen åt vi en sen lunch ute på altanen tillsammans med kompisar, det var så himla skönt!

    Kram Elin

  3. Tusentack för dina kommentarer hos mig och för att du länkar till mig! Jag borde bli lite mer seriös med min blogg så jag också kan göra sådana saker och ja, allt möjligt kul man kan göra. Men jag är så urusel på det!
    Nu ska jag svara lite på det du frågat. När det gäller begreppet matmissbruk så är det inte så att jag har någon diagnos eller så. Jag går på en ätstörningsmottagning och där klassar man att jag har hetsätningsstörning och att jag överäter.
    För övrigt var det intressant att du delar det här med drömmar om förr. Visst är det jobbigt och hur tusan ska man bli av med det?! Jag vet inte vad jag ska göra för att bli sams med det förfluta, förlåta, glömma och gå vidare… men, men det kanske kommer.
    Kul att du hittat mig iaf. Och kul att jag hittat dig! Bor du på Nya Zeeland?

  4. Vilka fina bakverk du kan göra redan. Eller, ja, du gör ju jämt läcker och vacker mat så det faller bara direkt in i bilden! Och tusen tack för awarden – jag antar den! Gulligt av dig att tänka på mig!
    Agnetakram

  5. God morgon…eller kväll!!
    Du bor allt för långt bort från mig, oxå pga av allt gott du bakar o visar upp här på bloggen!!
    Så spännande o följa dig på kursen, lite som att jag går den själv faktiskt!!

    Klem Anna

Kommentera

