Afrikanskt regn

I Uganda finner man den världskända Queen Elizabeth National Park.

Här möts Lake Edward med Lake George genom Kazinga Channel.

När jag var i Uganda i början på året,
tog vi en liten cruise på Kazinga Channel.

Kanalen är känd för att attrahera ett stort och varierande utbud
av fåglar och djur. Där finner du oxå världens största koncentration
av flodhästar och ett stort nummer av Nilkrokodiler.

Vi for ut på kanalen i hopp om att få massa vackra bilder
och spännande video på dessa varelser.
Men nästan så fort som båten lämnat sandbanken, rullade regnet in ovan oss,
och STORA droppar regn föll och gjorde alla genomblöta. Jag vet inte om ni
upplevt afrikanskt regn? Det är som att en enda droppe innehåller 100
vanliga regndroppar! Som om nån kastar vattenballonger på en. Duggregn
blir som ett spöregn hemma i Sverige. Det är ganska otroligt…

Det var nästan omöjligt att få en bra bild (i alla fall för mig). Regnet gjorde allt
väldigt mörkt, så jag fick använda en hög ISO. Min kamera (Canon 550D)
klarar inte av mörka situationer så bra, och mina bilder fick en grynig effekt
pga den höga ISOn. Men jag delar i alla fall med mig av några bilder. =o)

Vi fick i alla fall se massa flodhästar och ett par krokodiler!

På vägen tillbaka till vårat hotell körde vi oxå förbi Ekvatorn!
Ett gammalt monument visade att vi nu var vid ekvatorn,
och turistiga bilder togs såklart för att föreviga ögonblicket.
=o)

4 thoughts on “Afrikanskt regn

  1. Otroligt fina bilder, jag gillar när det är lite småkornigt. När jag var ung (länge sedan) var det väldigt inne att ta just grovkorniga bilder och med massor av tele! Vidvinkel var inte populärt då, så det finns kanske mode i fotograferandet också? Dom får ta och laga den där skylten, Uganda saknar ett par bokstäver!!!
    Agneta kram

  2. Hej Tine!
    Jätte fint och en riktig nostalgitur bjöd du mig just på! Just vid den dammiga ekvatormarkeringen har jag foto på mig, 19 år gammal, och mina medresenärer ståendes! Det var hett, hett, hett och juli 1995! Samma dag tror jag vi kom fram till Kazinga channel och lodgen i nationalparken. Vi drack öl innan vi gick bort till vår camping. Nästa morgon for vi på floden! Dina foton är bättre än mina:-)
    Må så gott!
    Kram Anna

  3. Tycker bilderna på noshörningarna är kanon, ser inte spår av grynigt där…vilka maffiga djur!! Sen är det väl lite mäktigt att ha suttit just på ekvatorn, även om det inte syns något speciellt där mer än monument och en tjusig tjej som ler vackert!!
    Ha det så gott, och nu förstår jag att jag inte ska klaga över regnet här…***skrattar***!!
    Kram kram

Kommentera

