Scary!!

Ok, så där ligger jag i sängen och läser min bok i lugnan ro. Min partner sitter bredvid mig och arbetar på datorn.

Vi hör ett rumlande ljud men kan inte riktigt sätta fingret på vad det kan vara.
Sen känner vi det. Den rullande, overkliga känslan av en jordbävning.

”Ut ut huset”, ropar min partner och vi springer ut mot hallen, med täcket i högsta hugg utifall vi blir fast utomhus en längre tid.

När vi kommer ut i hallen har allt tystnat. Allt. Inga natt djur, ingenting. Bara tystnad. Och tavlan i hallen svajar olycksbådande.

Sen går vi in och sätter på oss kläder. Här gäller det att vara förberedd.
Så nu sitter vi i sängen fullt påklädda. Man vet ju aldrig om det blir ett efterskalv, eller om det skalvet var ett sorts förskalv…

Läste på geonet.org.nz att jordbävningen var som följer:
Magnitude: 7.0
Depth: 230 km
Center: 60 km south of Opunake

Tackar gudarna för att jordbävningen inte var grundare och närmare Wellington… Det hade kunnat slutat illa.

Nu ska jag väl försöka sova då.

Natta!!

11 thoughts on “Scary!!

  1. GRÅÅÅÅT…NU tycker jag ni ska komma till europa där det inte jordbävar så ofta. Tänk åp¨att systeryster börjar bli gammal o klarar inte så mkt karuseller c”,)

    Jag får rysningar i HELA kroppen av din berkrivning av hur en jordbävning känns…

    Kramis, inte länge nu!

    • Ja, det var läskigt!
      Den läskigaste jordbävningen jag känt så långt. Och jag hoppas att jag inte behöver känna fler. Men jag bor ju i NZ, so who am I kidding!?!
      =o)
      Kramar, nu ses vi snart!!!

  2. Det är en underlig känsla. När vi bodde i Japan för många år sedan råkade vi ut för detta rätt ofta och första gången trodde vi det var en långtradare som åket runt huset, vilket hade varit omöjligt eftersom vi bodde som vi gjorde. En konstig känsla är det. Hoppas det inte blir för mycket och ta skydd så gott det går!
    Agneta kram

    • Ja, visst är det konstigt? Man tror inte riktigt vad man känner först, det blir så konstigt alltsammans. Hela marken gungar….
      Ska försöka få ihop det där emergency kitet snart oxå.
      Kramar

  3. Usch! Vilken tur att det inte blev värre och att ni klarade er oskadda. Minns när Skåne drabbades av jordbävning för några år sedan. Herregud, jag har nog aldrig varit så rädd i hela mitt liv och då var det ändå över på några sekunder. Men jag kommer aldrig glömma skakandet där jag låg i sängen och framförallt ljudet. Ljudet tyckte jag var det värsta av allt. Det mörka, rullande, dova ljudet som kom inifrån jorden. Och då var det ju ingenting mot de jordbävningar som ni får nere hos er. Det är i sådana stunder man känner sig liten mot naturens krafter.

    Ta hand om er!

    Kram Lotta

Kommentera

