Lugn & Ro

Veckans tema i Fototrissen är Lugn & Ro.

Kanske min tolkning denna vecka blir lite annorlunda,
men det var ett sorts lugn och en ro som la sig över mig
igår, när jag för tredje gången sen jag flyttade till NZ,
fick uppleva Lucia firande på Svenskt-Nya Zeeländskt vis.

Det är en lång tradition i Wellington, att Swedish-NZ association,
firar Lucia i Juni, Nya Zeelands vinter.
Och förutom ett traditionellt Lucia tåg, blir det såklart
glögg, pepparkakor, lussekatter, och andra bullar och kakor.

Dessutom fick jag lära mig nåt nytt i år.
Lucia är en tradition som kommer från Tyskland, vilket jag redan visste,
men visste ni, att urspringligen hade Lucia en katt vid sin sida, vilken var
Djävulens katt, alltså Lucifer. Med tiden ändrades detta och Lucia hade inte
längre Djävulens katt vid sin sida. Men den representerades istället genom
Lusse katterna. Lucifers katt! Med tiden har även det ändrats, och förknippas
numera med Lucia och Lucia katter, alltså lussekatter.
Kul med lite historia tycker jag. =o)

Fler trissar hittar ni Här.

18 thoughts on “Lugn & Ro

  1. Oj jag ”hajade” till när jag såg luciatåget och tänkte men vad är detta? Någon som fått ”snurren”
    :-))

    Så intressant läsning och fina bilder! Kändes litet exotiskt att sitta i juni och se hur vackert det är med detta firande. Hade ingen aning faktiskt om lussekatternas historia – tack för den informationen nu har jag lärt mig något nytt idag också! :-))

  2. Intressant det där med Lucifer som blivit avpolletterad och omformad!
    Lucia som kommer med ljuset i juni – ja du bor ju på andra sidan klotet….
    Kul med traditioner!

  3. Så annorlunda, och väldigt vackert!! Lucia i juni…med katt…ja varför inte, vad är det som säger att vi nordbor alltid har rätt?? Förutom vi själva då…Sista bilden på tärnan är helt underbar, hennes blick visar verkligen på stundens allvar!! Sen måste jag ta mej en extra titt på våra kattdamer, så de är kanske släkt med Lucifer…skulle då inte förvåna mej ett dugg!!
    Ha det så gott!!
    Kram kram

  4. Kul att ni förknippar Lucia mer med midvinter än med jul. Kring jord som soln förgät. Hur mörkt har ni det? Hur långt mellan solens uppgång och nedgång? Där på andra sidan bollen?

    • Hej Ingrid,
      Just nu blir det ljust kanske runt 8 på morgonen, och så går solen ner runt 17.00. Så det bli inte jättemörkt på denna sidna jorden, i alla fall inte i Wellington. Säkert lite annorluna nere på sydligaste Sydön. =o)
      Skönt att vi inte har mörkt hela dagen lång i alla fall!
      kram

  5. Underbar stämning du fångat i bilderna!! Gillade pepparkaksmannen…som i GB sandwich med pepparkaks o saffrans smak!!
    Kul teori om Lucifer, visst måste det va så c”,)

    Klem Anna

Kommentera

