Solskydd

Är det något jag blivit mer pedantisk med genom åren, så är det solskydd.

Särskilt efter att ha flyttat till Nya Zeeland, som har den ”skadligaste solen” i världen.
Mycket på grund av hålet i ozon lagret, precis över denna delen av världen.
Jag smetar på med 35+ solskydd på sommaren, gärna i lager. Men trots detta har
jag upptäckt att mitt skin skadats en hel del under de år jag bott härnere.
Fräknar på axlar och ryggen, och en hy som inte är lika fin eller elastiskt som
den var när jag flyttade hit för över 6 år sen.

Hittade en video på vimeo om en kille som är proffesionell surfare.
Har surfar nästan varje dag, hela året om, och han har aldrig bränt sig!
Ganska bra för nån som är i solen hela dagarna!

Videon visar vad han äter för att hålla sig, inte bara hälsosam,
men för att skydda sig mot solen.
Och han lägger bara på produkter på sin hy som är organiska, och
han gör sin egna sunlotion!
Kanske något man borde göra inför nästa sommar.

Titta gärna på videon och inspireras!


2 thoughts on “Solskydd

  1. Elastisk hy, hmmmmm…….den försvinner även med åren kan jag ju berätta! Nej, man ska vara rädd om sig i solen, det har jag alltid hävdat, jag solar aldrig på riktigt så att säga. Sitter i skuggan gör jag och det går lika bra det. Med massor av factor på mig. Total block som vi säger.
    Agneta kram

  2. Men ojsan!! Ja, jag provar o va duktig med smörjningen men det är allt si o så med det ska jag säga. Ute hela dagen idag, 8-15…känns i fejjan faktiskt c”,)
    Âr mer noga med att barna ska smörja sig docK!

    Kramis!

Kommentera

